برنامه‌ای که موساد برای حماس ریخته بود لو رفت

«ناحوم بارنیا» تحلیلگر سیاسی اسرائیلی می‌گوید صدها نفر از اعضای ارتش، شاباک و شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که بیش از ۶ ماه است روی پرونده تبادل اسرا با جنبش حماس کار می‌کنند، درباره این مسئله اتفاق نظر دارند که «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در غزه خواهان یک توافق برای معامله تبادل اسرا است.

خبر مرتبط
پیش‌گویی جالب‌توجه جاسوس سابق موساد از سرنوشت اسرائیل

جاسوس سابق موساد که در یک کتاب عملیات نیروهای فلسطینی و تنش‌های اسرائیل با ایران را پیش‌بینی کرده است، به اظهار نگرانی درباره آینده اسرائیل پرداخته است.

کارشناس روزنامه یدیعوت آحارونوت افزود: السنوار این توافق را با شروط خود می‌خواهد و از چند ماه پیش شروط خود را تغییر نداده است. پیشنهاد اخیر حماس که به اسرائیل ارائه شد شامل همین شروط بود. السنوار خواسته‌های خود را سخت نکرده است بلکه به آن پایبند است. نمی‌توان منطق کمپین اسرائیل را در این روزها با این عنوان که «حماس خواهان معامله نیست» فهمید. به نظر می‌رسد که موساد و رئیس آن «دیوید بارنیا» پشت این کمپین هستند.

در حالی که رژیم صهیونیستی که هنوز نتوانسته به اهداف خود در جنگ غزه دست یابد و در سایه منزوی‌تر شدن این رژیم در جهان به دلیل کشتارهایش در غزه و با این هدف که خود را از زیر بار فشارهای خانواده‌های اسرای صهیونیست برای آزادی اسرا نجات دهد، همواره تلاش می‌کند تا حماس را به عنوان مقصر و عامل به توافق نرسیدن نشان دهد.

بارنیا، این اقدام سران موساد را «سوءفهم و خروج مسئله از سبک و سیاق آن به شیوه اشتباه» توصیف کرد و نوشت: رئیس موساد تاکنون استعفای خود را از ریاست هیأت مذاکره کننده اسرائیل اعلام نکرده است. پس اگر رئیس موساد راست می‌گوید و طرف دوم خواهان معامله نیست، هدر دادن وقت رئیس شاباک و تیم مذاکرات و صدها تن از کارکنان چه فایده‌ای دارد.

کارشناس اسرائیلی در ادامه نوشت: اسرائیل ۲ بار فرصت اینکه حماس را در مواضعش نرم کند، هدر داد و این یک اشتباه فاجعه بار بود. آن‌هایی که این تصمیم را از جانب ما گرفتند فکر این را نکردند که با این کارشان بقیه را به ۶ ماه جهنم و چه بسا مرگ محکوم کردند. ارتش اسرائیل اکنون آماده کوتاه آمدن از تقسیم غزه و اجازه دادن به آوارگان فلسطینی برای بازگشت به شمال است اما السنوار به دستور کار اصلی خود بازگشته است.

بارنیا همچنین نوشت: «دنیل هاگاری» سخنگوی ارتش اسرائیل در تمام کنفرانس‌های مطبوعاتی خود می‌گوید ما هر کاری را برای آزادی اسرا انجام می‌دهیم اما این فقط حرف و تصمیم است و واقعیت بسیار پیچیده‌تر است.

همچنین آمریکا نیز که از زمان جنگ غزه از این رژیم حمایت کامل سیاسی و تسلیحاتی به عمل آورده است، از جنبش حماس انتقاد کرده و آن را مسئول کارشکنی در توافق می‌داند.

اوایل روز جمعه، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در انتقادی صریح ادعا کرد «تنها چیزی که بین ساکنان غزه و آتش‌بس وجود دارد، جنبش حماس است که پیشنهادات وسوسه انگیز اسرائیل را رد می‌کند».

بلینکن، حماس را متهم کرد به اینکه «بیشتر به تحریک یک درگیری منطقه‌ای علاقه مند است تا رسیدن به آتش‌بس».

جنبش حماس نیز در پاسخ به بلینکن گفت: اظهارات بلینکن که در آن مدعی شده بود «حماس مانع آتش‌بس در نوار غزه است، تاییدی بر تعصب آشکار دولت آمریکا نسبت به فاشیسم صهیونیستی است».

حماس افزود: این ادعاها «جعل این واقعیت است که تاکید می‌کند کسی که مانع روند مذاکرات به دلیل محاسبات سیاسی شخصی است، شخص نتانیاهو تروریست (نخست‌وزیر اسرائیل) است».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.