برنامه تازه آمریکا برای عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز، اسرائیل از آن زمان به یک پاسخ محدود بسنده کرده و ایالات متحده و متحدانش تلاش دارند تا با اعمال تحریم های گسترده علیه تهران، فشارها را افزایش دهند.سناریویی که پیشتر شکست خورده است. در همین راستا، گروهی از محققان فعال در شورای خاورمیانه تلاش کردند تا از چندین منظر پیامدهای رویارویی ایران و اسرائیل برای خاورمیانه را بررسی کنند.اقتصادنیوز این یادداشت را در سه بخش ترجمه کرده که بخش نخست تحت عنوان «پاشنه آشیل روسیه در خاورمیانه/ چرا رویارویی ایران و اسرائیل برای پوتین گران تمام می شود؟»منتشر شد و در ادامه بخش دوم آمده است.

حمیدرضا عزیزی، کارشناس مسائل منطقه براین باور است که، تصمیم ایران برای کنار گذاشتن سیاست «صبر راهبردی» در برابر اسرائیل، در درجه اول با تغییر رویکرد این بازیگر در قبال درگیری طولانی مدتش با ایران آغاز شد. عزیزی مدعی است، به طور سنتی، رویارویی ایران و اسرائیل در چارچوب «جنگ سایه‌ای» جریان داشت، در همین راستا اسرائیل به شکلی غیر مستقیم و با توسل به عملیات خرابکارانه چون ترور کور شخصیت‌های نظامی ایران تلاش داشت تا چالش ایجاد کند. در پاسخ، ایران از ارائه پاسخ مستقیم خودداری می کرد و به ادعای عزیزی به واسطه محور مقاومت که گروهی از متحدانش در منطقه هستند، اهداف این بازیگر را هدف قرار می داد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «رابطه ایران و عربستان بر لبه پرتگاه؟/ ساز ناکوک آمریکا برای تهران و ریاض» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.