مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز  در یک نشست با بیان مطلب فوق از برنامه‌های این شرکت در اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز خبر داد. رضا نوشادی با اشاره به اهمیت پروژه‌های ذخیره‌سازی افزود: مصوبات مربوط به ذخیره‌سازی در هفت میدان را اخذ کرده‌ایم. وی با اشاره به امضای قرارداد میدان شوریجه گفت: در میادین بانکول و سراجه نیز برنامه داریم. همچنین میدان قزل‌تپه یک مرحله حفاری، مطالعات و ارزیابی را پشت سر گذاشته و برای میدان سرخون نیز اقدام کرده‌ایم. به گفته وی میادین یورتشا و نصرآباد کاشان نیز در برنامه قرار دارد. بر این اساس در مجموع ۱۴ میدان برای ذخیره‌سازی گاز انتخاب شده‌اند که هفت میدان مجوز گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز در ادامه با تاکید بر اینکه میدان قزل تپه بیشترین فشار را دارد گفت: در میدان نصرآباد کاشان اولین بار است که سراغ گنبدهای نمکی برای ذخیره‌سازی گاز می‌رویم. میدان یورتشا نیز یک لایه آب است. به نظر می‌رسد انجام عملیات ذخیره‌سازی در این سه میدان موجب رشد بیشتر دانش در شرکت مهندسی و توسعه گاز شود. وی هدف شرکت مهندسی توسعه گاز را تامین گاز مصرفی به میزان ۱۰ درصد در پیک سرما از طریق ذخیره‌سازی گاز معادل رقمی بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب بیان کرد. وی در ادامه به  سندی که به تازگی از مراجع بالادستی ابلاغ شده اشاره کرد و افزود: ما باید به هدف ذخیره‌سازی ۲۴۰ میلیون مترمکعب برسیم که این رقم نزدیک به متوسط اروپا است و برای اجر انیاز به مجوزها و مصوبات دیگری دارد که در حال پیگیری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت کم ذخیره‌سازی گاز از مصرف فصل سرما موجب شد روی این موضوع برنامه‌ریزی کنیم گفت: در حال حاضر ۳درصد از مصرف گاز ایران (حدود ۲۰ میلیون متر مکعب) از طریق ذخیره‌سازی تامین می‌شود درحالی‌که در اروپا کشورهایی هستند که این رقم را به ۴۰ درصد رسانده‌اند و تقاضای فصل سرد خود را از طریق ذخیره‌سازی گاز تامین می‌کنند. وی افزود: میانگین اروپا در این حوزه ۲۵درصد است.

نوشادی با انتقاد از راندمان پایین نیروگاه‌ها گفت: بیش از ۲۰هزار مگاوات  نیروگاه‌های کشور سیکل ساده دارند و توربین‌ها درجه‌های ۶۰۰ به بالا را وارد محیط می‌کنند و از آنها استفاده نمی‌شود. همچنین ۸۰ ایستگاه تقویت فشار سیکل ساده دارند. امکان‌سنجی سه پروژه را انجام داده‌ایم که سیکل ساده ایستگاه‌های تقویت فشار را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم. همچنین در صورت توافق وزارت نفت و نیرو ما به عنوان شرکت مهندسی و توسعه گاز آمادگی داریم نیروگاه‌ها را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز در بخشی از صحبت‌های خود  با اشاره به حمایت‌های این شرکت در زمینه خودکفایی تاکید کرد:  در حال حاضر همه تجهیزات موردنیاز این شرکت یا داخلی‌سازی شده است یا مراحل آخر داخلی‌سازی را می‌گذراند.

نوشادی در ادامه درباره حجم لوله‌گذاری‌های این شرکت افزود: برای سال جاری ۱۸۷۰ کیلومتر خط لوله در اقطار مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم. وی با اشاره به اینکه امسال سال احداث خط لوله در استان سیستان است و تمرکز اصلی بر این استان است افزود: آزمون نهایی خط لوله زاهدان-زابل در دستور کار قرار گرفته و به زودی این خط لوله ۲۴۰ کیلومتری را راه‌اندازی می‌کنیم.  مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز گفت: امسال بیش از هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز را وارد مدار می‌کنیم. احداث همزمان ۱۲ ایستگاه تقویت فشار نیز انجام می‌شود تا متناسب با افزایش تقاضا بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم.

رای ۳۹ میلیون یورویی دیوان پاریس به نفع ایران

وی با اشاره به اینکه تخصص‌های مالی و حقوقی متعددی برای بازارهای بین‌المللی لازم است، افزود: قراردادی با شرکت سفره گاز فرانسه داشتیم، در واقع قرارداد با شرکت ذخیره‌سازی گاز بود و بعد از انحلال این شرکت با شرکت مهندسی توسعه گاز منعقد شد، که به دلیل مسائل تحریم این شرکت ما را ترک کرد و رفت. این شرکت در دادگاه بین‌المللی پاریس ۲۶ میلیون یورو علیه ما claim (ادعا) کرد. مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز ادامه داد: در این پرونده ما ادعای تقابل کردیم و گفتیم ما از اینها شاکی هستیم. نتیجه پیگیری در داوری پاریس که رای اولیه آن ۱۲ بهمن آمد، نه تنها آن ۲۶ میلیون یورو برگشت، بلکه با تلاش تیم حقوقی ۱۳ میلیون یوروی ما علیه این شرکت تایید شد و در مجموع حدود ۴۰ میلیون یورو که نزدیک به رقم دکل گمشده است، برگشته است.

وی با بیان اینکه وکیل این پرونده هم ایرانی بود و برخلاف وکلای بین‌المللی رقم ناچیزی برای این پرونده گرفت، افزود: ان‌شاءالله در روزهای آینده اخبار بیشتری درباره این موضوع خواهید شنید. یک و نیم میلیون یورو هم صورت وضعیت نزد ما داشتند که ما آن را بلاک کرده بودیم تا دعوای حقوقی مشخص شود. این یک و نیم میلیون یورویی که خود ما قبول داشتیم را دیوان داوری به آنها داد. پس از آن طرف فرانسوی تقاضای فرجام‌خواهی کرد که آن تقاضا هم مورد قبول واقع نشد.

نوشادی در رابطه با چشم‌انداز بین‌المللی گفت: هفته اولی که به شرکت آمدیم گفتیم شبکه داخلی گاز به بلوغ رسیده و به جز مصارف خاص مثل تعمیر یا ترمیم یا بهبود کارآیی خط لوله جدید تعریف نمی‌کنیم. پس از آن  به تمامی شرکت‌های مرتبط با خط لوله از جمله فولاد و ورق و سایر گفتیم تا دو سال دیگر کاری برای شما نداریم و برای این بیکاری همه باید فکر کنیم. چشم‌انداز ما این است که به همراه سازندگان و پیمانکاران داخلی در خارج از کشور حضور داشته باشیم و این بیکاری  را که ناشی از کاهش پروژه‌های ما در توسعه شبکه‌های تحت‌الارضی ما است بتوانیم در بازارهای بین‌المللی ایجاد کنیم. این، اختیار نیست یک اجبار است؛ میدانی است که باید وارد آن شویم.