نسخه چینی برای ایران و عربستان/ آیا دیپلماسی پکن قربانی اسرائیل می شود؟
به گزارش اقتصادنیوز، پاسخ پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل و متعاقب آن فعل و انفعال های تل آویو، گمانه زنی ها درباره تردید بر سر ثبات آشتی عربستان و ایران را که چین در سال گذشته تسهیل کرده بود را افزایش داد. در همین راستا، گروهی از ناظران مدعی اند، پاسخ دو بازیگر چشم‌انداز استراتژیک را به‌طور چشمگیری تغییر داده، امنیت منطقه‌ای را درگیر ابهام کرده و شهرت چین به‌عنوان میانجی معتبر را به آزمایش گذاشته است.

چین در خاورمیانه به دنبال چیست؟

پس از پاسخ پهپادی ایران، پکن بی‌درنگ دیپلماسی تلفنی اضطراری را کلید زد تا از تضعیف توافق ایران و عربستان به دلیل وضعیت ناآرام حاکم جلوگیری کند. وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین، پس از تماس با همتایان سعودی و ایرانی خود، «تأکید ایران بر هدف قرار ندادن کشورهای منطقه و همسایه» را مورد تحسین قرار دارد. ناظران می‌گویند، احتمالا پس از ماجراجویی ادعایی اسرائیل نیز تماس های مشابهی برقرار شده است. 19 آوریل، لین جان، سخنگوی وزارت خارجه علنا اعلام کرد که «چین با هر اقدامی که تنش‌ها را بیشتر می‌کند مخالف است».یکی از جنبه های قابل توجه واکنش چین تاکید این بازیگر بر مقوله ثبات است. چین همچنان متعهد به حفظ منافع خود باقی مانده و در عین حال از اسرائیل و آمریکا انتقاد می کند و خواستار کاهش تنش است.پکن به سان مواضعی که در ارتباط با حملات انصار الله به دریای سرخ اتخاذ کرد، دور جدید تشدید تنش را "سرریز" جنگ غزه می داند و نه کاتالیزور آن. این رویکرد نشان می دهد که پایان دادن به درگیری غزه ممکن است یک اثر موجی ایجاد کند و صلح و تنش زدایی در سراسر خاورمیانه را وارد فصل تازه ای کند.

به نوشته چتم هاوس، این مقوله نشان می دهد که چرا چین حمله ۱۳ آوریل ایران را محکوم نکرد، بلکه آن را دفاع از خود خواند. این کشور خود را درست در مرکز جنگ روایات قرار داده و به طور موثر با تاکید بر اصل دفاع مشروع ایران، تلاش های مشابه اسرائیل برای توجیه حملات پی در پی این بازیگر به فلسطینیان در غزه را از دهان بیاندازد. چین در مبادلات خود با ایالات متحده نیز از همین الگو پیروی می کند و از واشنگتن خواسته که "نقش سازنده" ایفا کرده و اسرائیل را مهار کند.با این همه گروهی از ناظران مدعی اند، نگرانی در مورد توافق عربستان و ایران زنگ خطر را در پکن به صدا درآورد. دو عامل کلیدی تقویت کننده متقابل نگرانی های چین را برانگیخته است. اول، هدف راهبردی ایران از پاسخ تلافی جویانه، تعریف پارادایم بازدارندگی جدید بود؛ گزاره ای که موجب می شود تا تهران و اسرائیل بار دیگر...
 
مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «روابط ایران و عربستان بر لبه پرتگاه؟/چین؛ سرگردان میان تهران-ریاض» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.