کنعانی: در دکترین هسته‌ای ایران تغییری ایجاد نشده است/ گفت و گو با آژانس ادامه دارد+ فیلم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه بعدازظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، اظهارداشت: یکی از مفاد قانون مرتبط با فلسطین گشایش سفارتخانه مجازی این کشور در سامانه وزارت امور خارجه است، بیش‌از هفت ماه است که شاهد جنایات جنگی در غزه در مقابل دیدگان جهان هستیم.

خبر مرتبط
واکنش کنعانی به تروریستی اعلام کردن سپاه توسط کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به طرح مجلس عوام کانادا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران واکنش نشان داد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات متنوعی را در حوزه‌های مختلف سیاسی، حقوقی و بین المللی انجام داده که ابعاد آن برای جامعه جهانی آشکار است.

کنعانی افزود: دستگاه دیپلماسی در راستای اجرای قانون مصوب مجلس در حوزه سفارتخانه مجازی فلسطین در حوزه حقوقی، کنسولی و اجرایی انجام داده است. همچنین نظر مشورتی سفارت فلسطین در تهران و گروه‌های مقاومت اخذ شده است. این سفارتخانه مجازی به صورت آزمایشی در سامانه وزارت امور خارجه ایجاد شده است تا بتوانیم مشکلات فنی و سایر ابعاد آن را بهتر و بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: توسعه مناسبات دو جانبه با کشورهای همسایه و عربی منطقه و ایجاد فضای مثبت و سازنده در گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس نیازمند برداشتن گام‌های تکمیلی در ارتقای سطح همکاری‌های چندجانبه است که ابعاد مختلف تجاری و اقتصادی و رویکرد امنیت آفرین در چارچوب تأمین امنیت مشترک برای کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: همانطور که وزیر خارجه کشورمان روز گذشته گفتند ما اکنون‌ در محله ایجاد سازوکارهای دسته جمعی در کنار دیگر کشورهای منطقه هستیم. ایجاد فضای امن برای کشورهای منطقه موضوع مهم و دارای اولویت برای ایران است.

کنعانی افزود: فضای مثبتی در این مسیر وجود دارد و ما امیدوار هستیم که در پرتوی این فضای مثبت به اهداف خود دست پیدا کنیم.

دولت کویت به میز مذاکرات فنی و کارشناشی بازگردد

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: در خصوص میدان گازی آرش مواضع ما روشن است، مرزهای دریایی ما و کویت تعیین نشده و نمی‌توان نسبت به سهم آنها در مالکیت میدان آرش سخنی به میدان آوریم. ۹ دور مذاکرات حقوقی در این رابطه دو طرف با یکدیگر داشتند و پیگیری‌ها برای تعیین حدود مرزی استمرار دارد. تنها راهکار این مساله هم گفت‌وگوی فنی و حقوقی هیأت‌های دو طرف بدون توسل به جنجال‌های رسانه‌ای است.

وی گفت: ایران ضمن تاکید بر حُسن نیت خودش با کشورهای همسایه، دولت کویت را دعوت می‌کند که برای دستیابی به توافقی پایدار که منافع دو طرف را تامین کند، به میز مذاکرات فنی و کارشناشی بازگردد.

بارزانی اعلام کرد به مفاد توافقنامه امنیتی ایران و عراق پایبند است

کنعانی در خصوص سفر بارزانی رئیس منطقه اقلیم شمال عراق به ایران، افزود: باتوجه به اینکه سفر هفته گذشته انجام شده، لازم است اشاره کنیم که از جمله سیاست‌های اصولی دولت سیزدهم توسعه مناسبات همه جانبه و سازنده با کشورهای همسایه در چارجوب سیاست همسایگی ایران است و عراق نیز به واسطه گستره اشتراکاتی که با ایران دارد، از اهمیت ویژه‌ای برای ایران برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: روابط ایران و اقلیم شمال عراق از دیرباز دوستانه بوده و پیوندهای عمیقی میان دو طرف وجود داشته و دارد. در طول دوران هشت سال دفاع مقدس یکی از مقاطع تاریخی همکاری میان ایران با برادران و خواهران کُرد عراق بوده است.

