محاسبات اشتباه تل‌آویو

هراس اسرائیل از افزایش احتمال رویارویی ایران/ پلن تهران چیست؟

کدخبر: ۶۳۸۶۱۲
اقتصادنیوز: بعد از حمله تروریستی اسرائیل به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه، گمانه زنی ها در باب رویارویی احتمالی ایران و اسرائیل افزایش یافته و فرضیات زیادی در این باره مطرح شده است.
هراس اسرائیل از افزایش احتمال رویارویی ایران/ پلن تهران چیست؟

به گزارش اقتصاد نیوز، درک اینکه چگونه اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی متوجه نشدند که «آشپزخانه مرکزی جهانی» که روز دوشنبه هدف حمله قرار گرفت، کاروانی بشردوستانه بود، دشوار است. بالاخص آنکه اطلاعات مرتبط با حرکات کاروان با نیروهای اسرائیلی به اشتراک گذاشته شده بود. بااین حال پیامدهای چنین حمله ای برای اسرائیل بسیار است. از نظر انسانی، مرگ امدادگران خارجی تراژدی بزرگتر از مرگ غیرنظامیان فلسطینی نیست. اما پیامدهای سیاسی آن بسیار متفاوت خواهد بود. بالاخص بعد از حمله این بازیگر به کنسولگری ایران در سوریه؛ حمله ای که درست بعد از فاجعه انسانی رقم خورد.

محاسبه اشتباه اسرائیل

آنگونه که فایننشال‌تایمز نوشته، پس از شش ماه درگیری، گروهی از ناظران مدعی اند که اسرائیل باید در ازای آزادی گروگان‌ها و پایان دادن به عملیات نظامی اش در غزه مذاکره کند و برای ایجاد ثبات در این سرزمین تلاش کند. دستیابی به این گزینه سخت خواهد بود. درس های افغانستان، عراق و لیبی می گویند که وقتی سیستم و ساختار سیاسی کنار گذاشته می شود، هرج و مرج ناشی از آن می‌تواند حتی بدتر از آنچه قبلاً رخ داده باشد. هیچ مرجعی برای پاسخگویی وجود ندارد. خشونت بین جناح ها اجتناب ناپذیر است.تصور نمی شود اسرائیل بتواند نیروی امنیتی خارجی در غزه یا عملیات سازمان ملل متحد برای ارائه خدمات ضروری را بپذیرد. اما باید برنامه ریزی برای چنین مقوله ای آغاز شود زیرا اشغال نامحدود غزه برای اسرائیل و فلسطینیان وضعیت را بدتر خواهد کرد. هدف اعلام نشده نتانیاهو برای اسرائیل به وضوح شکست خورده است.

در چنین شرایطی حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق معادلات را پیچیده تر کرد. شاید ناظران اسرائیلی با رصد فعل و افعال محور مقاومت، گروهی از حامیان ایران تصور می کردند که تنشها فروکش کرده است. بعد از حمله به پایگاه آمریکایی در اردن، تبدل موشک های کنترل شده میان سرزمین های اشغالی و لبنان کاهش یافت و حملات گروه های مقاومت به اهداف آمریکایی به حداقل رسید. حتی حملات انصار به کشتی های دریای سرخ نیز کاهشی جدی داشت. به ادعای ناظران، شاید مجموعه این گزاره ها موجب شد تا اسرائیل تصور کند که ایران خواهان رویارویی ادعایی با آمریکا نیست؛ گزاره ای که به ادعای این بازیگر فرصتی بود برای حمله به مواضع تهران.

_133079654_9f405c27cb112e201f9a8c9049b8eee1b8d590f60_0_6000_40001000x667

ایران به حمله تروریستی اسرائیل پاسخ خواهد داد. به ادعای ناظران، تهران می تواند یا اهدافی را در داخل سرزمین های اشغالی هدف قرار دهد یا به یکی از نمایندگی های  دیپلماتیک اسرائیل در خارج حمله کند. علاوه بر این، همانگونه که برخی از تحلیلگران ادعا کرده اند، این احتمال وجود دارد که درگیری اسرائیل و ایران در لبنان تشدید شود. حزب الله زرادخانه عظیمی از راکت ها و موشک ها را در اختیار دارد؛ زرادخانه ای که به کابوس اسرائیل تبدیل شده است. نتانیاهو تاکنون در برابر فشارهای کابینه جنگی خود برای گشودن جبهه دوم در شمال مقاومت کرده است. او می‌داند که اگر اسرائیل جنگ جدیدی را آغاز کند، کاخ سفید همدلی چندانی نخواهد داشت اما به نظر می‌رسد محاسبات « بی بی» حالا به گونه ای متفاوت رقم خورده است.ایران نمی‌خواهد دامنه جنگ منطقه گسترده تر شود، حزب الله لبنان نیز به واسطه شرایط اقتصادی در موقعیتی پیچیده قرار دارد. با این همه ناظران مدعی اند، هیچکدام از این شرایط نمی تواند مانع از پاسخگویی به حمله تروریستی اخیر اسرائیل باشد؛ حمله ای که احتمال رویارویی ها را بیش از هر زمان دیگر افزایش داده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید