به این دلایل مهم حتما عینک آفتابی بزنید

احسان عزیزی اظهار کرد: نور خورشید ممکن است آسیب‌های مختلفی را به چشم وارد کند، یکی از این آسیب‌ها، آسیب به شبکیه و ناحیه مرکزی بینایی است که در اثر نگاه مستقیم به نورخورشید اتفاق می‌افتد.

وی افزود: نور خورشید می‌تواند موجب آسیب به سلول‌های لایه خارجی شبکیه در ناحیه مرکزی بینایی شود که آسیب غیر قابل برگشت را ایجاد و موجب کاهش دید بیمار می‌شود، بنابراین به افراد توصیه می‌شود از نگاه مستقیم به نور خورشید مخصوصاً در زمان خسوف و کسوف جداً پرهیز کنند.

عزیزی تشکیل، تشدید و تسریع آب مروارید، ایجاد تومورهای چشمی مخصوصاً در پوست اطراف چشم و رشد ناخنک را از جمله دیگر عوارض نور خورشید به چشم بیان کرد و گفت: عارضه دیگر این است که سلول‌های شبکیه که در ریتم خواب و بیداری بسیار موثرند، اگر در طول روز نور دریافتی به چشم بیماری زیاد باشد موجب بی‌خوابی در طول شب می‌شود.

این جراح و متخصص چشم در استان از دیگر آثار نورخورشید را آسیب به قرنیه چشم در اثر انعکاس نور آفتاب برشمرد و تصریح کرد: این آسیب عمدتاً بر اثر انعکاس نور از روی برف، ماسه و یا آب ایجاد می‌شود که نوعی سوختگی قرنیه را ایجاد و مشکلاتی همچون کاهش دید، اشک ریزی و درد را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

عزیزی توصیه کرد: باید افراد حتماً از کلاه لبه‌دار، کرم‌های ضدآفتاب مخصوص دور چشم به منظور تاثیر و جلوگیری از تومورهای پوستی اطراف چشم استفاده کنند، همچنین عینک‌های آفتابی استاندارد از دیگر مواردی است که می‌تواند در جلوگیری از عارضه‌ چشمی تاثیرگذار باشد.

وی در خصوص ویژگی عینک استاندارد، بیان کرد: آنچه مهم بوده این است که باید عینک‌هایی استفاده شود که به خوبی روی و اطراف چشم را پوشش دهد و از ورود نور UVB که اثرات مخرب را به همراه دارد به چشم جلوگیری کند، در حقیقت باید UV عینک ۴۰۰ باشد.

به گفته عزیزی، تشخیص استاندارد بودن عینک‌ها، توسط دستگاه‌هایی از سوی چشم پزشکان و اپتومتریست‌ها انجام می‌شود در حقیقت میزان۴۰۰ UV استاندارد بودن آن را نشان می‌دهد، عینک‌هایی از جنس پلاستیک و شیشه این ویژگی را دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.