آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای زمان مذاکرات با تل آویو در واشنگتن است

 «کارین ژان پی یر» سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: « دفتر نخست وزیر اسرائیل موافقت کرده است که جلسه اختصاص داده شده به رفح را دوباره برنامه ریزی کند. »

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه بحث در مورد رفح «فوری» است، اضافه کرد: «ما اکنون در حال کار بر روی یک تاریخ مناسب هستیم که برای هر دو طرف مفید باشد.»

پیش از این، تارنمایی آمریکایی اکسیوس به نقل از چهار مقام آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، قصد دارد تا اوایل هفته آینده دو مقام ارشد اسرائیلی را برای گفتگو در کاخ سفید درباره عملیات نظامی احتمالی در رفح به واشنگتن بفرستد.

این درحالی است که روز دوشنبه نتانیاهو سفر همین افراد به واشنگتن را در اعتراض به وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس در غزه و آزادی گروگان های حماس بود، لغو کرد.

دفتر نتانیاهو در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا از مواضع قاطع خود عقب نشینی کرده است و هیات اسرائیلی به واشنگتن نخواهد رفت. این اقدام آمریکا به تلاش‌ها برای آزادی اسرا لطمه می‌زند؛ زیرا حامل پیامی برای حماس است که فشارهای بین‌المللی اجازه دستیابی به توافق آتش‌بس بدون آزادی اسرا را خواهد داد.

پیامدهای ناشی از سفر لغو شده و بن بست در مذاکرات مربوط به گروگان گیری به روابط پیچیده میان نتانیاهو و دولت بایدن دامن زد.

یک مقام آمریکایی گفت: "دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده که علاقمند به برنامه‌ریزی مجدد جلسه اختصاص داده شده به رفح است."

این مقام آمریکایی افزود: ما درحال کار با آنها برای تعیین تاریخ مناسب هستیم. دفتر نخست وزیر اسرائیل با ما در تماس است تا برنامه را تغییر دهیم. این سفر به احتمال زیاد به زودی خواهد بود اما من تاریخی برای اعلام ندارم."

انتظار می رود نتانیاهو، «ران درمر» وزیر امور استراتژیک و «تزاچی هانگبی» مشاور امنیت ملی را به واشنگتن بفرستد.

پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ ۲۷۲۸ را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در ۱۵ روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، اما این بار به این قطعنامه رای ممتنع داد و به این ترتیب، بدلیل عدم مخالفت اعضای دائم شورای امنیت و بدون هیچ مخالفتی این قطعنامه به تصویب رسید. این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنطیم کرده بودند.

گروه‌های مقاومت فلسطین به رهبری حماس، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.