مهدی نصرتی بعد از رویکرد صحیح و سازنده دولت آقای روحانی و بهبود تصویر کشور عزیزمان در سطح بین‌المللی، این انتظار وجود دارد که ایران بتواند به جایگاه مناسب و متناسب خود در سطح جامعه جهانی دست یابد. به‌رغم پتانسیل‌های بالایی که ایران دارد، متاسفانه در چند دهه اخیر به دلیل فضای حاکم بر مناسبات بین‌المللی، عملا از سوی قدرت‌های بزرگ نقش سازنده‌ای برای ایران تعریف نشده‌ بود و عمدتا برای ایران، نقشی منفی در تعاملات جهانی تعریف می‌شد و سعی می‌شد ایران تا حد امکان از نقش‌آفرینی در عرصه جهانی منزوی شود. اما واقعیت این است که ایران کشوری بزرگ و مهم در عرصه جهانی است و نقش آن نباید نادیده گرفته شود. بر حسب آمارهای اعلام شده مراجع بین‌المللی شامل سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۲ بر حسب معیار برابری قدرت خرید رقمی حدود ۱۰۰۰میلیارد دلار بوده ‌است و از این حیث ایران در رتبه ۱۷ جهان ایستاده‌ است. (البته اینکه این آمارها تا چه حد صحت دارد، محل بحث و بررسی است و ما فعلا بنا را بر صحت این‌گونه آمارها می‌گذاریم). به بیان دیگر ایران جزو بیست اقتصاد بزرگ دنیا است و می‌تواند جزو کشورهای G۲۰ باشد. همچنین ایران به لحاظ جمعیت نیز هفدهمین کشور دنیا است. به لحاظ مساحت نیز کشورمان در رده هجدهم دنیا قرار دارد. جالب است که حتی ایران در المپیک ۲۰۱۲ نیز رده هفدهم را کسب کرد. رده‌بندی المپیکی کشورها نیز همبستگی زیادی با تولید ناخالص داخلی آنها دارد و به طور مثال کشورهای آمریکا و چین در این رده‌بندی نیز رتبه‌های اول و دوم را دارند.

به‌رغم همه این توانایی‌ها، هر سال وقتی بیست کشور برتر دنیا گرد هم می‌آمدند با افسوس، به جایگاه خالی ایران در چنین اجلاسی می‌نگریستیم. کشوری که به‌رغم پتانسیل‌های بالا،‌ به دلیل مسائل سیاسی و عمدتا به دلیل اختلافات اساسی با آمریکا از حضور در چنین جمعی محروم بوده‌ است و برخی کشورهای منطقه جای ایران را تصاحب کرده‌اند.

با بهبود تعاملات خارجی ایران، نقش سازنده ایران را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت. کشوری با این همه قابلیت و پتانسیل، باید نقشی سازنده، فعال و مثبت در عرصه جهانی ایفا کند. انتظار این است که مجموعه دستگاه‌های اقتصادی نیز همچون دیپلماسی خارجی کشور، نقشی فعال و پیشرو در عرصه دیپلماسی اقتصادی بین‌المللی ایفا کنند و برای قرار دادن نام ایران در میان کشورهای G۲۰ تلاش کنند.