مصر خیال غزه را راحت کرد

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر پس از گفت‌وگوهای دوجانبه با «نالدی پاندور»، همتای آفریقای جنوبی خود در پرتوریا به تلویزیون آفریقای جنوبی (SABC) گفت: «حماس و اسرائیل باید اراده سیاسی نشان دهند و مسئولیت دستیابی به آتش‌بس و حفاظت از غیرنظامیان را بر عهده بگیرند.»

خبر مرتبط
علت مخالفت مصر با پیشنهاد آمریکا درباره غزه

سمیر فرج، ژنرال سابق و کارشناس مسائل راهبردی مصر خاطرنشان کرد که استدلال آمریکا برای اداره نوار غزه توسط مصر این است که انتخابات شفافی جهت تشکیل یک دولت تکنوکرات برای کنترل غزه برگزار شود و سپس اداره این باریکه به همراه کرانه باختری زیر نظر تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله درآید.

مصر، قطر و ایالات متحده در حال انجام مذاکرات آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه هستند که اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد.

وزیر امور خارجه مصر با اشاره به اینکه با توجه به اینکه بیش از ۳۳ هزار نفر از جمله ۲۰ هزار زن و کودک شهید شده‌اند، باید بر جان و امنیت مردم فلسطین تمرکز کرد، تاکید کرد: این یک موضوع هولناک است و باید متوقف شود و ما باید به آتش‌بس برسیم و گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان را برگردانیم.

شکری با بیان اینکه ساکنان غزه نیازمند کمک‌های انسانی هستند و باید اذعان داشت که عملیات کوچ اجباری جنایت جنگی است، گفت: ما باید صلح، امنیت و افق سیاسی را برای تامین حقوق مشروع ملت فلسطین و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی فراهم کنیم.

در همین حال، سامح شکری امروز (شنبه) در ابتدای سفر خود به ترکیه با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد و قرار است با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم دیدار داشته باشد.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف تلاش مشترکی برای پیشبرد روابط دو کشور در همه سطوح و هماهنگی مشترک در چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌دهند.

شکری پس از ریاست بر دهمین نشست کمیته مشترک همکاری مصر و آفریقای جنوبی به ریاست وزرای خارجه دو کشور، از آفریقای جنوبی وارد ترکیه شد. نشست کمیته مشترک با نشست مقامات ارشد در ۱۷ و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ برگزار شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.