وی ادامه داد: ایستادگی در برابر گروه ترویستی داعش در عراق از دیگر موضوعات همکاری مشترک دو طرف بود. در این سفر هم رایزنی‌های صریحی مطرح شد و گفت‌وگوهای سازنده و مثبتی صورت گرفت. امیدواریم آثار مثبت آن را در ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری شاهد باشیم.

کنعانی افزود: در مقوله امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق ما اجازه هیچگونه ناامنی را نخواهیم داد و در مقابل هرگونه ناامنی مقابله خواهیم کرد. آقای بارزانی هم اعلام کردند که امنیت عراق و ایران یکی است و اینکه گفتند به مفاد توافقنامه امنیتی ایران و عراق پایبند هستند.

هند در مسیر توسعه مناسبات خودش با ایران گام بر می‌دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: تجربه نشان داده که کشورها مایل هستند با نادیده گرفتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای مستقل از جمله ایران در چارجوب منافع مشترک بنیان گذاری کنند. توافقنامه ایران و هند در توسعه بندر چابهار با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا انجام شده و محدود به هند هم نیست. گسترده روابط و همکاری‌های ایران نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا برای کشورهایی که علاقمند به حفظ استقلال سیاسی خود و همکاری با ایران هستند بازدارنده نیست.

وی ادامه داد: دولت هند نیز بدون توجه به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در مسیر توسعه مناسبات خودش با ایران در تلاش برای اجرای توافقاتی که صورت گرفته گام بر می‌دارد. آمریکا نیز بهتر است باتوجه به واقعیات موجود از ابزار تحریم فاصله بگیرد.

گفت‌وگوهای ایران و آژانس ما برای حل مسائل باقیمانده ادامه دارد

کنعانی در خصوص سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: سفر آقای گروسی به منظور مشارکت در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان صورت گرفت و مذاکرات دوجانبه‌ای هم با آقایان اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدواریم با در نظر گرفتن اصل بی طرفی از سوی آژانس، تعامل سازنده با آژانس را همچنان داشته باشیم. گفت‌وگوهای ما برای حل مسائل باقیمانده ادامه دارد و در جریان این سفر هم دو طرف توافق کردند به رایزنی‌های خود ادامه دهند. سفر گروسی به ایران را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

وی ادامه داد: هر زمان که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر فنی عمل کرد مسائل دو طرف به خوبی پیش رفت ولی هرگاه رویکرد سیاسی پیش گرفت، موضوعات فنی از مسیر اصلی خودش متوقف و منحرف شد. این سفر فرصت خوبی برای گفت‌وگوهای مشترک به منظور حل و فصل مسائل مشترک بود.

کنعانی بیان کرد: اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها موضع اصولی خودش را در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی بر اساس دکترین هسته‌ای که دارد که مبنای آن بر اساس فتوای صریح رهبری است تکرار و تاکید کرده است. بر اساس این رویکرد اصولی ایران معاهدات بین‌المللی زیادی وجود دارد که ایران نیز آنها را امضا کرده است.

در دکترین هسته‌ای ایران هیچگونه تغییری ایجاد نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما هم فتوای رهبری مبنی بر حرام بودن سلاح های غیرانسانی مبتنی بر دین اسلام را داریم و هم معتقدیم که این سلاح‌ها تهدیدی علیه جامعه‌ جهانی به حساب می‌آید. در منطقه غرب آسیا هم فقط رژیم صهیونیستی هست که به معاهده ان‌پی‌تی نپیوسته است.

وی ادامه دارد: مواضع رسمی ایران در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی از طریق مقامات عالی ایران بارها بیان شده و در دکترین هسته‌ای ایران هیچگونه تغییری ایجاد نشده است.

