قاچاق، بزرگ‌ترین مشکل تجهیزات باغبانی

یکی از ضروریاتی که باید دستگاه‌های ذی‌ربط و عوامل فعال در حوزه‌های صنعتی و تولیدی نسبت به آن توجه داشته باشند، روند پیشرفت و توسعه صنعت تولید ادوات و تجهیزات کشاورزی است که می‌تواند به الگویی مناسب برای شکوفایی دیگر بخش‌های تولیدی و صنعتی در این مرزوبوم مبدل شود.

اگرچه، مسیر و کانال تولید تجهیزات و ادوات زراعی مکانیزه، با بسیاری از حوزه‌های صنعتی و فنی فعال در کشور یکسان و مشابه نیست، اما یقینا برای حصول موفقیت در این حوزه، برنامه‌ریزی هدفمند و استراتژی اصولی، تعریف و طراحی‌شده که باید با الگوسازی از این استراتژی و پیاده‌سازی آن در عرصه‌های دیگر فنی، اقتصادی، تولیدی و صنعتی، زمینه پیشرفت و توسعه در دیگر حوزه‌ها تسریع و تسهیل شود.

در همین راستا علی نیاز‌پور، مدیرعامل شرکت ارس آسیا بابیان اینکه یکی از غفلت‌های صورت گرفته در بخش باغبانی مربوط به تولید ماشین‌ها و ابزارآلات مدرن باغبانی است، تاکید کرد: این عوامل باعث شد شرکت ارس آسیا نگاه منسجم‌تری به واردات ماشین‌آلات باغبانی از ایتالیا، فرانسه، ترکیه، چین و ... داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تامین و تولید انواع تراکتور و ماشین‌ها و ابزار باغبانی از فعالیت‌های اصلی این شرکت است،ادامه داد: از جمله دلایل عدم ورود تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی به مساله ماشین‌ها باغبانی تمرکز به امر زراعت و اولویت تولید محصولات زراعی و ازآنجا‌که سیستم باغبانی کشور از ابتدای امر به‌صورت سنتی است؛ تمرکز بر مکانیزاسیون سخت‌تر شده و نگاه‌ها به تولید تجهیزات باغبانی کاهش ‌یافته است. وی در خصوص محصولات این شرکت نیز گفت: این شرکت در ارائه تراکتورهای باغی، ادوات و ابزارهای باغبانی فعال بوده است.

وی افزود: البته طی دهه‌های اخیر باغات مدرن و کلاسیکی به وجود آمده که علاوه بر بهره‌وری بالا عایدی خوبی برای کشاورز دارد این نگرش باعث شده استقبال از تجهیزات مدرن گسترده‌تر شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ارس آسیا، نبود تقاضا و تولیدکننده فعال در این بخش، تولید پرهزینه، تولید اندک، عدم مقوله صادرات و عدم به‌روز بودن ماشین‌ها در این صنعت باعث شده بخش تولید ماشین‌های باغبانی با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو نشود.

نیازپور با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین موانع رشد ماشین‌آلات کشاورزی در کشور مربوط به کپی‌های نصف و نیمه از مدل‌های روز دنیا است، خاطرنشان کرد: زمانی که ماشین‌آلاتی را وارد کشور می‌کنیم تولیدکننده‌های ایرانی در یک پرسه چندساله شروع به تولید این محصول می‌کنند درصورتی‌که طی این سال‌ها کشورهای توسعه‌یافته تکنولوژی این ماشین‌آلات را ارتقا دادند. همین غفلت ضربه سنگینی به واردکنندگان، صادرات و کشاورزان وارد می‌کند، چراکه به‌روز بودن ماشین‌آلات جز مقوله‌های لاینفک تولید ماشین‌آلات باغبانی و کشاورزی است.

وی تاکید کرد: با مشاهده نمایشگاه‌های بین‌المللی در مقوله تولید کشاورزی به‌وضوح مشاهده می‌کنیم تکنولوژی‌های تجهیزات کشاورزی در ایران مربوط به دهه‌های گذشته است و همین موضوع مانع بزرگی در برابر صادرات است. در حال حاضر ماشین‌آلات کشاورزی تولید داخل به چند کشور انگشت ‌شمار مانند افغانستان، پاکستان و چند کشور آفریقایی است که البته به دلایل مشکلات بین‌المللی این بازارها نیز در حال حذف شدن است.

وی بابیان اینکه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که کشاورزان داخلی بین ماشین‌های داخلی و ساخت همسایه تمایل به خرید نمونه‌های خارجی دارند، تاکید کرد: نبود حمایت‌های جامع از تولیدکنندگان و عدم به‌روز بودن دو معضل اصلی تولیدکنندگان ماشین‌آلات باغبانی در کشور است.

نیازپور در خصوص عدم‌حمایت دولت از تولیدکنندگان گفت: در دنیا بیشتر تولیدکنندگان قدیمی تجهیزات و ماشین‌های کشاورزی سابقه تولید یک قرنی دارند درحالی‌که ما براثر بی‌توجهی‌ها شرکت تاکا اراک را که به مدت ۵۰ سال در امر تولید ماشین‌آلات کشاورزی بود را از دست دادیم و این غفلت‌ها تاثیرات ناگواری بر این صنعت ارزآور و حیاتی دارد.

نیازپور درنهایت خاطرنشان کرد: به‌‌رغم عدم وجود تولیدکننده داخلی در زمینه ابزارهای باغبانی در دو سال گذشته واردات این‌گونه ابزارها به کشور ممنوع شده و علاوه بر خسارت فراوان به بهره‌برداران بخش باغبانی باعث افزایش قاچاق ابزار به داخل کشور شده است. در حال حاضر این ابزارها با قیمت بالاتر وارد کشور می‌شود که این قانون ناشی از نبود نگاه کارشناسی و عدم همفکری با انجمن‌های مربوطه بوده است متاسفانه شرکت‌هایی مانند شرکت ما طی سال‌های گذشته به‌جای تمرکز بر ارائه خدمات بهتر انرژی خود صرف ابطال قوانین غیرکارشناسی این‌چنینی گذاشته است.