اوکراینی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند

ژنرال ارشد کی‌یف اذعان کرد که نیرو‌های روسی به پیشروی خود به سمت غرب از دونتسک ادامه داده‌اند و یگان‌های اوکراینی را تحت حملات شدید تیپ‌های متعدد، مجبور به عقب‌نشینی از سه روستای دیگر کرده‌اند.

او با بیان اینکه «وضعیت در خط مقدم وخیم شده است» افزود که تعدادی از اوکراینی‌ها باعث شدند تا زمینه برای حفظ «جان و سلامت مدافعان ما» فراهم شود.

سیرسکی گفت: «سخت‌ترین وضعیت در مسیر‌های پوکروفسک و کوراخوو است، جایی که نبرد‌های شدید ادامه دارد. دشمن تا چهار تیپ را در این جهت‌ها درگیر کرده است و در تلاش است تا یک حمله تهاجمی در غرب آودیوکا و مارینکا ایجاد کند و به پوکروفسک و کوراخوو برسد.»

خبر مرتبط
وزارت دفاع روسیه خبر داد / اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد

وزارت دفاع روسیه از افزایش تلفات ارتش اوکراین در نتیجه درگیری های میدانی خبر داد.

به گزارش راشا تودی، او با بیان اینکه «در مجموع، دشمن در این مناطق به موفقیت‌های تاکتیکی خاصی دست یافت، اما نتوانست به مزیت‌های عملیاتی دست یابد» گفت: «روسیه چهار تیپ را متعهد به این حمله کرده است.»

پس از تصرف پایگاه مستحکم اوکراینی‌ها در آودیوکا در ماه فوریه، یگان‌های روسی دستاورد‌های ثابتی در میدان نبرد داشته‌اند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه دوشنبه گذشته گفت آنها اکنون کاملا کنترل وضعیت میدان نبرد را در دست دارند و به طور پیوسته نیرو‌های اوکراینی را عقب می‌رانند. به گفته مسکو، نیرو‌های کی‌یف تنها در هفته گذشته بیش از ۸۰۰۰ سرباز خود را از دست داده‌اند.

در روز‌های اخیر، نیرو‌های روسی شهر «بوگدانوفکا» واقع در نزدیکی شهر استراتژیک «چاسوف یار» در شمال دونتسک را هم تحت کنترل خود درآوردند. چاسوف یار در زمینی مرتفع قرار دارد و گرفتن آن به واحد‌های روسی نقطه برتری قدرتمندی برای حمله به دیگر شهر‌های کلیدی تحت کنترل اوکراینی‌ها می‌دهد.

خبر مرتبط
وخامت اوضاع در جبهه شرقی اوکراین/ کی‌یف چشم‌انتظار کمک آمریکا

فرمانده ارشد اوکراین امروز (یکشنبه) گفت: تعداد بی‌شماری از نیروهای کی‌یف از مواضع جدیدی در غرب سه روستا در جبهه شرقی که روسیه نیروهای قابل توجهی را در چندین نقطه آن متمرکز کرده است، عقب‌نشینی کرده‌اند.

ژنرال ارشد اوکراینی روز یکشنبه اعتراف کرد که نیرو‌های روسی در امتداد «کل خط مقدم» که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد، حمله می‌کنند. او روز جمعه هم به حامیان غربی کشورش گفت نیرو‌های کی‌یف با «وضعیت عملیاتی و استراتژیک دشواری روبرو هستند که تمایل به بدتر شدن دارد.»

سیرسکی در بیانیه خود به وضعیت نووباخموتیوکا، روستای دیگری در نزدیکی بردیچی که وزارت دفاع روسیه یکشنبه اعلام کرد نیروهایش آن را تصرف کرده‌اند، اشاره‌ای نکرد.

به گزارش رویترز، سیرسکی در رابطه با آنچه می‌تواند یک تحول نگران‌کننده برای اوکراین باشد، گفت نیرو‌های او از نزدیک افزایش تعداد نیرو‌های روسی در منطقه خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین را زیر نظر دارند.این شهر با جمعیت ۱.۳ میلیونی واقع در شمال شرقی که فقط ۳۰ کیلومتر از مرز روسیه فاصله دارد، در ماه‌های اخیر مورد هدف حملات هوایی قرار گرفته است که کی‌یف گفته است تلاشی عمدی از سوی مسکو برای غیرقابل سکونت کردن خارکیف است. سیرسکی گفت نشانه‌هایی وجود دارد که روسیه مستقیما برای حمله در شمال این کشور آماده می‌شود.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بابت شکست‌های اوکراین در میدان نبرد از جمله سقوط آودیوکا، مخالفت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه برای ارائه کمک به‌موقع را مقصر دانسته و گفت «انفعال» آنها منجر به کمبود فلج‌کننده مهمات شده است. پس از آنکه کنگره آمریکا هفته گذشته ۶۱ میلیارد دلار بودجه اضافی را تصویب کرد، بایدن متعهد شد که کمک‌های بیشتری به کی‌یف بدهد.

با این حال، مسکو می‌گوید که هیچ سلاح غربی نمی‌تواند پویایی در خط مقدم را تغییر دهد. برخی از مقامات آمریکایی به پالتیکو گفتند که کاخ سفید هم متقاعد نشده است که تازه‌ترین بسته کمک‌های آمریکا برای پیروزی اوکراین در درگیری علیه روسیه کافی باشد.

در شرایطی که روسیه به پیشروی خود ادامه می‌دهد، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین درخواست تازه‌ای از شرکای بین‌المللی خود برای تسریع در تحویل تسلیحات صادر کرد تا «کی‌یف بتواند مواضع خود را حفظ و برنامه‌های روسیه را مختل کند.» او گفت یکشنبه با حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا صحبت کرده و «تاکید کردم که سیستم‌های پاتریوت، آن هم در اسرع وقت مورد نیاز است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.