نوک پیکان جنگ تجاری آمریکا به سمت این کشور چرخید

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه، تعرفه‌ها بر روی مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی چینی از جمله باتری خودروهای الکتریکی، تراشه‌های رایانه‌ای و محصولات پزشکی را به شدت افزایش داد که خطر بن‌بست در سال انتخابات با پکن را به همراه دارد زیرا رای‌دهندگان آمریکایی را که به سیاست‌های اقتصادی او نمره پایین می‌دهند، جلب می‌کند.

چین بلافاصله قول تلافی داد. وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد پکن با افزایش تعرفه‌های آمریکا مخالف است و اقداماتی را برای دفاع از منافع خود انجام خواهد داد.

بایدن تعرفه‌های وضع شده دونالد ترامپ را حفظ خواهد کرد و در عین حال سایرین از جمله چهار برابر شدن تعرفه‌های خودروهای الکتریکی به بیش از ۱۰۰ درصد و دو برابر کردن تعرفه‌های نیمه هادی‌ها به ۵۰ درصد را افزایش خواهد داد. کاخ سفید اعلام کرد که اقدامات جدید بر ۱۸ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی از جمله فولاد و آلومینیوم، نیمه هادی‌ها، خودروهای الکتریکی، مواد معدنی حیاتی، سلول‌های خورشیدی و جرثقیل‌ها تأثیر می‌گذارد.

بر اساس آمار اداره سرشماری ایالات‌متحده، امریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴۲۷ میلیارد دلار کالا از چین وارد کرد و ۱۴۸ میلیارد دلار به اقتصاد شماره دو جهان صادر کرد. شکاف تجاری که برای دهه‌ها ادامه داشته و به موضوعی حساس‌تر در واشنگتن تبدیل شده است.

بایدن توافق تجاری ۲۰۲۰ ترامپ با چین را ناتوانی در افزایش صادرات یا مشاغل آمریکا دانست و گفت پیشنهاد ترامپ برای افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌های وارداتی از هر نقطه مبدا، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. ترامپ که تعرفه‌های ۶۰ درصدی یا بالاتر را برای همه کالاهای چینی وضع کرده است، روز سه‌شنبه گفت تعرفه‌های جدید دولت بایدن باید بر دیگر انواع خودروها و محصولات اعمال شود.

بایدن علیرغم پس‌زمینه‌ای از نرخ پایین بیکاری و رشد اقتصادی بالاتر از روند، تلاش کرده است رای‌دهندگان را در مورد اثربخشی سیاست‌های اقتصادی خود متقاعد کند. 

نظرسنجی رویترز در ماه گذشته نشان داد که ترامپ ۷ درصد نسبت به بایدن در اقتصاد برتری دارد. تحلیلگران هشدار داده‌اند که یک معامله تجاری می‌تواند به طور کلی هزینه‌های خودروهای الکتریکی را افزایش دهد و به اهداف آب‌وهوایی بایدن و هدف او برای ایجاد مشاغل تولیدی لطمه بزند.

بایدن اظهار کرد که می‌خواهد در این دوره رقابت با چین پیروز شود اما نه اینکه جنگ تجاری را راه بیندازد. او در ماه‌های اخیر برای کاهش تنش‌ها در گفت‌وگوهای رو در رو با شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین تلاش کرده است.

هر دو نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات‌متحده از اجماع تجارت آزاد که زمانی در واشنگتن حاکم بود دور شده‌اند، دوره ای که با پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ محدود شد. اعمال گسترده‌تر تعرفه‌ها توسط ترامپ در دوران ریاست جمهوری ۲۰۱۷- تا ۲۰۲۱ او آغازگر جنگ تعرفه‌ای با چین بود.

بایدن به عنوان بخشی از به‌روزرسانی تعرفه‌ای که مدت‌ها مورد انتظار بود، تعرفه‌ها را طبق بخش ۳۰۱ قانون تجارت ۱۹۷۴ از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد برای خودروهای برقی افزایش می‌دهد و کل عوارض را به ۱۰۲.۵ درصد می‌رساند که شامل ۷.۵ درصد تا ۲۵ درصد در باتری‌های لیتیوم یون خودروهای الکتریکی و سایر قطعات باتری و از ۲۵ درصد تا ۵۰ درصد در سلول‌های فتوولتائیک مورد استفاده در ساخت پنل‌های خورشیدی  می‌شود. تعرفه برخی از مواد معدنی حیاتی از صفر به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

تعرفه‌های بیشتری در سال های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ بر روی نیمه هادی‌ها و همچنین باتری‌های لیتیوم یونی، گرافیت و آهنرباهای دائمی و همچنین دستکش‌های لاستیکی پزشکی و جراحی اعمال خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد، اقدامی که بایدن قبلا برای افزایش تعرفه‌ها بر برخی محصولات فولادی و آلومینیومی اعلام کرده بود، امسال اجرایی خواهد شد. تعدادی از قانونگذاران خواستار افزایش گسترده تعرفه‌های خودروهای چینی یا ممنوعیت کامل به دلیل نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی داده اند. در حال حاضر خودروهای سبک ساخت چین به نسبت کمی وارد می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.