مهدی نصرتی رئیس‌جمهور محترم اخیراً در نشست سفرا و نمایندگی‌های خارج از کشور، کار بزرگ سفارتخانه‌ها را روان‌سازی روابط اقتصادی با دنیا عنوان و بر اهمیت نقش سفارتخانه‌ها در سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد. این سخن کلیدی نباید در میان سایر موضوعات مهم، مغفول واقع شود. البته دستیابی به این مهم دارای برخی الزامات است. ازجمله اینکه لازم است مجموعه وزارت اقتصاد، نقش پررنگ‌تری در این مقوله داشته باشد. در حال حاضر وزارت اقتصاد و نهاد متولی سرمایه‌گذاری خارجی فاقد ابزارهای لازم برای فعالیت در خارج از کشور است. در حالی که در همه جای دنیا، جدا از رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها، آژانس‌های تشویق سرمایه‌گذاری نیز دارای دفاتر و نمایندگی‌های متعدد در کشورهای مختلف هستند. به‌طور معمول رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها از سوی وزارت خارجه و با نگرش سیاسی و دیپلماتیک انتخاب می‌شوند و از این رو پایبند کامل پروتکل‌های دیپلماتیک و سیاسی هستند و تمایل ندارند جهت انجام بازاریابی بین‌المللی و مذاکره با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی بالقوه خارج از محیط سفـارتخانه، که محیطی دیپلماتیک و سیاسی است فعالیت کنند. از سوی دیگر معمولا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های معتبر و بزرگ نیز علاقه‌ای به‌حضـور در فضای دیپلماتیک و سیاسی سفارتخانه‌ها نـدارند. علاوه‌بر این، عدم ارتباط سیستمی و مناسب رایزنان با متولی سرمایه‌گذاری خارجی کشور موجب می‌شود این رایزنان درخصوص اقدامات و عملکرد خود صرفا به وزارت امور خارجه پاسخگو بوده و هیچ وظیفه‌ای برای اقدام و پیگیری امور محوله از سوی سازمان متولی سرمایه‌گذاری و انجام بازاریابی بین‌المللی برای جـذب سرمایه‌گذاری خارجی احسـاس نکنند. در نهایت نیز عملکرد رایـزنان اقتصادی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی مـورد ارزیـابی فنی و دقیق قـرار نمی‌گیـرد.

برای رفع این نواقص، دو پیشنهاد می‌تواند در دستور کار قرار گیرد:

۱- ایجاد دفـاتر تشـویق سرمایه‌گذاری در کشـورهای مهم سرمـایه‌فرست

۲- انتخاب و معرفی رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها در کشورهای مهم جهان توسط وزارت اقتصاد

با اعـزام رایـزن اقتصادی متخصص، آموزش‌دیده و با نگرش اقتصـادی به سفـارتخانه‌های کشورمان در کشورهای مهم جهان از یک طرف توانمندی‌ها، پتانسیل‌ها، ظـرفیت‌ها، فرصت‌ها و طـرح‌های سرمایه‌گذاری کشورمان به سرمایه‌گذاران بالقـوه خـارجی معرفی شود و از طرف دیگر سرمایه‌گذاران خارجی بالقوه کشورهای هدف شناسایی، ترغیب و تشویق شـده و ضمن معـرفی به طرف‌های داخلی، ارتباط و تعامل نـزدیک برقـرار می‌شود تا در نهایت زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی و افـزایش میـزان سرمایه‌گذاری خـارجی و در نتیجه افـزایش میـزان رشـد اقتصـادی، اشتغال‌زایی، افزایش صادرات، انتقال دانش فنی و مهارت‌های مدیریت، افـزایش امنیت و بهـره‌وری، ایجـاد رقـابت، بازاریابی بین‌المللی و افزایش سطح کیفیت تولیدات داخلی فراهم شود.

البته این دو پیشنهاد از سال‌ها قبل مطرح بوده ‌است لیکن اکنون با نوع نگاه و رویکرد سازنده و اصولی رئیس‌جمهور محترم، امید بیشتری برای پیگیری و تحقق آنها وجود دارد.