نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۶ اردیبهشت

پیکان به تاریخ پیوست

کدخبر: ۶۴۶۸۴۱
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
پیکان به تاریخ پیوست

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 اردیبهشت 1364؛ سیاست اقتصادی دولت رفع محرومیت از مردم است

جمعی از اقشار مختلف مردم شهرستان بندر گناوه به همراه امام جمعه، مسوولان اجرایی و نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی با مهندس میرحسین موسوی ، نخست وزیر ملاقات کردند.

مهندس موسوی با ارائه تحلیلی از موفقیت‌های دولت جمهوری اسلامی در ابعاد سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی گفت: محور تمامی این موفقیت‌ها که علی‌رغم تلاش‌های همه‌جانبه و گسترده دولت های استکباری علیه انقلاب اسلامی حاصل شده است، استقامت، ایمان و ایستادگی مردم که از رهنمودهای امام امت الهام می‌گیرند، است.

نظر وزیر نفت پیرامون اثرات تخریبی سیاست‌های نفتی گذشته

جلسات سمینار بررسی مسائل اقتصادی ایران که توسط جهاد دانشگاهی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در محل این دانشکده برگزار می شود، مهندس غرضی وزیر نفت کشورمان به بررسی نقش صادرات نفتی در اقتصاد کشور پرداخت.

وی به درآمد نفت صادراتی اشاره کرد و گفت: درآمد نفت کشور از سال 1297 تا حدود سال‌های 1300 اگر حیف و میل نمی‌شد، عمدتا صرف تکنولوژی نظامی می‌شد. یعنی ارتش ایران در آن سال‌ها از پول نفت سازمان یافت و شکل گرفت و درآمدهای حاصل از صادرات نفت در اقتصاد کشور نقش چندانی نداشت.

در سال 1340 ارز حاصل از صادرات نفتی ایران 291 میلیون دلار بوده است که نسبت به آن به کل درآمد ارزی کشور که 539 میلیون دلار بود، 54 درصد می‌باشد.

خط لوله نفت و گاز میان ایران و ترکیه احداث می شود

ایران و ترکیه یک پروتکل برای مطالعات اولیه به منظور احداث یک خط لوله نفت و یک خط لوله گاز میان دو کشور به امضا رساندند.

این پروتکل توسط عدنان قهوه‌چی، مشاور نخست‌وزیر ترکیه و محمدجواد عاصمی‌پور مشاور نخست‌وزیر ایران امضا شد.

در این پروتکل پیش‌بینی شده است که تا دو ماه دیگر، یک کمیسیون مشترک برای تشریح طرق اجرای این دو طرح عظیم تشکیل شود.

26 اردیبهشت 1374:سقوط شدید ارزش دلار

رکود حاکم بر بازار معاملات ارز و سکه که از اواخر هفته گذشته آغاز شده بود، امروز با سقوط شدید دلار همراه شد.

بر پایه گزارش روزنامه اطلاعات، نرخ دلار آمریکا صبح دیروز 605 ریال و بعد از ظهر همین روز 6050 ریال و بعد از ظهر همین روز 5700 ریال بود.

این گزارش به نقل از صرافان حاکی است، تا زمانی که جزئیات سیاست‌های جدید بانک مرکزی در مورد نحوه کنترل نرخ ارز مشخص نشود، هیچ دادوستد عمده و مستمری بر روی ارز صورت نخواهد گرفت.

26 اردیبهشت 1384؛ پیکان به تاریخ پیوست

خط تولید «پیکان» دیروز با حضور وزیر صنایع و معادن رسما متوقف و آخرین دستگاه تولیدی پیکان به موزه و نمایشگاه دائمی محصولات ایران خودرو تحویل شد.

در این مراسم اسحاق جهانگیری بر روی آخرین پیکان خارج شده از خط تولید نوشت: «پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای این صنعت باشد.»

وزیر صنایع و معادن گفت: صنعت خودروی کشور اکنون راه رشد را به سرعت طی می‌کند و در آینده یکی از رشته‌های صنعتی ایران خواهد بود که نه تنها در توسعه صنعتی سهم دارد؛ بلکه پیشگام صنعت کشور در مسیر جهانی شدن و رقابتی تولید کردن، ‌خواهد بود.

وی گفت: پیکان در رشد صنعت خودروی ایران سهم عمده‌ای داشت و کسانی که این زحمت را متحمل شدند، بیشترین خدمت را به اقتصاد و صنعت کشور داشتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی