کنایه تحقیر آمیز روسیه به ناتو

 ماریا زاخارووا چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ برابر با سوم آوریل ۲۰۲۴ در نشستی خبری در این باره گفت: ناتو، جنگ و ویرانی را برای بسیاری از کشورها به خاطر رونق "میلیارد طلایی با ارزش‌های مشکوک" به همراه داشته است؛ ابزاری که در جهان چندقطبی در حال ظهور جایی ندارد.
وی، تاریخ ناتو را مرثیه‌ای برای همکاری‌ها در حوزه امنیت توصیف کرد و گفت:‌ به طور خلاصه، می‌توانیم بگوییم که با وجود همزمانی چهارم آوریل با روز سالگرد شکل‌گیری ناتو، کشورهای عضو این سازمان چیزی برای جشن گرفتن ندارند، احتمالا این روز برای آنها یک روز تعطیل برنامه‌ریزی شده است؛ اما از نظر من، این روز مرثیه‌ای برای پایان همکاری‌های اروپایی، مفاهیمی همچون تقسیم‌ناپذیری امنیت و مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای مشترک است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه فعالیت‌های ناتو در کانون توجه مسکو باقی خواهد ماند، گفت:‌ ناتو به کشورهایی مانند صربستان و اوکراین وعده های زیادی داده است، اما تنها کسانی که دروغ های این ائتلاف (نظامی) را باور نکردند، از نابودی نجات یافتند.

خبر مرتبط
ناتو: روسیه قصد جنگیدن با ما را ندارد

رئیس کمیته نظامی ناتو با اشاره به این که نشانه‌ای مبنی بر قصد روسیه برای حمله مستقیم به کشورهای این ائتلاف نظامی وجود ندارد، گفت که ناتو نیازمند کسب آمادگی بیشتر است.

پیش از این،‌ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز از عبارت "میلیارد طلایی" در سخنان خود استفاده کرده است.  وی پارسال در کنفرانس بین المللی پارلمانی "روسیه - آمریکای لاتین" گفت که ساختار روابط اعتباری مدرن به گونه ای است که فقط در خدمت منافع کشورهای "میلیارد طلایی" است. به طور دقیق تر، رهبران این کشورهای "میلیارد طلایی"، تقریباً همه کشورهای دیگر جهان را استثمار می کنند. آنها از موقعیت خود، فناوری، اطلاعات و مالی سوء استفاده می کنند. از نگاه پوتین، ساختار موسسات مالی بین‌المللی به گونه‌ای است که به جز کشورهای "میلیارد طلایی" برای دیگران زیان آور است.

ناتو بر اساس پیمان آتلانتیک شمالی تأسیس شد که در چهار آوریل ۱۹۴۹ در واشنگتن توسط وزرای خارجه ۱۲ کشور - بلژیک، انگلیس، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، کانادا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، آمریکا و فرانسه امضا شد. این سند، هدف ناتو را «تقویت ثبات و افزایش رفاه در منطقه اقیانوس اطلس شمالی» نامیده است.
در مقطع کنونی،‌ ناتو ۳۲ کشور از جمله تقریباً همه کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا، کانادا و ترکیه را در بر می‌گیرد.
کشورهای علاقه‌مند برای پیوستن به ناتو، باید ضمن جلب موافقت دیگر کشورهای عضو این پیمان، در حوزه سرزمینی خود با دیگر همسایگان اختلاف ارضی نداشته باشند و نیروهای مسلح خود را با استانداردهای اتحاد منطبق کنند.

گزارش‌ها درباره احتمال اعزام ۱۵۰۰ نظامی فرانسوی به اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت:‌ اطلاعات جدیدی در مورد آماده سازی یک گروه نظامی توسط پاریس برای اعزام به اوکراین به دست‌ آمده است.
اشاره زاخارووا به اعلام فرماندهی لژیون خارجی فرانسه در اوایل ماه مارس ۲۰۲۴ ( اسفند ۱۴۰۳) مبنی بر ترکیب یک گروه تاکتیکی گردان متشکل از یک هزار و ۵۰۰ نفر بود که انتظار می‌رود در ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت ۱۴۰۳) برای اعزام به صحنه عملیات نظامی اوکراین در حالت آمادگی کامل رزمی قرار گیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه گفت:‌ فرانسوی‌ها آن بخش از تاریخ خود را ادامه می‌دهند که تلاش دارند به فراموشی سپرده شود و آن کار اجدادشان است که مشغول قاچاق مخفیانه اموال فرهنگی از اوکراین بودند، از جمله نمادهای باستانی بیزانس.
پیش‌تر امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه کشورهای عضو ناتو را به حمایت بیشتر از اوکراین در نبرد با روسیه از جمله اعزام نیروی نظامی فراخوانده بود. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.