ابتکار بایدن برای دور زدن چین/ پشت پرده نقشه واشنگتن در خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز، مراد کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) – است؛ پروژه اتصال به رهبری ایالات متحده که هند را از طریق خلیج فارس به اروپا متصل می کند.در یادداشت تفاهم اولیه دو بخش پیش بینی شد: نخست پیوند دریایی شرقی بین هند و خلیج فارس، و بخش شمالی که شبه جزیره عربستان را به اروپا متصل می کند. اینها توسط یک شبکه راه آهن جدید به هم متصل خواهند شد تا خلیج فارس را از طریق اردن و اسرائیل به دریای مدیترانه متصل کند.دوم، فراتر از زیرساخت‌های حمل‌ونقل، کابل‌های زیردریایی تبادل داده‌ها را تسهیل می‌کنند، در حالی که خطوط لوله هیدروژنی در مسافت‌های طولانی اهداف آب‌وهوایی و کربن‌زدایی شرکت‌کنندگان را افزایش می‌دهد.این یادداشت توسط موسسه مطالعاتی شورای روابط خارجی اروپا تنظیم شده و اقتصادنیوز ان را ترجمه کرده است که در ادامه می خوانید؛

ناظران مدعی اند، این ابتکار عمل به آمریکا در رقابت با چین و عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل کمک خواهد کرد. در چارچوب جنگ روسیه علیه اوکراین، امنیت اقتصادی و انرژی برای اروپا اهمیت بسیاری یافته و از همین رو تعریف چنین کریدوری زمینه ساز تقویت روابط با جنوب جهانی خواهد شد.علاوه بر این، آنگونه که ناظران می گویند، این ایده به بازارهای انرژی کشورهای خلیج فارس تنوع بخشیده و ماموریت آنها برای ایفای نقش به عنوان پل بین شرق و غرب کمک خواهد کرد. در نهایت، این امر به هند کمک می کند تا نقش بیشتری در زنجیره های ارزش جهانی ایفا کرده و از محاصره پکن خارج شود.لب دلبل نیست که جو بایدن و محمد بن سلمان از این ابتکار عمل تحت عنوان فرصتی تاریخی و طلایی یاد کردند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده کریدور خاورمیانه‌ای بایدن/ آمریکا چگونه از پشت به چین خنجر زد؟+نمودار» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.