به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از وب‌سایت اتوموتیو ورد، رتبه‌بندی ایمنی براساس یک مجموعه آزمون‌های خودرو که توسط یورو NCAP طراحی و انجام شده است، تعیین می‌شود. این آزمایش‌ها به روشی ساده، سناریوهای تصادفات مهم در شرایط واقعی را نشان می‌دهند که می‌تواند منجر به زخمی یا کشته شدن سرنشینان خودرو یا سایر کاربران از جاده شود. در حالی که رتبه‌بندی ایمنی هرگز نمی‌تواند پیچیدگی دنیای واقعی را به طور کامل نشان دهد، اما پیشرفت‌های صنعت خودرو و فناوری‌هایی که در سال‌های گذشته با استفاده از استانداردهای ایمنی بالا به وجود آمده است، منافع واقعی را برای رانندگان در اروپا و به طور کلی جامعه به ارمغان می‌آورد.

طبق بررسی‌های یورو NCAP، خودروی کیا EV۶ و مرسدس کلاس C که هر دو خودروهای خانوادگی بزرگ هستند، دارای رتبه برتر پنج ستاره هستند. پرچمدار جدید کیا بر اساس پلتفرم E-GMP طراحی شده است و به نظر می‌رسد یک کراس اوور با اندازه خوب باشد که ممکن است چند آرزوی خودروهای اسپرت را در آستین خود داشته باشد، اما مانند تمام خودروهای برقی خوب، کیا EV۶ دارای فناوری و ویژگی‌های واقعا مفید است. همچنین مرسدس بنز کلاس C با معرفی شش نسل توانسته به رکورد فروش بیش از ۵/ ۱۰ میلیون دستگاه خودرو دست یابد. اکنون مرسدس بنز کلاس C مدل ۲۰۲۲ هفتمین نسل از این خودروی پر‌طرفدار است که در نسخه‌های سدان و استیشن با پیشرانه‌های هیبریدی بنزینی و دیزلی روانه بازار شده است.

ولوو C۴۰ Recharge نیز مانند مولتی‌ون جدید فولکس واگن در این رده‌بندی، پنج ستاره کامل را کسب کرده‌اند. پسرعموهای استلانتیس، اپل آسترا و پژو ۳۰۸، هر دو به عنوان خودروهای چهار‌ستاره در رده خانواده‌های کوچک رتبه‌بندی می‌شوند. نسل ششم اپل آسترا و نسل سوم پژو ۳۰۸ هر دو بر پایه پلتفرم استلانتیس EMP۲ ساخته شده‌اند و جای تعجب نیست که در هر چهار حوزه ارزیابی امتیازات مشابهی کسب کرده‌اند.

هم در آزمون انحراف از مسیر و هم تست تصادف تمام عرض، برای راننده‌های مرد جثه متوسط و زن جثه کوچک، محافظت از آسیب قفسه سینه را به خوبی نشان داد و هیچ یک از این خودروها به کیسه هوای مرکزی برای محافظت در برابر تصادف مجهز نشده بودند، اقدام متقابلی که به طور فزاینده‌ای در خودروهای مدرن رایج است. هرچند هر دو خودرو مجهز به فناوری‌های اجتناب از تصادف زیادی هستند، اما برخی از آخرین پیشرفت‌های معرفی شده در بازار را شامل نمی‌شوند. همچنین رتبه‌بندی چهار ستاره این خودروها برای انواع PHEV آنها نیز اعمال می‌شود.

تمامی‌ خودروهای پنج ستاره در این مجموعه آزمون‌ها، با امتیازات ۹۰ درصد یا بیشتر، در مقایسه با ۷۶ درصد و ۸۰ درصد برای خودروهای استلانتیس، حفاظت عالی را در برابر تصادف نشان دادند. این نتایج این تصور را از بین می‌برد که تفاوت بین ایمنی پنج ستاره و چهار ستاره همیشه به دلیل سیستم‌های پیشرفته همیار راننده یا ADAS است، اگرچه اغلب اوقات نیز همین‌طور است. این خودروها به طور مداوم نتایج خوبی برای محافظت از سرنشینان کودک نشان دادند.

بزرگ‌ترین تفاوت بین خودروهای کیا EV۶، بنز C کلاس، ولوو C۴۰ Recharge و مولتی ون جدید فولکس واگن در سیستم‌های حفاظت از کاربران آسیب‌پذیر در جاده (VRU) آنها است، به ویژه در عملکرد بخش جلویی خودرو، جایی که C-Class مجهز به یک کاپوت فعال است و عملکرد قابل توجهی در مقایسه با کیا EV۶ دارد.

این در حالی است که در فناوری‌های کمکی کلی، خودروی ولوو C۴۰ Recharge در صدر این فهرست قرار گرفت. خودروی C۴۰ ریچارج ۲۰۲۲ دو موتور برقی روی محورهای جلو و عقب دارد که درمجموع، ۴۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۶۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت این کراس‌اوور دودیفرانسیل ۴/ ۷ ثانیه و نهایت سرعتش ۱۸۰ کیلومتربرساعت خواهد بود. به‌رغم شکل جعبه‌ای تا حدودی متفاوت، فولکس واگن مولتی‌ون در این بررسی‌ها، نتایج ایمنی همه‌جانبه‌ای را به‌دست آورد که با دیگر خودروهای تحت آزمون همتراز بود.

همچنین جایزه فناوری پیشرفته یورو NCAP به سیستم ارتباط Car-to-X مرسدس بنز اعطا می‌شود. این سیستم از داده‌های سایر وسایل نقلیه استفاده می‌کند تا از طریق یک سرویس مبتنی بر فناوری ابری، از خطرات احتمالی در مجاورت خودرو، هشدار اولیه ارائه کند. اگرچه مرسدس‌بنز تنها خودروسازی نیست که در حال کار روی سیستم ارتباطی بین خودروها است، اما به نظر می‌رسد اولین خودروسازی است که این سیستم ایمنی را به خط تولید خودروهای خود اضافه می‌کند. این سیستم که با نام «Car to X» شناخته می‌شود به خودرو اجازه ارتباط و تبادل اطلاعات با خودرو‌های دیگر را می‌دهد و راننده را از خطرات احتمالی و مشکلات ترافیکی نیز آگاه می‌کند.

میشل ون راتینگن، دبیرکل طرح یورو NCAP می‌گوید: در مجموع، ما شاهد امتیازهای خوبی برای محافظت در برابر تصادفات خودروها هستیم که البته اطمینان‌بخش است. اما اجتناب از تصادف نیز به اندازه محافظت در برابر تصادف مهم است و البته مزایای تصادف نکردن، بی‌اندازه بالاتر است. بنابراین، ما در سال‌های آینده روی تمامی ‌جنبه‌های ایمنی تاکید خواهیم کرد و برخی از تولیدکنندگان باید به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهند، اگر می‌خواهند از رقابت عقب نمانند.