قربانی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اعلام این خبر گفت: از نیمه شهریور برداشت وش پنبه از مزارع استان آغاز شده تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن وش پنبه برداشت و به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی تحویل داده شده است.

وی گفت: کشت پنبه اواخر فروردین دراستان انجام و برداشت پنبه در مزارع استان گلستان از اوایل شهریورماه شروع شده است و برداشت این محصول در ۳ چین تا اواخر آذر ادامه دارد.

قربانی افزود:گلستان رتبه دوم تولید وش پنبه کشور را دارد و کشاورزان گلستانی امسال ۱۷ هزار و ۸۷۲ هکتار از اراضی خود را محصول پنبه کاشتند که پیش‌بینی می‌شود امسال به علت خشکسالی تنها ۲۰ هزار تن محصول تولید شود. وی بیان کرد: پنبه در استان‌های مختلف رقبای متعددی دارد که باعث می‌شود سطح کشت پنبه کاهش پیدا کند در استان گلستان رقیب پنبه زراعت شالی است و زراعت‌هایی که درآمد بیشتری با زحمت کمتری دارند جایگزین زراعت پنبه شده‌اند. زراعت پنبه به اندازه زراعت شالی نمی‌تواند سودآور باشد در نتیجه سطح کشت پنبه در استان گلستان به شدت کاهش پیدا کرده است. قربانی در پایان گفت: هنوز هم به شکل سنتی در صنعت پنبه فعالیت می‌کنیم و برداشت پنبه با دست صرفه اقتصادی ندارد باید با افزایش مکانیزاسیون، بذر مناسب و آب کافی سطح کشت را افزایش دهیم تا محصول خوبی برداشت کنیم.

در ادامه  مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خاوردشت در ابتدا گزارشی از وضعیت تولید، اشتغال و درآمدزایی این واحد بزرگ تولیدی بیان کرد و در ادامه و با توجه به نقش بالای این شرکت در اشتغال شهرستان گفت: در حوزه نیروی کار، حدود ۲۲۰ نیروی اداری، فنی و کارگری به‌صورت دائم و فصلی در این واحد، مشغول فعالیت هستند. جواد عبد نصراللهی در این دیدار از بازگشت واحد پنبه پاک‌کنی این شرکت به چرخه تولید، پس از حدود ۱۴ سال خبر داد و گفت: این اقدام به دست کارشناسان مجرب و مختصصان شرکت و با هدف استفاده از ظرفیت کامل این مجموعه در ارائه خدمات بیشتر و کمک به رونق تولید در منطقه، انجام شد. وی درپایان اظهار کرد: مواد اولیه واحد پنبه پاک‌کنی این شرکت «وش» است که از سطح مزارع پنبه استان گلستان جمع‌آوری شده و در فرآیند خاصی به محلوج ، سپس به عدل پنبه که جزو مواد اولیه کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی است، تبدیل می‌شود.