تجمعات گسترده در خیابان‌های نیویورک برای حمایت از فلسطین+فیلم

شهر نیویورک در روز جمعه به وقت محلی شاهد دو زلزله بود، یکی زلزله ای نادری که ساعت ۱۰ و ۲۳ دقیقه صبح ۵ آوریل ۲۰۲۴ (۱۷ فروردین ۱۴۰۳) در ۴۰ مایلی نیویورک رخ داد و شهر نیویورک را لرزاند و لرزش ناشی از آن در ایالت‌های کنتیکت و پنسیلوانیا نیز حس شد و دیگری زلزله ای سیاسی در قلب منهتن نیویورک در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه بود.

زلزله نادری که صبح در نیویورک رخ داد، برای لحظاتی نشست شورای امنیت سازمان ملل را که درباره بررسی اوضاع خاورمیانه به ویژه فلسطین بود، مختل کرد.

شرکت کنندگان در این مراسم از نقاط مختلف شهر نیویورک در تایمز اسکوئر منهتن گردهم آمده بودند تا بار دیگر و در حالیکه ۶ ماه از جنگ اسرائیل علیه مردم غزه می گذرد، نه تنها با آرمان های فلسطین تجدید میثاق کنند بلکه خشم و انزجار خود را از حملات وحشیانه اسرائیل و حمایت های دولت آمریکا از این رژیم فریاد بزنند.

در ابتدای این مراسم ، نوجوانی آیاتی از کلام الله مجید و سوره تکویر را از جمله آیه شریفه « بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» ( به کدامین گناه کشته شده است) را قرائت کرد.

تجمع کنندگان که از کشورهای مختلف جهان و در گروههای سنی متفاوت بودند، با تجمع در خیابان ۴۲ برادوی در تایمز اسکوئر (Times Square) مرکز تجاری و گردشگردی مجبوب شهر نیویورک، یکصدا آزادی فلسطین و پایان اشغال آن را فریاد زدند.

آنها با سردادن شعارهای آزادی فلسطین و اهتزاز پرچم آن، جنایات رژیم اسرائیل در ۶ ماه گذشته در غزه را روایت کردند و حمایت خود را از مردم مظلوم غزه و فلسطین به نمایش گذاشتند و از سکوت مجامع مسئول بین‌المللی و حمایت دولت جو بایدن دربرابر جنایات آشکار اسرائیل بشدت انتقاد کردند.

اهتزاز پرچم فلسطین در کنار پرچم های آمریکا که بر سر در ساختمان ها وجود دارد، در میان زرق و برق برج های سر به فلک کشیده منهتن خود نمایی و توجه رهگذران بسیاری را به خود جلب می کرد.

سپس چند تن از زنان و جوانان که از گروههای مختلف مدافع حقوق بشر، مادران، پزشکان و فعالان مدنی بودند درباره وضعیت کنونی نوار غزه و جنایات رژیم اسرائیل سخنرانی کردند و سپس مردم در همراهی با آنان شعارهایی را در حمایت مردم از فلسطین سردادند.

یکی از این سخنرانان خطاب به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: آیا فقط برای کودکان اوکراینی گریه می کنی؟! ما هم برای کودکان غزه و هم اوکراین گریه می کنیم.

همزمان در حاشیه این راهپیمایی، گروه "پزشکان علیه نسل کشی" حضور یافتند تا اعتراض خود را علیه جنایات جنگی و نسل کشی اسرائیل درغزه اعلام کنند . تعدادی از جوانان کفن هایی آغشته به رنگ خون پوشیده بودند و در حالیکه چشم هایشان بسته شده بود، بر زمین زانو زده بودند تا اسارت و مظلومیت فلسطینیان را به ویژه در جنگ اخیر غزه به جهانیان یادآور شوند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی پلاکاردهایی را در دست داشتند که بیشتر پلاکاردها مبنی بر پایان یافتن حمایت های آمریکا از اسرائیل و نیز آزادی فلسطین بود.

 

این راهپیمایی تحت تدابیر شدید امنیتی پلیس برگزار شد و پلیس نیویورک شرکت کنندگان را در تمام طول مدت راهپیمایی همراهی می کرد. تظاهرات کنندگان پس از دو ساعت، تایمز اسکوئر را به سمت خیابان منتهی به سازمان ملل ترک کردند و در خیابان های منهتن به حرکت درآمدند.

نیروهای پلیس نیویورک نیز بصورت پیاده و با موتور سیکلت راهپیمایان را تا یکی از خیابان های نزدیک سازمان ملل همراهی کردند و سرانجام در یکی از خیابان های نیویورک، این تجمع  پایان یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.