خروج گالوپ از چین

گالوپ عقب کشید

موسسه نظرسنجی گالوپ که از شناخته‌شده‌ترین موسسات نظرسنجی و مشاوره در سطح جهان به شمار می‌رود، به کار خود در خاک چین پایان داد. به گزارش فایننشال‌تایمز، این گروه نظرسنجی با اتهام به اینکه ابزاری جهت بی‌اعتبارسازی پکن است، با محدودیت مواجه شده بود؛ علت این موضوع به نظارت‌های فزاینده دولتی بر شرکت‌های دولتی در خاک چین باز می‌گردد. این خروج، گالوپ را به تازه‌ترین شرکتی تبدیل می‌کند که در سایه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک غرب با چین، عطای فعالیت در چین را به لقای آن بخشیده است. موسسه نظرسنجی گالوپ کار خود در چین را در سال ۱۹۹۳ آغاز کرد و در شهرهای پکن، شانگهای و شنزن دفتر تاسیس کرد. این شرکت که دفتر مرکزی‎اش در شهر واشنگتن قرار دارد، دارای یک بازوی آموزشی در خاک چین است. با‌این‌حال مدت‌هاست که گالوپ به دلیل قوانین سخت‌گیرانه دولت چین نسبت به شرکت‌های خارجی در نظرسنجی از افکار عمومی با مشکل مواجه بوده است.

فایننشال‌تایمز اعلام کرده است که به گفته سه منبع آگاه، این شرکت در این هفته از خاک چین خارج می‎شود. طبق اعلام گالوپ به مشتریانش، برخی پروژه‌های این شرکت به خارج از چین منتقل می‌شود و برخی دیگر لغو می‌شود. این شرکت در حال بستن هر سه دفتر خود در سرزمین اصلی چین است و مشخص نیست چه بخشی از کارکنان محلی گروه باقی خواهند ماند. گالوپ قبلا دفتری در گوانگژو داشت که آن را در سال ۲۰۱۴ تعطیل کرد.

حمله به مشاوران

شرکت‌های مشاوره و نظرسنجی آمریکایی در تلاش بوده‌اند کسب‌وکارها را به سوی چین بیاورند، اما نظارت‌های امنیتی بر این شرکت‌ها در کنار رکود، وضعیت نابسامان آنها را تشدید کرده است. علت این برخوردهای امنیتی از سوی مقامات چینی این استدلال است که اشتراک‌گذاری داده‌ها با شرکت‌های خارجی می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد. در سال‌های اخیر، قانون جاسوسی آن‌قدر بسط داده شده است که داده‌های مورد توجه این قانون کلیه اسناد، داده‌ها، مواد و مقالات مربوط به امنیت و منافع ملی را در بر بگیرد. گالوپ به طور خاص با نظرسنجی‌های نامطلوبش نسبت به چین، خود را مورد خشم مقامات این کشور قرار داده است.

پس از اینکه یک نظرسنجی در ماه مارس نشان داد که نسبت آمریکایی‌هایی که نگاه مثبتی به چین دارند به ۱۵درصد کاهش یافته است، روزنامه ملی‌گرای دولتی گلوبال تایمز در سال جاری ادعا کرد که نظرسنجی‌های موسسه گالوپ «به عنوان ابزاری برای مهار چین و حفظ سلطه ایالات متحده عمل می‌کند». به ادعای این روزنامه چینی، نظرسنجی‌ها «به ابزاری تبدیل شده است که توسط نخبگان سیاسی برای بی‌اعتبار کردن چین در صحنه بین‌المللی دستکاری می‌شود» و از نتایج آن برای «کنترل و منزوی کردن چین» استفاده می‌‌شود. خروج گالوپ از خاک آمریکا در حالی انجام می‌شود که وضعیت سایر شرکت‌های نظرسنجی و مشاوره فعال در خاک چین نیز چندان تعریفی ندارد و تحت مجموعه‌ای از نظارت‌ها و کنترل‌های جدید، تنها به حیاتی نباتی مشغول‌اند؛ حیاتی که با تعدیل گسترده نیروها همراه بوده است.