اسرائیل و حماس در آستانه توافق مهم

روزنامه الشرق عربستان به نقل از منابع آگاه نوشت که جنبش حماس به موافقت با پیشنهاد مصر برای توقف جنگ در غزه نزدیک شده است.

این منابع موافقت حماس را به وجود دو عامل نسبت دادند: اول رفع اعتراض اسراییل به اسامی تعدادی از اسرای فلسطینی در این معامله، و دوم تضمین آمریکا مبنی بر پایان جنگ غزه به شکل کنونی آن و عقب نشینی ارتش اسرائیل. به طور کامل در پایان سومین مرحله نهایی این توافق که 124 روز طول می‌کشد.

این منابع گفتند که ایالات متحده وزن خود را پشت این توافق گذاشته و از طریق میانجیگران مصری و قطری به حماس تضمین‌هایی برای توقف جنگ و عقب نشینی داده است، اما در عین حال تایید کردند که اسرائیل به جنگ خود علیه حماس و رهبران مسئول حمله 7 اکتبر ادامه خواهد داد.

منابع الجزیره نیز تایید کرده‌اند که در مذاکرات پیشرفت وجود دارد و یک تیم فنی قطری در حال بررسی جزئیات توافق احتمالی با مصری‌ها هستند. آن‌ها هر دو میانجی‌های کلیدی هستند و معمولاً حضور تیم‌های فنی نشان می‌دهد به سمت جنبه عملیاتی توافق حرکت می‌کنیم.

پس از آنکه ویلیام برنز، رئیس سیا برای نظارت بر جزئیات توافق و اطمینان از پذیرش آن از سوی دو طرف، زودتر به مصر سفر کرده بود، هیئت حماس صبح روز شنبه وارد قاهره شد تا آخرین نکات را در مورد توافق نهایی کنند. انتظار می‌رود که هیئت اسراییلی روز یکشنبه به مصر برود.

این منابع با بیان اینکه جنبش حماس در این توافق به هدف اصلی خود یعنی توقف جنگ و عقب نشینی اسرائیل دست یافت، خاطرنشان کردند: «جنبش می‌داند که شاخه نظامی آن همچنان هدف قرار خواهد گرفت و تعدادی از رهبران آن هدف قرار خواهند گرفت. اما همچنین می‌دانند که شاخه نظامی آن یک جناح مخفی است و به عملیات زیرزمینی خود ادامه خواهد داد و رهبران مورد هدف، به ویژه رئیس دفتر سیاسی جنبش در نوار غزه، یحیی السنوار، و رئیس شاخه نظامی، محمد الضیف، و دیگران می‌دانند که چگونه از خود در برابر اسرائیل محافظت کنند، همانطور که در سال‌های گذشته انجام داده‌اند.»

منبعی در حماس به الشرق تاکید کردند که این جنبش هرگونه جنگ علیه شاخه نظامی و رهبران آن را رد می‌کند و متعهد شده است که به هدف قرار دادن هر یک از اعضای خود پاسخ دهد.

وی افزود: تا زمانی که اسرائیل به طور کامل به جنگ خود با غزه پایان ندهد، جنگ متوقف نخواهد شد.

این منابع گفتند که دولت آمریکا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را برای تغییر شکل جنگ، توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها و عقب نشینی از غزه تحت فشار قرار می‌دهد، اما از جنگ او علیه شاخه نظامی جنبش حماس حمایت می‌کند.

جنبش حماس مشتاقانه منتظر توقف جنگ در نوار غزه، توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها و آغاز بازسازی است.

چه کسی نوار غزه را اداره می‌کند؟

منابعی در این جنبش به الشرق گفتند که تلاش‌ها در مرحله بعدی بر دستیابی به اجماع ملی برای مدیریت و بازسازی نوار غزه متمرکز خواهد بود و تاکید کردند که «جنبش به حکومت بر نوار غزه باز نخواهد گشت و به دلیل هدف قرار گرفتن توسط اسرائیل قادر به انجام آن نیست.

این منابع توضیح دادند که «اجماع ملی مسیری اجباری برای دستیابی به هدف بازسازی و تامین نیازهای مردم و الزامات بقای آن‌ها است.»

مراحل توافق غزه

در مرحله اول این توافق که به مدت 40 روز است، آتش‌بس برقرار می‌شود، 33 غیرنظامی و سرباز زن اسرائیلی در ازای حدود یک هزار اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و غیرنظامیان آواره به خانه‌هایشان در شمال نوار غزه باز می‌گردند و ارتش اسرائیل از مناطق مسکونی و جاده‌هایی که در مسیر فلسطینی‌هاست عقب‌نشینی خواهد کرد.

در مرحله دوم که 42 روز به طول می‌انجامد، مذاکرات در خصوص آرامش پایدار و تبادل اسرای باقی‌مانده اسرائیلی اعم از سربازان و افسران، در ازای اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل انجام می‌شود.

در مرحله سوم که 42 روز طول می‌کشد، توافق بر سر خروج اسرائیل از نوار غزه پس از تبادل اجساد بین دو طرف صورت می‌گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.