صداهای ناراضی در قطر بلند شد/ چالش بزرگ برای میزبان آتش بس

به گزارش اقتصادنیوز،  نقشه راه دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران غزه ماه هاست که متوقف شده است. اعتماد اندکی که بین اسرائیل و حماس در طول توقف کوتاه مدت نبرد در نوامبر گذشته ایجاد شد، حالا از میان رفته است.در همین حال، قطر در قامت میانجی از سوی گروه های ذینفع سیاسی در واشنگتن تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته و روابطش با حماس به محور اصلی رایزنی ها تبدیل شده است.

در همین راستا میدل ایست ای مدعی شد، برخی از صداها در دوحه این حس را منتقل می کنند که بار میزبانی از رهبری سیاسی حماس، از مزایای میانجیگری میان فلسطین و اسرائیل بیشتر شده است. به ویژه در حباب دو قطبی واشنگتن، جایی که شبکه‌های لابی حامی اسرائیل پس از حملات ۷ اکتبر به رهبری حماس بیش از حد فعال شده‌اند، فشار قانونگذاران آمریکایی بر قطر در حال افزایش است. از همین رو، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر  اوایل این ماه گفت که کشورش در حال ارزیابی جامع از نقش میانجیگری خود است. یادآوری این نکته مهم است که به ادعای گروهی از ناظران، حماس به ابزار قدرتمند  قطر تبدیل شده، انحصار این رابطه به دوحه فرصت داده تا خود را در تار و پود مناقشه اسرائیل و فلسطین به عنوان یک کانون گفتگو ها بازتعریف کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «سیگنال محرمانه قطر برای حماس، اسرائیل و آمریکا/ معمای اضطراب میانجی ناراضی!» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.