مکان ساخت مسجد در پارک قیطریه مشخص شد؟+جزئیات

بوستان قیطریه یکی از پارک‌های شمال شهر تهران است که در محله قیطریه و در ناحیه هفت منطقه یک شهرداری تهران واقع شده است. این بوستان در شمال بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه قرار دارد.

این پارک زیبا که در روزهای گذشته محل بحث شهروندان تهرانی شده است، در آینده میزبان یک مسجد به عنوان مکانی فرهنگی خواهد شد.

هرچند علیرضا زاکانی شهردار تهران ساخت مسجد در پارک را بدون مانع می داند اما منتقدان نظر دیگری در این زمینه دارند. 
 

اجرای وصیت پدر

خبرگزاری مهر درباره یکی از دلایل ساخت مسجد در پارک قیطریه نوشته است: «ناصر امانی عضو شورای شهر تهران مدعی است: «خیّری، مبلغی را وقف ساخت مسجد کرده است و فرزندان این خیّر برای اجرای وصیت پدر مرحوم خود با رایزنی و تعامل با مسؤولان شهرداری، قسمتی از بوستان قیطریه را برای این منظور انتخاب کرده‌اند. ولی انتخاب فضای بوستان برای ساخت مسجد، خلاف قانون و مصوبات شورای شهر است و ساخت‌وساز در بوستان‌ها به جز خدمات ضروری مثل سرویس بهداشتی و نمازخانه ممنوع است.»

قیطریه مسجد کم دارد

مجید غفوری، دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران به عنوان یکی از موافقان ساخت مسجد در این پارک گفته است: «قیطریه یکی از محلاتی است که از نظر سرانه امکان مذهبی از جمله مسجد با کمبود مواجه بوده و درخواست‌های مکتوب متعددی از سوی اهالی متدین این محله برای احداث مسجد دریافت کرده‌ایم.»

 
خبر مرتبط
شهرداری با میراث تاریخی قیطریه چه می‌کند؟

«اینجا قیطریه! اینجا قیطریه! ما با دنیای مردگان با گمشدگان تاریخ در تماس هستیم، ما مودت تاریخی‌مان را تجدید می‌کنیم.» پرویز کیمیاوی فیلم مستند خود را از کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌های قیطریه با این جملات آغاز می‌کند و از دریچه چشم مردگان ۳ هزار ساله تصاویری از یک کشف مهم باستانی را ثبت می‌کند. کشفی که در سال۱۳۴۷ تاریخ پایتخت را تغییر داد.

 

وی همچنین امروز در این زمینه به مهر گفت: «درخت و فضای سبز به تنهایی برای بوستان‌ها کفایت نمی‌کند و همه پارک‌ها و بوستان‌ها به مکمل‌هایی مانند فضاهای فرهنگی نیاز دارند. حتی یک سانتی متر از بوستان قیطریه در مسیر ساخت مسجد تبدیل به مال و پاساژ نخواهد شد.»

انبار پارک مسجد می‌شود؟

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران درباره ماجرای ساخت مسجد در بوستان قیطریه و احتمال قطع برخی درختان اظهار داشت: «تعجب می‌کنم؛ مگر قراراست هر جایی مسجد ساخته می‌شود، درخت قطع شود؟»

وی یک خبر هم داد و اعلام کرد که نقشه ساخت مسجد در بوستان قیطریه تغییر کرده است.

به گفته مختاری، مسجد پارک قیطریه قرار است درست جای یک انبار متروکه و در نزدیکی خیابان اصلی ساخته شود.

در طرح اولیه قرار به جابه‌جایی چهار اصله درخت بود که پس از بازدید شهردار تهران و دستور اکید وی بر عدم جابه‌جایی این درختان، نقشه ساخت مسجد تغییر کرد. در نقشه جدید هیچ درختی حتی جابجا هم نخواهد شد. اساساً احداث مسجد هیچ تزاحمی برای هیچ‌کدام از درختان پارک ایجاد نخواهد کرد.

حذف حصارهای پارک

قیطریه محوطه باستانی مهمی است و مرحوم کامبخش فرد وقتی آنجا را کاوش کرد گفت که «۳۵۰ گور را کشف کرده است و هنوز آثار زیادی آنجا هست که باید کاوش شود.»

در این زمینه، محسن سعادتی معاون میراث فرهنگی استان تهران از حضور نیروهای یگان حفاظت در محوطه پارک قیطریه و حذف حصارهایی که به تازگی برای ساخت مسجد در پارک نصب شده بود خبر داد.

گمانه زنی ها در خصوص زمان ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران همچنان ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.