لاوروف: آمریکا مقصر سانحه هوایی رئیس جمهور ایران است

 سرگئی لاوروف در نشست خبری در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان افزود:‌ آمریکایی ها این موضوع (نقش اقدامات خود در سانحه هوایی ایران) را تکذیب می کنند، اما در واقع کشورهایی که آمریکا علیه آنها اعلام تحریم می کند، قطعات یدکی تجهیزات آمریکایی از جمله هوانوردی را دریافت نمی‌کنند. 

خبر مرتبط
کدام کشورها برای ابراهیم رئیسی عزای عمومی اعلام کردند؟

در 7 کشور جهان برای شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان عزای عمومی اعلام شد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها آگاهانه به شهروندان عادی که در این کشورها از وسایل نقلیه هوایی استفاده می‌کنند، آسیب می‌رسانند. 
وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه عدم تأمین قطعات صنعت هوایی، مستقیما با کاهش ایمنی پرواز مرتبط است، گفت:  سخنان مکرری که از مقام‌های غربی شنیده می‌شود که آنها تحریم‌ها را با هدف اصلاح رفتار مقامات کشورها اعمال می‌کنند و منافع شهروندان عادی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند،‌یک دروغ آشکار است. 
لاوروف گفت: این رویه غرب، تأیید کننده عدم اطمینان کامل به کشورهای غربی در مذاکرات در هر زمینه‌ای اعم از مسائل تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مالی است و این موضوع بیش از هر زمان دیگری، در نقاط مختلف جهان خود را نشان می‌دهد. 
وی در ادامه گفت: با توجه به این رفتار ایالات متحده در تحریم کشورها، وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه و سایر ادارات این کشور به صورت فعال در حال تلاش برای جایگزین کردن قطعات صنعتی ساخت غرب هستند و از این رو، اکنون تولید موتورها و سایر تجهیزات مورد نیاز ما به طور کامل در خاک روسیه انجام می‌شود.

هیچ گمانه‌زنی درباره تغییر جهت سیاست خارجی ایران نیست
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: هیچ دلیلی برای گمانه زنی درباره تغییر جهت سیاست خارجی ایران پس از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری این کشور وجود ندارد.
لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگار تاس که آیا درگذشت رئیسی می‌تواند بر سیاست خارجی تهران و روابط دوجانبه ایران و روسیه تأثیر بگذارد، گفت: صادقانه بگویم، دلیلی نمی‌بینم که بتوان در مورد تغییر سیاست خارجی ایران گمانه‌زنی کرد.
وی ادامه داد: مهدی صفری (معاون وزیر امور خارجه و) رئیس هیات ایرانی در شورای وزیران سازمان همکاری شانگهای "علاقه آشکار به اجرای یک سری پروژه های عملی در حوزه حمل و نقل و انرژی را تایید کرد که مورد توافق قرار گرفت.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: رؤسای جمهوری در کشورهای روسیه و ایران به دلیل منافع توسعه‌ای این کشورها،‌ به توسعه کریدور شمال – جنوب توجه ویژه ای دارند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل شد.
حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

پیش از این، رئیس‌جمهوری، رؤسای دومای دولتی (مجلس سفلی) و شورای فدراسیون (مجلس سنا)، نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه،‌ رئیس کمیته بین‌الملل دوما، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس، رئیس اداره امور دینی مسلمانان و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های روسیه،‌ عروج شهادت گونه رئیس جمهوری و همراهان وی را تسلیت گفته اند.
شماری از شهروندان مسکو پایتخت روسیه نیز روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و ساعتی پس از انتشار خبر عروج شهادت‌گونه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی، با اهدای گل به سفارت کشورمان در مسکو با مردم ایران ابراز همدردی کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.