نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 27 اردیبهشت

خودکفایی صد درصدی ایران در طراحی و ساخت خودرو

کدخبر: ۶۴۷۰۵۹
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
خودکفایی صد درصدی ایران در طراحی و ساخت خودرو

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 اردیبهشت 1354؛ ضوابط شهرک‌سازی تهیه شد

ضوابط و مقررات ساخت شهرک در سراسر کشور تهیه شد و به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید.

در مقررات شهرک‌سازی، عرض خیابان‌های ورودی شهر، راه‌های ارتباطی با جاده‌های بیرونی، خیابان‌های داخل شهر، نسبت ساختمان به زمین، فضای سبز، تامین احتیاجات شهری و تهیه زمین بازی و دیگر وسایل موردنیاز مردم هر شهرک مشخص شده است.

یک مقام آگاه گفت: تا به حال تقاضاهای بسیاری برای ساخت شهرک به وزارت مسکن و شهرسازی رسیده است که طرح‌های آن به شورای عالی شهرسازی تسلیم می شود و در صورت تصویب اجازه ایجاد شهرک صادر خواهد شد.

 

27 اردیبهشت 1374؛بنیاد مستضعفان شرکت هواپیمایی تاسیس می‌کند

بنیاد مستضعفان و جانبازان از سرمایه‌گذاران خارجی برای بررسی زمینه فعالیت‌های تجاری دعوت کرد به ایران سفر کنند.

محسن رفیق‌دوست، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان گفت: سرمایه‌گذاران خارجی نباید تحت‌تاثیر تبلیغات سوء‌علیه ایران قرار بگیرند.

وی افزود: ایران در زمینه بازرگانی، آینده بسیار روشنی دارد و این اهمیت پس از فروپاشی شوروی سابق و استقلال کشورهای آسیای مرکزی چندبرابر شده است.

رفیق‌دوست گفت: پس از اتصال راه‌آهن سرخس به تجن، راه‌آهن آسیای مرکزی از طریق ایران به اروپا و سراسر دنیا وصل خواهد شد.

به گفته وی، شرکت هواپیمایی بنیاد در حال حاضر سرگرم تهیه هواپیما برای برقراری حمل‌و‌نقل هوایی است که به زودی انجام خواهد شد.

رفیق‌دوست اعلام کرد: بنیاد به عنوان نخستین حرکت در بخش خصوصی به زودی قطارهای مسافربری خود را بین تهران و مشهد نیز به راه خواهد انداخت.

به گفته رئیس بنیاد، این نهاد حدود 800 شرکت تحت پوشش دارد که 400 شرکت دیگر نیمه‌فعال هستند که به زودی این بخش از شرکت‌ها جمع‌آوری و یا در دیگر شرکت‌ها ادغام خواهند شد.

پاکستان به ایران برنج صادر می‌کند

مسائل مربوط به احداث خط لوله گاز بین ایران و پاکستان و احداث پالایشگاه مشترک در دیدار وزیر راه و ترابری ایران و وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وزیران دو کشور احداث خط لوله گاز را یک پروژه مهم و قابل‌توجه خواندند که می‌تواند به‌عنوان یک الگوی مناسب برای همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای موردتوجه قرار گیرد.

در این دیدار قرار شد طرف ایرانی در قبال فروش هزار دستگاه بولدزر به پاکستان لیستی از کالاهای موردنیاز خود را که قرار است به عنوان 50 درصد ارزش قرارداد مذکور از پاکستان بخرد، ارائه دهد.

در دیدار دیروز وزیر راه و ترابری ایران با وزیر بازرگانی پاکستان دو کشور برای صدور 100 هزار تن برنج پاکستان به ایران در سال‌جاری به توافق رسیدند.

27 اردیبهشت 1384؛ خودکفایی صددرصدی ایران در طراحی و ساخت خودرو

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری خودروسازی را موتور محرکه صنعت در هر کشوری دانست و گفت: ایران از نظر طراحی و دانش فنی ساخت خودرو 100 درصد به خودکفایی رسیده است. خاتمی که در مراسم توسعه و تکامل صنعت خودرو سخت می‌گفت، افزود: در سال 85 هر کس رئیس‌جمهوری باشد، این افتخار را خواهد داشت که اعلام کند در طراحی و دانش فنی ساخت خودرو، ایران خودکفا شده است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران امروز در عرصه صنعت شاهد «تحول بزرگ» است، تصریح کرد: توسعه و پیشرفت کشور نیازمند سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 4 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است، پیش‌بینی کرد که در طول برنامه پنج ساله چهارم حدود 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شود.

