«روح‌الله ابوجعفری»، مدیر گروه اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشکده مطالعات فناوری، با بیان اینکه توسعه دانش و فناوری به طور مشخص در برنامه سوم توسعه مدنظر قرار گرفت، یادآور شد: در این برنامه برای اولین‌بار فصل مجزایی برای توسعه علم و فناوری تدوین شد که اولین تاثیر آن در تغییر عنوان وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. او اضافه کرد: در ادامه با رویکرد توسعه فناوری، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری شکل گرفتند و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز با هدف توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، برنامه‌های مختلفی تدوین کرد و به توسعه شرکت‌های بخش خصوصی با عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان در قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات رسید.

مدیر گروه اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشکده مطالعات فناوری با یادآوری اینکه حاصل دو دهه تلاش دولت و عزم مردم به‌خصوص متخصصان و دانشگاهیان، شکل‌گیری بزرگ‌ترین اکوسیستم دانش‌بنیان در منطقه خاورمیانه است، تاکید کرد: ظهور این سرمایه‌گذاری در زیرساخت توسعه در کشور از منابع ملی به‌خصوص در زمینه رقابت‌پذیری و تاب‌آوری اقتصاد بسیار اندک است و به همین دلیل شیرینی این سرمایه‌گذاری، کمتر در کام عموم مردم احساس می‌شود. یکی از دلایل اصلی این امر آن است که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور تا کنون محدود به برنامه‌های وزارت علوم و معاونت علمی بوده است و دستگاه‌های تخصصی در این زمینه کمتر ورود داشته‌اند. ابوجعفری با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد در دور جدید، با هدف‌گذاری اقتصاد ایران از یک اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان، سیاست‌های خود را طراحی کرده است، افزود: نامگذاری سال جدید با عنوان تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین باعث شد تمرکز بیشتری در این زمینه به وجود آید.

مدیر گروه اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشکده مطالعات فناوری تاکید کرد: برای رسیدن به تولید دانش‌بنیان همانند دوی امدادی، وزارتخانه و شرکت‌هایی که ستون اصلی اقتصاد را شکل داده‌اند باید چوب[دوی امدادی]توسعه دانش و نوآوری را در دست گیرند و برای توسعه توان تولید داخلی و افزایش رقابت‌پذیری به خط پایان افزایش درآمد سرانه و رفاه ملی برسانند. او ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های اجرایی در این زمینه، بار مضاعفی بر دوش خواهد داشت و اکثر ابزارهای تسهیل تولید دانش‌بنیان در این وزارتخانه قرار دارد. از ابتدای هر فعالیت اقتصادی در کشور چه در حوزه مجوزهای کسب‌و‌کار و چه در زمینه تامین مالی، ابزارهای مختلف بانک و بورس در آن تنظیم می‌شود. از طرف دیگر پوشش ریسک این فعالیت‌ها از طریق بیمه انجام می‌شود.

واردات تجهیزات و صادرات کالاهای ناشی از این فعالیت‌ها نیز از طریق گمرک صورت می‌گیرد. ابوجعفری با بیان اینکه در صورتی که وزارت اقتصاد توجه ویژه‌ای به تولید دانش‌بنیان داشته باشد و از ابزارهای خود استفاده کند امید به توسعه این اقتصاد هر چه بیشتر خواهد بود، افزود: یکی از بازیگران اصلی که باید چوب دوی امدادی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را در دست بگیرد قطعا وزارت اقتصاد خواهد بود. مدیر گروه اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشکده مطالعات فناوری، رونمایی از برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حمایت از تولید دانش‌بنیان را نشانه رویکرد جدید در این وزارتخانه ارزیابی کرد و ادامه داد: البته اصلی‌ترین حمایت از تولید دانش‌بنیان، محدود کردن فعالیت‌های غیرمولد و پاداش به فعالیت‌های مولد است.