محمد صادق جنان‌صفت

شهروندان ایرانی، به ویژه صاحبان درآمدهای ثابت که عرضه نیروی کار تنها عامل کسب درآمدشان است، بدون اینکه تقصیری داشته باشند ۲۲ درصد از دسترنج خویش را به دلیل تورم مهار ناشدنی یک سال گذشته از دست داده‌اند. شهروندان ایرانی البته شاهد نوعی عذرخواهی رییس‌جمهور بابت این رویداد تاسف‌بار بوده‌اند، اما این اقدام، دردهای آنها را تسکین نمی‌دهد و منتظرند گام‌های عملی برای مهار رشد تورم از طرف نهاد دولت برداشته شود. نارضایتی شهروندان از گرانی کالاها و خدمات به نمایندگان آنها در مجلس قانون‌گذاری منتقل شده و دو نماینده مردم تهران از وزیر بازرگانی درباره دلایل ناکامی دولت سوال کرده‌اند.

در حالی که کارگران، آموزگاران، پیشه‌وران و کارمندان دولت که اکثریت شاغلان ایرانی را تشکیل می‌دهند و زنان و جوانان با تهدید تورم مواجه شده و دچار استیصال هستند، وزیر بازرگانی ایران از هیات رییسه مجلس خواستار «جلسه غیرعلنی» برای توضیح دلایل گرانی و ریشه‌های تورم شده است. شاید وزیر بازرگانی حق دارد از ریاست مجلس بخواهد که حرف‌هایش را در یک جلسه غیرعلنی ارائه کند، اما آیا مجلس قانون‌گذاری باید بپذیرد که مشکل و معضل شهروندان دور از چشم و گوش آنها بیان شود؟ کارشناسان، اقتصاددانان و حتی شهروندان این سخن وزیر بازرگانی را می‌پذیرند که «یک دستگاه» مثل وزارت بازرگانی مسوولیت همه رشد تورم را بر عهده ندارد و این اتفاق به دلیل تصمیم‌های غیرکارشناسی دولت در سال‌های اخیر است. ریشه رشد نرخ تورم در ۳سال اخیر چیزی است که در این مدت بارها و بارها توسط اقتصاددانان بیان شده و چیزی نیست که پنهان باشد. اگر تمایل داریم رشد تورم مهار شود و شهروندان ایرانی بیش از پیش در تهدید و رنج از دست دادن ارزش درآمد و دارایی خود نباشند، یک راه بیشتر وجود ندارد و آن حرکت در مسیر اصول عام اقتصاد است.

برگزاری جلسه علنی و حضور در نشست‌های غیرعلنی مجلس یا هر نهاد دیگر در صورتی که دولت نپذیرد در گذشته راه نادرست طی کرده است بی فایده خواهد بود.وزیر بازرگانی به همراه سایر وزیران اقتصادی در کابینه باید بتوانند رییس دولت و تصمیم‌گیران اصلی سیاست‌های پولی به جز بانک مرکزی که اکنون در مسیر درست قرار دارد را متقاعد کنند، ادامه خرج کردن بی‌انتها و سیری‌ناپذیر منابع می‌تواند شرایط را بدتر از روزگار فعلی کند.

دولت و نماینده اصلی او در مساله گرانی کالاها و خدمات در بازار، بهتر است به جای درخواست جلسه غیرعلنی در مجلس، با شهروندان تهیدست و آسیب‌دیده از رشد تورم سخن بگویند و البته قول اکید بدهند که می‌خواهند با اتخاذ سیاست‌های اصولی، تورم را مهار کنند.