خاتمی به تلاش‌های دولت خود برای رشد و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ما از مرحله مصرف‌کننده تکنولوژی دیگران به مرحله جذب سرمایه و فناوری خارجی و تولید ملی رسیده‌ایم.

مهریه زنان برابر نرخ تورم در زمان اجرای حکم پرداخت می‌شود

طرح استفساریه تبصره ذیل ماده 1082 قانون مدنی مصوب 1376 در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار گرفت و از تصویب نمایندگان گذشت. با تصویب این طرح در صورت صدور حکم طلاق، مهریه زنان مطلقه برابر ارزش نرخ تورمی که بانک مرکزی در زمان اجرای حکم قطعی اعلام می‌کند، پرداخت خواهد شد.

رابطه شرکت نفت با دولت مجددا تعریف می شود

قرارداد رابطه جدید میان شرکت ملی نفت و دولت تدوین شده و به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌شود.

براساس بودجه سال جاری، از سال جدید به منظور تنظیم رابطه دولت و شرکت ملی نفت ایران و اعمال حق مالکیت دولت بر منابع نفت و گاز کشور به دولت اجازه داده شده است که نسبت به عقد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران اقدام کند. براساس آخرین گزارش دریافت‌شده این قرارداد توسط شرکت ملی نفت ایران و دولت تهیه شده و به وزارت اقتصاد ارسال شده است.

پیش‌بینی می‌شود این قرارداد به زودی پس از انجام اصلاحت لازم به تصویب رسیده تا براساس آن شرکت ملی نفت ایران مکلف شود تا ارزش نفت خام تولیدی از میدان ایران و نیز نفت خام تولیدی ناشی از عملیات نفتی پیمانکاران طرف قرارداد با آنها را پس از وضع و کسر معادل 7.3 درصد از ارزش نفت خام تولیدی به عنوان سهم خالص شرکت ملی نفت ایران، ‌معادل 92.7 درصد بقیه ارزش نفت خام را به حساب بستانکار دولت وصول کند.

27 اردیبهشت 1394؛ بانک مرکزی از نرخ‌شکنی بانک‌ها و موسسات مالی شکایت می‌کند

معاون نظارتی بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سود بانکی گفت: بر این باور هستیم که نرخ سود بانکی باید متناسب با واقعیت‌های اقتصادی جامعه باشد.

همسویی بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی از مسائل مهمی است که در مباحث اقتصادی حائز اهمیت است. با توجه به کاهش نرخ تورم از 34.7 درصد در سال 1392 به 15.6 درصد در پایان سال 1393 و افزایش شاخص‌های رشد اقتصادی و علائم برون‌رفت از رکود، منطقی است که نرخ سود سپرده‌ها نیز همراستا با کاهش نرخ تورم کاهش یابد.

حمید تهرانفر درباره تشکل‌های اعتباری در بازار غیرمتشکل پولی که فاقد مجوز فعالیت از بانک مرکزی است، به منظور جذب سپرده بعضا مبادرت به پرداخت سود با نرخ‌های بالاتر از نرخ‌‌های مصوب می‌کنند که از این بابت سپرده‌گذاران را با مخاطرات جدی متعددی مواجه می‌کند. وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه موسسات غیرمجاز هشدارهای اعلام‌شده را جدی بگیرند، گفت: بدیهی است درصورت تداوم این وضعیت بانک مرکزی نیز سکوت نخواهد کرد و در صورت مشاهده حتما علیه موسسات متخلف به مرجع قضایی شکایت خواهد برد. جرم آشکار این قبیل تشکل‌های غیرمجاز بدون شک اختلال در نظام اقتصادی کشور و ایجاد مانع برای پیشبرد اهداف مسوولان سیاستگذاری پولی است که جرم سنگینی است و قطعا مجازات سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی