پشت پرده هم‌صدایی اعراب و اسرائیل

تله تل‌آویو برای اعراب؛ یارکشی آمریکا برای اسرائیل

کدخبر: ۶۴۴۰۶۹
اقتصادنیوز: همکاری اطلاعاتی- نظامی ادعایی اعراب با اسرائیل، موجب شده تا بازار گمانه‌زنی‌ها در باب همگرایی ظاهری این گروه از بازیگران داغ شود؛ گروهی از مقدمه چینی آمریکا جهت تحقق ناتوی خاورمیانه می‌گویند و گروهی دیگر با اشاره به تردید اعراب، چنین سناریویی را باور ندارند.
تله تل‌آویو برای اعراب؛ یارکشی آمریکا برای اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز، ایران با پاسخ موشکی و پهپادی به اسرائیل، اولین کشوری بود که بعد از سال‌ها از خط دفاعی این بازیگر عبور کرد. از همین رو این پاسخ بی سابقه بود.

در این میان، این اولین باری بود که شاهد هم‌صدایی ادعایی ایالات متحده، اروپا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با اسرائیل بودیم.

چرایی هم صدایی اعراب و اسرائیل

به نوشته نشریه فرانسوی لوپوئن، دیوید خلفا، یکی از مدیران بنیاد ژان ژورس فعال در حوزه شمال آفریقا و خاورمیانه تدر باب هم صدایی ادعایی، مدعی است: «اردن برای حراست از حریم هوایی‌اش، پهپادهای ایرانی که به سمت سرزمین های اشغالی در حرکت بودند، رهگیری کرد. با این حال، با توجه به همکاری اطلاعاتی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و همچنین بحرین با اسرائیل، بیش از همه شاهد هم‌صدایی اطلاعاتی و فنی هستیم تا مانور نظامی».

در همین راستا باید گفت، دلایل متعددی می‌تواند مشارکت این گروه از کشورهای عربی را در دفاع از اسرائیل توضیح دهد.

به ادعای دیوید خلفا، «هم‌صدایی اعراب و اسرائیل دلیل روشنی دارد؛ احتمالا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تحت فشار با اسرائیل هم صدا شدند». از منظر این تحلیلگر، دلیل دوم به ملاحظات استراتژیک مربوط می‌شود؛ این گروه از کشورها - عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل – از قدرت هژمونیک ایران در منطقه هراس دارند.

به ادعای ناظران، ترس مشترک، منافع استراتژیک مشترکی را ایجاد می کند. در کنار این مولفه، امضای توافقنامه ابراهیم توسط چهار کشور عربی از جمله امارات متحده عربی در سال 2020 با اسرائیل در چنین هم.صدایی بی‌تاثیر نبوده است.

به ادعای خلفا، به احتمال زیاد و علیرغم تنش‌زدایی میان ایران-عربستان سعودی و ایران-امارات، هنوز این دو کشور خلیج فارس از نفوذ و قدرت ایران در شام و به ویژه افزایش توان محور مقاومت در منطقه هراس دارند. بالاخص در شرایط کنونی که دریای سرخ به دریای آتش تبدیل شده و تجارت بین المللی به خطر افتاده است.

خلفا در ادامه ادعا کرد: ما شاهد حملات مکرر انصار الله، متحد ایران به کشتی‌ها و به‌ویژه کشتی‌های تجاری بوده‌ایم که از دریای سرخ عبور می‌کنند. این حملات پیامدهای اقتصادی بسیار مهمی برای متحدان کشورهای خلیج فارس در منطقه، به ویژه برای مصر به دنبال دارد».

به ادعای دیوید خلفا، «کشورهای خلیج هنوز در یک وضعیت ژئوپلیتیکی بسیار پیچیده‌ای قرار دارند. آنها با ایران هم مرز هستند و از این رو از سرایت رویارویی ادعایی تمام عیار اسرائیل و ایران به مرزهای خود هراس دارند. بالاخص که رژیم حاکم بر این کشورهای عربی بسیار شکننده هستند».

GettyImages-2095067160

معمای اعتماد اعراب به آمریکا

دیوید خلفا در ادامه گفت‌وگویش با لوپوئن ادعا کرد: «منطقه تحولات بزرگی را تجربه کرده است. اسرائیل اکنون توسط همین قدرت‌های عربی به ویژه کشورهای خلیج فارس به طور ضمنی شناسایی شده است.» به ادعای این تحلیلگر، رقابت و رویارویی در سایه ایران و اسرائیل موجب شده تا برخی از کشورهای عربی برای حراست از خود در برابر قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران با اسرائیل همگرایی استراتژیک داشته باشند.

به ادعای خلفا، آنها به نوعی سیاست خارجی و دفاعی خود را تقسیم بندی می کنند. کشورهای عربی از یک سو با حمایت، حداقل به صورت لفاظی، از فلسطینی ها و محکوم کردن حمله اسرائیل به غزه، افکار عمومی را راضی نگاه می دارند، اما در خفا به لحاظ اطلاعاتی و نظامی با تل آویو هم‌صدا هستند؛ چرا که منافع راهبردی شان چنین هم صدایی را تبیین می‌کند. این هم‌صدایی طبیعتا توسط ایالات متحده نیز حمایت می‌شود چرا که اسرائیل متحد واشنگتن است.

خلفا در ادامه مدعی است، یک ائتلاف موقت میان اعراب و اسرائیل که بر اساس منافع چرخه‌ای مشترک تعریف شود، محتمل است. خلفا ادعا کرد، می‌توان تصور کرد در آینده نزدیک، این ائتلاف موقت تقویت و تحکیم خواهد شد و آمریکایی‌ها از نتایج (ادعایی اش) بهره‌مند شده و آن را مقدمه‌ای بدانند در راستای تعریف ائتلافی رسمی‌تر میان عراق و اسرائیل.

با این همه به باور خلفا، هم صدایی اخیر اسرائیل و اعراب به معنای تعریف آنها در یک ائتلاف نیست، چرا که در ائتلاف، پارامترهایی باید لحاظ شود و متغیرهای سیاسی و دیپلماتیک مطرح است. کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ علاقه‌ای به تشدید تنش ندارند اما کماکان باور دارند که ایالات متحده ابرقدرتی است که می‌توانند به آن تکیه کنند. به ادعای خلفا، همین اعتماد به آمریکا، موجب می‌شود که اسرائیل از انزوای دیپلماتیک خارج شود.

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید