مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه همواره این دغدغه برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان وجود داشته که کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و کنترل اعتبارات بانکی، گاهی اوقات می‌تواند آثار منفی بر رشد داشته باشد، گفت: تلاش بانک مرکزی بر این است که در سال جاری کیفیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها بهبود یابد. او افزود: کنترل نقدینگی یکی از متغیرها و سیاست‌های مهم در کنترل فشارهای تورمی است که در قوانین بالادستی مانند برنامه‌های توسعه، اهدافی برای رشد پایین نقدینگی پیش‌بینی شده است. بر همین اساس مساله کنترل نقدینگی همواره در دستور کار بانک مرکزی بوده است و این شاخص متغیر مهمی در ارزیابی عملکرد بانک مرکزی در طول سال گذشته به شمار می‌آید. مهدی‌زاده گفت: رشد پول (بخش سیال نقدینگی) نیز از ۶۵.۲درصد در پایان سال۱۴۰۱به ۱۷.۵درصد در پایان اسفندماه سال گذشته کاهش یافت. بنابراین با کنترل شاخص‌های پولی اثرگذار بر تورم انتظار می‌رود شاخص نرخ تورم نیز در ماه‌های آتی ارقام پایین‌تری را ثبت کند.

او در ادامه اظهار کرد: اقتصاد کشور در سال‌های قبل از سال۱۴۰۰ رشدهای نقدینگی بالایی را به‌دلیل ناترازی‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون، تجربه کرد. به‌عنوان مثال در سال۱۳۹۹ رشد نقدینگی ۴۰.۶درصد بود که این رقم در سال۱۴۰۰ به ۳۹درصد رسید و به دنبال تجدید نظر بانک مرکزی در رویه‌های جاری برای کنترل رشد نقدینگی، رویه‌ای با عنوان «کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها» در دستور کار خود قرار داد. مهدی‌زاده با بیان اینکه این رویه در سال۱۴۰۰ هم پیگیری شده بود، تصریح کرد: با توجه به ضرورت اصلاح برخی کاستی‌ها، فرآیند اجرای این سیاست در سال۱۴۰۰ با کندی مواجه بود و عملا از سال۱۴۰۱این امر با جدیت بیشتری در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

او افزود: در سال۱۴۰۱بانک مرکزی، هدف رشد نقدینگی به میزان ۳۰درصد را لحاظ کرده بود و با مجموعه اقدام‌هایی که در جهت این هدف‌گذاری صورت گرفت، رشد نقدینگی به ۳۱.۱درصد رسید که تقریبا حاکی از عملکرد مناسب و توفیق نسبی بانک مرکزی در زمینه کنترل رشد نقدینگی است.مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این رویکرد در سال۱۴۰۲ با شدت و تاکید بیشتری پیگیری شد. در این سال هدف‌گذاری برای رشد نقدینگی ۲۵درصد بود که این رقم در پایان سال۱۴۰۲ به ۲۴.۳درصد رسید که از عدد تعیین‌شده نیز کمتر بود.