واکنش کنعانی به دوره‌گردی سرکرده منافقین در نهادهای تصمیم‌گیر غربی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر واکنش ایران در خصوص تحرکات اخیر سرکرده منافقین و سخنرانی‌های وی در جمع نمایندگان انگلیس، آمریکا و... بیان داشت: باید به عقل و تدبیر سیاسی کسانی که شنونده حرف‌های گروهک‌تروریستی شناسه دار هستند و به توصیه‌های یک جریان منفور عمل می‌کنند شک کرد. اینکه بخواهند به توصیه گروهکی عمل کنند که آواره دیگر کشورها و مطرود ملت خود هستند امر بیهوده‌ای است.

وی افزود: کسانی که تحریم‌های غیرقانونی را سالیان سال است علیه ایران وضع کردند باید نتیجه آن را ببینند که چه بوده است. منافقین نسبت به آنچه علیه ملت ایران انجام داده‌اند پاسخ خود را گرفتند و اکنون آواره دیگر کشورها هستند و برای ادامه حیات خود باید به دنبال مزدوری دیگر کشورها باشند و در عین حال کشورهای تحریم کننده هم باید بازنگری در رویکرد تحریمی خود داشته باشند چرا که نتیجه‌ای برای آنها نداشته است.

شاهد افزایش کشورهای جدیدی در اعلام حمایت سیاسی از اقدام دولت آفریقا هستیم

وی در خصوص عزم لیبی برای ورود به شکایت از رژیم صهیونیستی و همچنین تصمیم ایران برای ورود به عنوان کشور ثالث اظهارداشت: ما از اقدام دولت آفریقای جنوبی در اقامه دعوا در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت سیاسی کردیم و دیگر کشورها را ترغیب کردیم که از اقدام شرافتمندانه آفریقای جنوبی حمایت کنند. 

کنعانی ادامه داد: خوشبختانه ما شاهد افزایش کشورهای جدیدی در اعلام حمایت سیاسی از اقدام دولت آفریقا هستیم و کشورهای جدید گفتند که ما به این دعوا خواهیم پیوست. این رویکرد شرافتمندانه کشورها در حمایت از ملت فلسطین و همچنین اقامه دعوا برای جنایتکاران صهیونیست به میز محاکمه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران از منظر سیاسی از اینگونه شکایت‌ها حمایت می‌کند اما در ارتباط با ورود ایران نظر به نوع اصول شناخته شده، در مبحث عدم شناسایی رژیم صهیونیستی ما طبیعتا در اقامه دعوای رسمی ملاحظه و رویکرد حقوقی خاص خود را داریم. ایران از همه اقدامات شرافتمندانه دولت‌ها حمایت سیاسی می‌کند.

کنعانی در خصوص گزارش های غرض ورزانه برخی جریانات غربی در حوزه حقوق‌بشر علیه ایران گفت: یک دوگانگی آشکار را در رفتارهای عرب در این حوزه شاهد هستیم، از یک سو حمایت نامحدود از هفت ماه جنایت جنگی علیه ملت بی دفاع در فلسطین و از سوی دیگر سرکوب خشونت آمیز شهروندان خود و اساتید دانشگاه‌ها. این دوگانگی آشکار و اظهارنظر وقیحانه در خصوص موضوعات قضایی دیگر کشورها یک رویکرد آشکار ناشی از دورویی و نفاق است.

وی گفت: طبیعتا ایران هرگونه اظهارنظر مداخله جویانه مقامات این دسته از کشورها در امور داخلی ایران از جمله پرونده‌های قضایی ایران را مردود می شمارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: اگر به خواست آمریکا بود میخواستند همه پیچ و مهره‌های صنعتی هسته‌ای ایران را باز کنند، اما ایران به پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: ما طبیعتا به عضویت کامل فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رأی مثبت دادیم و حمایت کردیم و دیدگاه ما نسبت به مساله فلسطین روشن است. 

کنعانی در پایان خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای دیپلماتیک ما با طرف‌ آمریکایی از طریق واسطه‌ها و در چارچوب رفع تحریم‌ها صورت میگرد و تا این مرحله هم در این راستا برقرار است. ایران بارها گفته که ملتزم به رویکرد سیاسی و مذاکره به منظور تحقق رفع تحریم‌های ظالمانه است و مادامی که این رویکرد منافع ایران را تامین کند در این چارچوب حرکت خواهیم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.