دست رد کره شمالی به سینه نخست وزیر ژاپن

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفته که می‌خواهد با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بدون هیچ شرطی دیدار کند و شخصا بر تلاش‌ها برای برگزاری نخستین نشستی اینچنینی بین رهبران دو کشور پس از ۲۰ سال که با هدف کاهش تنش‌ها خواهد بود، نظارت دارد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اما چو سون هویی، وزیر خارجه کره شمالی گفته که این کشور تمایلی برای چنین نشستی با ژاپن ندارد و هرگونه مذاکره‌ای را رد می‌کند.

خبر مرتبط
سفر یک مقام اطلاعاتی روسیه به کره شمالی

سرویس اطلاعات خارجی روسیه از سفر رئیس این سازمان به کره شمالی در هفته جاری خبر داد.

وی ادامه داد، پیونگ یانگ هیچ تمایلی برای کمک به حل مساله ژاپنی‌های ربوده شده ندارد. کره شمالی به هرگونه مداخله توکیو در حاکمیت خود واکنشی سخت می‌دهد.

وزیر خارجه کره شمالی همچنین با اشاره به نخست وزیر ژاپن گفت: نمی‌توانم بفهمم که او چطور به مساله‌ای که نمی‌تواند آن را حل و فصل کند، به این شکل اصرار می‌ورزد.

پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۲ ربوده شدن چند دهه قبل ۱۳ شهروند ژاپنی را تایید کرد. پنج تن از این افراد و خانواده‌هایشان بعدا در ژاپن با یکدیگر ملاقات کردند و گفتند که بقیه مردند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی همچنین گزارش کرد که سفیر این کشور در چین نیز گفته که هیچ نشستی در هیچ سطحی با توکیو برگزار نمی‌شود.

این اظهارات از سوی مقام‌های کره شمالی در حالی مطرح شده که کیم یو جونگ، خواهر رهبری این کشور پیشتر گفته بود که تنها در صورتی از مذاکرات استقبال خواهد کرد که ژاپن آماده شروع جدیدی بدون «بازگشت به گذشته» باشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.