بانک‌هایی که وام مسکن ندادند چقدر جریمه می‌شوند؟/کدام بانک‌ها پیشتازند؟

مدیرعامل صندوق ملی مسکن درباره میزان جریمه مالیاتی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲، تاکید کرد:‌ با توجه به این‌که سال گذشته حجم اعداد بالاتر است فکر می‌کنم بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. این اعداد بزرگی است و برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که تاکنون یک ریال آن نیامده است.

خبر مرتبط
مبلغ وام ودیعه مسکن در شهرهای بزرگ چقدر است؟/ جزئیات دریافت وام مسکن ۳۰۰ میلیون تومانی+ شرایط اقساط

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، وام ودیعه مسکن برای ساکنان شهرها به غیر از کلان‌شهرها، ۱۰۰ میلیون تومان است. مبلغ هر قسط برای مستاجران این شهرها، با سود ۱۸درصدی، ماهی حدود دو میلیون و ۵۳۹ هزار تومان است.

اسماعیلی با بیان این‌که بانک‌ها در تلاش هستند جریمه مالیاتی را از روش‌های حقوقـی لغو کنند، توضیح داد: آنها ادعا می‌کنند در سامانه فرد معرفی نشده که به آنها اعلام کنیم. وزارتخانه در این رابطه پاسخ‌های روشنی دارد؛ اولاً بانک‌ها از روش‌های دیگر می‌توانستند افراد را شناسایی کنند که این کار را نکردند و انفعال به خرج دادند. بانک‌ها به قانونی تکیه کرده‌اند که می‌گوید وزارت راه و شهرسازی باید به آنها اعلام می‌کرد.

بانک‌ها چه میزان در پرداخت وام مسکن مشارکت داشتند؟

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها بابت مسکن طی ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ منتشر شده است. مشاهده می‌شود در بازه مورد بررسی مجموعا حدود ۲۸۵ همت اعتبار توسط ۲۶ بانک و موسسه اعتباری به پرداخت رسیده است.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا بهمن ماه مجموعا ۲۸۵ همت تسهیلات مسکن تخصیص داده شده که بیش از ۱۰۲ همت آن بر دوش بانک مسکن و ۶۶ همت به عهده بانک ملی بوده است. در مقابل ۱۰ بانک دیگر شامل رفاه، ملت و تجارت هرکدام کمتر از ۲۸ و بیشتر از ۲ همت اعتبار بابت وام مسکن پرداخت کرده‌اند. 

مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی در ۲۴ آبان ماه، درخصوص جریمه مالیاتی بانک‌هایی که طبق قانون نسبت به پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن اقدام نکردند، اظهار کرد: در حال‌حاضر حدود ۶۳‌هزار‌ میلیارد‌تومان برگه تشخیص جریمه مالیاتی برای بانک‌ها صادرشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.