برنامه روسیه و چین برای ناتوان کردن ماهواره‌های آمریکایی

تحلیلگران این مرکز مطالعات در گزارش ارزیابی تهدیدات فضایی ۲۰۲۴ از اقدامات روسیه و چین در فضا اظهار نگرانی کرده و مدعی هستند که این ۲ کشور به طور منظم ماهواره‌های خود را نزدیک ماهواره‌های دولتی و تجاری کشورهای غربی مانور می‌دهند.

خبر مرتبط
غرب به قدرت اقتصادی روسیه اعتراف کرد/ صندوق بین المللی پول: رشد روسیه از آمریکا بیشتر است

بیزنس اینسایدر در مطلبی با اشاره به ادعای برخی کارشناسان غربی در خصوص احتمال ازهم‌پاشیدگی اقتصاد روسیه، اذعان کرد: اقتصاد این کشور با وجود شرایط جنگی و تحریم‌های غرب باثبات و قدرتمند است.

ادعای اندیشکده واشنگتن بعد از آن مطرح شد که پیشتر گزارشی درباره تلاش کشور چین برای هدایت ماهواره SJ-۲۱ خود برای انتقال یک ماهواره غیرفعال به مکان دیگر فضا منتشر شد.

به گفته اندیشکده آمریکایی، ماهواره‌های گراپلر چین می‌توانند اشیایی مانند ماهواره‌ها را در فضا بدون تولید زباله گرفته و حرکت دهند.

ژنرال استفان وایتینگ، رهبر فرماندهی فضایی آمریکا در جلسه استماع کنگره این کشور در ماه فوریه، سرعت گسترش فضایی چین را نفس گیر توصیف کرد.

وی گفت: پکن درصدد بالا بردن قابلیت‌های فضانوردی خود است تا بتواند توانایی‌های فضایی آمریکا و متحدانش را تحت تاثیر قرار دهد.

در گزارش اندیشکده آمریکایی آمده است که روسیه احتمالاً ۲ ماهواره جاسوسی در فضا دارد ولی ممکن است کارهای دیگری هم انجام دهد. کارشناسان همچنین بر این باورند که در دهه گذشته، روسیه سلاح‌های پرتابه‌ای را برای استفاده در مدار پایین زمین آزمایش کرده است.

بر اساس این گزارش، کارشناسان امنیتی اغلب مدعی هستند که چین و روسیه در صورت وقوع جنگ، ماهواره‌ها را به عنوان اولین اقدام خود از بین خواهند برد.

آمریکا در حال حاضر هزاران ماهواره در فضا دارد. برخی از آنها قادر به ردیابی تهدیدات موشک های بالستیک هستند، برخی در خدمت شرکت‌های تجاری بوده و برخی خدمات مکان‌یابی انجام می‌دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.