غروب 6 رئیس جمهور در آسمان+ جزئیات
به گزارش اقتصادنیوز، در ۵ دهه اخیر نزدیک به ۱۳۰ سانحه هوایی منجر به سقوط در آسمان ایران رخ داده است که در فهرست جانباختگان این سوانح در کنار شهروندان عادی ایرانی نام  برخی از چهره مهم سیاسی، فرهنگی، اقتصادی ایران نیز به ثبت رسیده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوانح تلخ هوایی برای سیاسیون ایران در ۴۵ سال اخیر می پردازیم.

شهادت جهان‌آرا و نامجو

درهفتم  مهرماه ۱۳۶۰ و پس از موفقیت نیروهای نظامی ایران در عملیات ثامن الائمه، جمعی از فرماندهان ارشد نظامی و نیز چند چهره غیرنظامی، در پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش عازم پایتخت بودند، که در میانه راه، هواپیمای حامل آنها در منطقه کهریزک سقوط کرد و بر اثر این حادثه یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه و ولی‌الله فلاحی جانشین ستاد مشترک ارتش، جواد فکوری وزیر پیشین دفاع، موسی نامجو وزیر دفاع وقت و محمد جهان‌آرا فرمانده شاخص سپاه جان باختند.

شهادت نماینده رهبری در سپاه

اول اسفند ۱۳۶۴، یک فروند اف۲۷ فرندشیپ در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز، مورد حمله قرار گرفت و سقوط کرد. حدود ۵۰ تن سرنشینانش هم به شهادت رسیدند. این هواپیما حامل فضل‌الله محلاتی نماینده رهبری در سپاه و به همراه جمعی از نمایندگان مجلس و قضات عالی رتبه همچون عنایت الله احمدی، سید ابولقاسم ارشادی، احمد انصاری،  سید حسن شاهچراغی و....بود.

جانباختن فرمانده نیوری هوایی ارتش

منصور ستاری ۱۵ دی ۱۳۷۳ فرمانده نیروی هوایی ارتش در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به همراه افسران بلندپایه نیروی هوایی؛ علیرضا یاسینی (معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی)، مصطفی اردستانی (معاونت عملیات نیروی هوایی) به همراه ۹ سرنشین دیگر هواپیما جان باختند. همچنین در یازده اسفند ۷۸بالگرد نیروی انتظامی در دریاچه مهارلو فارس سقوط کرد و سرتیپ یوسف رضا ابوالفتحی فرمانده انتظامی فارس درگذشت.

جانباختن وزیر راه خاتمی

در حالیکه دولت اول سیدمحمد خاتمی هنوز به پایان نرسیده بود؛  رحمان دادمان وزیر راه و ترابری به منظور افتتاح فرودگاهی در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۰ عازم گرگان میشود اما هواپیما در ساری سقوط کرده  و ...

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز به عنوان «رئیس جمهوری که هرگز به مقصد نرسیدند» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.