پیشرفت کند نوسازی خطوط هوایی

 تایلند ایرویز به مهلت پرداخت به طلبکاران پایبند بوده است

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از سیمپل فلایینگ، تایلند ایرویز در ماه مه ۲۰۲۰ اعلام ورشکستگی کرد. میزان بدهی این شرکت هواپیمایی بیش از ۸/ ۹میلیارد دلار آمریکاست. این شرکت تحت تاثیر رکود سفرهای جهانی قرار گرفت. حدود ۱۶ ماه بعد،  تلاش‌ها برای بازسازی این شرکت حمل و نقل به وضعیت مطلوب قبلی آن در حال انجام است. در اواسط ژوئن ۲۰۲۱، دادگاه اداری مرکزی بانکوک پس از مذاکرات گسترده با طلبکاران، طرح نوسازی این شرکت را تایید کرد.

دادگاه چندین دستور صادر کرد و به مدیران این شرکت هواپیمایی تا ۱۴ سپتامبر مهلت داد تا آنها را اجرا کنند که شامل پرداخت بدهی و سود ۵/ ۳۷میلیون دلاری به طلبکاران در آن زمان بود. روز پنج‌شنبه گذشته، مدیران پرداخت بدهی کامل تا پایان مهلت مقرر را تایید کردند. از زمان آغاز فرآیند تجدید ساختار در سال ۲۰۲۰، مدیران همچنین  ۵۱۶۱۲۹۰۳۳  سهام عرضه نشده را حذف کرده‌اند و سرمایه ثبت شده شرکت هواپیمایی تای ایرویز را از ۰۱۸/ ۸ میلیارد دلار به ۴۸/ ۶ میلیارد دلار کاهش دادند.

 مدیران سه دارایی غیر اصلی از جمله مشاغل مربوط به خدمات سوخت، سهام شرکت نوک ایر و زمین و ساختمان‌ها را فروخته‌اند و ۶/ ۱۴۲ میلیون دلار جمع‌آوری کرده‌اند. این سرمایه قبل از حکم دادگاه در ۱۴ ژوئن افزایش یافته است. از آن زمان به بعد، مدیران تایلندی می‌گویند اگرچه آنها مجاز به فروش، اجاره یا بهره‌مندی از دارایی‌های فرعی خود هستند، اما از آن زمان تا به حال هیچ اتفاقی نیفتاده است و تنها پنج موتور CFM۵۶-۳CA برای هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ به فروش می‌رسد که مدیران این شرکت هواپیمایی می‌گویند به دنبال خریدار برای آنها هستند.

 کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد

برنامه نوسازی تایلند در مورد کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد است. در حالی که این شرکت هواپیمایی نیروی کار خود را کاهش می‌دهد. اما نیاز به کاهش هزینه اجاره هواپیما نیز است. مذاکرات طولانی‌مدت با اجاره‌کنندگان هواپیما دلیل اصلی این بود که روند نوسازی با سرعت کمی‌ پیش می‌رود. تایلند ایرویز همچنین می‌خواهد هزینه‌های خود را در زمینه‌های دیگر کاهش دهد و در حال مذاکره مجدد با تامین‌کنندگان تجاری، مالکان و زمین‌داران و ارائه‌دهندگان خدمات است. به طور همزمان، مدیران تایلندی در تلاش هستند تا جریان درآمد خود را افزایش دهند. گفتن این امر راحت‌تر از انجام آن در محیط پرواز فعلی است.

گذشته از عملیات حمل بار و بازگشت، پروازهای تایلند به شدت محدود شده است. با این حال این شرکت هواپیمایی این هفته اعلام کرد به دنبال از سرگیری پروازها به کشورهای منتخب با ۷۰درصد نرخ واکسیناسیون است. این امر مهم است، زیرا بلیت‌های خریداری شده در خارج از تایلند ارزهای مهم از جمله دلار را به ذخایر نقدی تایلند منتقل می‌کند. در حالی که بیشتر درآمد فعلی تایلند ایرویز از داخل تایلند است و به بت پرداخت می‌شود، اما بیشتر پرداخت‌های آن مانند بازپرداخت بدهی، سوخت و اجاره هواپیما به دلار آمریکا است.

 تایلند ایرویز نیز در تلاش برای افزایش درآمد خود است. با این حال یک گزارش تحلیلی در ماه آگوست نشان داد کل درآمد غیر از بلیت تایلند در شش ماه اول سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴/ ۴۸ میلیون دلار بوده است.

 کسب و کار باید در تای ایرویز رونق بگیرد

تایلند ایرویز فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی خود را افزایش می‌دهد. دارایی‌ها را می‌توان فروخت و هزینه‌ها را کاهش داد، اما اگر قرار است این ایرلاین از پا درنیاید، بهبود در جریان درآمد ضروری است. این خطوط هوایی ۷۲۰ هزار نفر را در ۶ماه اول سال ۲۰۲۱ جابه‌جا کرد؛ در حالی که این میزان بالغ بر ۴ میلیون و ۵۷۰هزار  مسافر در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بود. این شرکت هواپیمایی بسیاری را شگفت‌زده کرد و ۳۳۳ میلیون دلار سود خالص در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۱ ثبت کرد. این در حالی است که این شرکت سال گذشته، ۸۴۰ میلیون دلار ضرر و زیان برای نیمه اول سال ثبت کرد، اما درآمدها همچنان پایین است و دارایی‌های شرکت هواپیمایی ۱۹درصد کاهش یافت، اما بدهی‌های آن تنها ۱۶درصد کاهش داشته است. نسبت بسیار مهم دارایی‌ها به بدهی‌ها راه اشتباهی را طی می‌کند. این نشان می‌دهد که مدیران تایلندی هنوز راهی برای بازیابی ثروت هواپیمایی دارند.