سیاه و سفید مهاجران خارجی

 سازمان مهاجران تاسیس می‌شود

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، روز سه‌شنبه ۲ آبان‌ماه در نشست با جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه، در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر فرصت‌ها و تهدید‌های مهاجران غیر‌قانونی برای بازار کار کشور گفت: «من با قدری تفصیل به این سوال پاسخ می‌دهم. مهاجرانی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، می‌توانند برای بازار کار کشور یک فرصت باشند، چرا که بخش زیادی از مشاغلی که مورد نظر مهاجران هست، مورد تقاضای نیروی کار داخلی نیست. البته طبقه متوسط کارگران فاقد مهارت داخلی ما که می‌توانند در این مشاغل شرکت کنند این امر را به چشم تهدید نگاه می‌کنند. اما مجموعا در حوزه مهاجران قانونی به نظر می‌رسد می‌توانیم با سیاست‌های جهت‌دهی‌شده درست این تهدید را به فرصتی برای کشور تبدیل کنیم.»

وزیر اقتصاد در ادامه سخنان خود در رابطه با مهاجران غیرقانونی اضافه کرد: «موضوع مهاجران غیرقانونی یک امر متفاوت است. مهاجران غیرقانونی که در حوزه‌های مختلف مانند بازار کار، تعاملات مالی و بانکی و غیره رسمیتی ندارند، حتما تهدید محسوب می‌شوند و اثرات جامعه‌شناختی سوئی برای کشور دارند. به همین دلیل از ابتدای شروع به کار دولت با تاکید رئیس‌جمهور تاسیس نهادی برنامه‌ریز، با مجری پاسخگو تحت عنوان سازمان مهاجران در دستور کار قرار گرفته است. در نتیجه ما برای اولین بار به صورت نهاد مستقل، ذیل وزارت کشور، در حوزه مهاجران برنامه‌ریزی‌ها را جلو می‌بریم.» همچنین خاندوزی در ادامه اشاره کرد که در حاشیه دیدار خود با مقامات بانک جهانی، از لزوم اجرای وظایف نهاد‌های بین‌المللی در مقابل مهاجر‌پذیری ایران از کشور‌های همسایه سخن گفته است.

 رشد و اشتغال در یک ریل

سخنگوی اقتصادی دولت در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر این نکته تاکید کرد که رشد اقتصادی ایجاد شده در دو سال اخیر، برخلاف رشدهای مقطعی در دهه ۹۰، رشد بدون اشتغال یا کم‌اشتغال نبوده، و شاهد این مدعا افزایش ۹۰۷هزار نفری جمعیت شاغل در یک سال منتهی به پایان تابستان امسال است که موجب شده نرخ بیکاری در تابستان امسال با یک درصد کاهش، به ۷.۹درصد برسد. سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد که کاهش بیکاری اخیر با افزایش سطح نرخ مشارکت همراه بوده است. به گفته خاندوزی، اثرات سیاست‌های اقتصادی دولت به‌مرور نتایج خود را در بخش واقعی اقتصاد نشان می‌دهد.

 رکوردشکنی جذب سرمایه‌گذاری خارجی

به گفته وزیر اقتصاد، میزان جذب واقعی سرمایه‌گذاری خارجی در دو سال گذشته معادل سرمایه‌گذاری خارجی در ۵ سال گذشته در دولت سابق بوده است. او افزود میزان سرمایه‌گذاری‌های واقعی به ۸.۸میلیارد یورو می‌رسد. بنا بر اظهارات خاندوزی، بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای روسیه، امارات،  چین، هنگ‌کنگ، ترکیه، عراق، افغانستان و هند و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور بوده که سهم بالاتری از سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های اخیر داشته‌اند.

 دورخیز برای پرداخت دیون

خاندوزی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مدیرعامل صندوق توسعه ملی مبنی بر اخذ ۱۰۰میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی و عدم بازپرداخت آن گفت فارغ از عددی که اشاره شد که از طرف مراجع رسمی مورد بحث است و هیات عالی نظارت بر صندوق توسعه ملی نیز تاکنون تاییدی مبنی بر این عدد نداده است، در مورد نحوه بازپرداخت بدهی‌های دولت‌های گذشته تاکنون به صندوق، سه محور در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد که یکی از آنها به تایید شورای نگهبان احتیاج دارد. خاندوزی اعلام کرد به محض تایید شورای نگهبان امیدواریم این سه مسیر کمک کند که همزمان با اینکه دولت‌های گذشته و فعلی در موارد اضطرار از صندوق استفاده کنند در مورد بازپرداخت نیز کار جدی صورت گیرد.