ماموریت صادراتی صنایع پلیمری

فرهنگ‌سازی صادرات

به گفته دبیر علمی دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری، این همایش به دنبال فرهنگ‌‌‌سازی در صادرات و به‌روزرسانی استراتژی‌‌‌های صنایع برای ورود به بازارهای خارجی است.

رضا توفیقی گفت: صادرات رمز موفقیت واحدهای تولیدی است. همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری در واقع نوعی فرهنگ‌‌‌سازی است و باید پذیرفت که صادرات رمز موفقیت بنگاه‌‌‌های اقتصادی در تمام صنایع است. از سوی دیگر باید گفت که صادرات مزایای متعددی ایجاد می‌کند که از طریق آن می‌توان نحوه حضور در بازارهای خارجی را بهتر تنظیم کرده و به دنبال آن می‌توان در بازارهای داخلی بهتر عمل کرد.

به گفته دبیر علمی این همایش، با مزیتی که از منظر شناخت بازارهای صادراتی ایجاد می‌شود، در بازارهای داخلی نیز فعال می‌‌‌شویم و این اتفاق بهای تمام‌شده کالا را کاهش می‌دهد که مزیت اقتصادی بزرگی با خود به همراه دارد.

توفیقی گفت: یکی از مزیت‌‌‌های صادرات، مزیت مقیاس و مزیت دیگر آن تراز ارزی است که برای واحدهای تولیدی، به‌خصوص در کشورهای دارای نوسان نرخ ارز ایجاد می‌شود. یکی از موارد استفاده از ارز حاصل از صادرات، تامین نیازهای ارزی واحد صادراتی است و کمک می‌کند که واحد تولیدی، خود را در برابر نوسانات نرخ ارز مصون نگه دارد.

وی با ذکر این نکته که با توجه به پتانسیل صنعت پلیمر، میزان زیادی از خوراک موردنیاز صنایع پلیمر در داخل کشور و توسط مجتمع‌‌‌های پتروشیمی تامین می‌شود، گفت: «در تلاشیم تا سرمایه‌گذاری صادرات‌محور را توسعه دهیم. با این کار بخش قابل‌‌‌توجهی از ارزش‌افزوده را درون اقتصاد کشور حفظ می‌‌‌کنیم که تولید ناخالص کشور را افزایش می‌دهد و این موضوع رفاه را به دنبال دارد.»

به عقیده توفیقی، ورود به بازارهای خارجی تنها از طریق صادرات نیست و صادرات تنها یکی از راه‌‌‌های ورود به این بازارهاست، از همین رو در همایش صادرات استراتژی‌‌‌های ورود به بازارهای خارجی معرفی می‌شود.

او گفت: در این همایش اطلاعات مربوط به بازارهای مختلف به‌روز شده و آخرین رویکردهای موجود در دنیا به مخاطبان ارائه می‌شود. ورود به بازارهای کشورهای آفریقایی یکی از اولویت‌‌‌های انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برای صادرات است. همچنین سایر کشورهای مدنظر برای حضور در این همایش، کشورهای حوزه اوراسیا، کشور‌های عربی و پاکستان هستند.

توفیقی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اینکه با توجه به اینکه قیمت محصولات پلیمری به سبب جنگ روسیه و اوکراین در بازارهای اوراسیا و اروپا افزایش یافته، برنامه انجمن برای ارتباط با این بازارها چیست، گفت: در محصولات پلیمری دو رقیب عمده وجود دارد: ترکیه و چین؛ با این تفاوت که دسترسی کشور ما به مواد اولیه بسیار آسان‌‌‌تر از این دو کشور است. از طرفی هدف این همایش فرهنگ‌سازی در جهت تکمیل ارزش‌افزوده یا به بیانی دیگر دوری از خام‌‌‌فروشی است. دقت داشته ‌‌‌باشیم که ترکیه یکی از مشتری‌‌‌های مواد اولیه پتروشیمی است و محصولات پلیمری که با همان مواد اولیه تولید می‌کند، سهم عمده‌‌‌ای در صادرات این کشور دارد.  وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» درباره مشکلات تهیه مواد اولیه بیان کرد: متاسفانه از مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس‌کالا رضایت کامل نداریم. درخواست ما تامین مواد اولیه محصولات پلیمری به قیمت مناسب است؛ اما متاسفانه با عرضه نادرست مواد اولیه در بورس‌کالا گاه دیده شده که رقابت در بورس‌کالا قیمت مواد اولیه را تا ۳۵درصد هم بالا برده که به معنی کاهش ۳۵درصدی رقابت در بازارهای بین‌المللی است. او با بیان اینکه دیده شده است، صنایع پتروشیمی در بورس‌کالا کف و حجم عرضه را رعایت نمی‌‌‌کنند، گفت: این در حالی است که صنایع پتروشیمی از امکاناتی مثل انرژی ارزان برخوردارند و انتظار می‌رود این ارزش‌افزوده در کل زنجیره ارزش افزوده توزیع و تامین شود. این در حالی است که باید زنجیره ارزش‌افزوده صنایع پایین‌‌‌دستی پتروشیمی‌‌‌ها هم با قیمت منطقی مواد اولیه تامین شود.

سهم ۷درصدی محصولات پلیمری از کل صادرات غیرنفتی

در بخش دیگری از این نشست، عضو هیات‌مدیره صنایع پلیمری با تاکید بر اینکه باور غلطی وجود دارد که صادرات محصولات پلیمری با صادرات محصولات پتروشیمی قابل‌‌‌ملاحظه نیست، گفت: بخشی از محصولات پتروشیمی بالادستی و بخشی نیز مواد اولیه پلیمری است. به گفته برمک قنبر‌پور، با توجه به موارد ذکرشده، صادرات محصولات پلیمری در مقایسه با مواد اولیه قابل قبول است و صادراتی که از مسیر محصولات پلیمری اتفاق افتاده، کمتر از محصولات پتروشیمی نبوده است. او گفت: هرچقدر در مسیر تکمیل زنجیره ارزش محصولات پلیمری حرکت کنیم، موجب تولید ارزش‌افزوده بیشتر، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌شود.

به عقیده قنبرپور، باید این زنجیره تکمیل شود و هر چقدر از صادرات مواد اولیه کم کنیم و محصولات پلیمری را افزایش دهیم، به نفع کشور خواهد بود. عضو هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به آمار صادرات محصولات پلیمری پرداخت و گفت: این صنعت در سال گذشته با یک‌میلیارد و ۲۵۰میلیون دلار سهم صادرات صنایع تکمیلی پلیمری و ۲میلیارد و ۷۰میلیون دلار صادرات غیرمستقیم یکی از پیشتازان حوزه صادرات صنایع غیرنفتی بوده، همچنین فعالیت حدود ۸‌هزار واحد صنعتی چرخ این صنعت ارزآور را به گردش درآورده است.

به گفته قنبرپور، مجموع صادرات مستقیم و غیرمستقیم صنایع پلیمری در سال گذشته ۳میلیارد و ۳۲۰میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۲۳درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سهم ارزآوری صنایع پلیمر از صادرات غیرنفتی بخش صنعت ۷‌درصد بوده است، گفت: کل صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته ۴۸میلیارد دلار بوده که سهم صنایع پلیمری از کل صادرات غیرنفتی ۷‌درصد برآورد می‌شود.

عضو هیات‌مدیره صنایع پلیمری گفت: در حالی مجموع مواد اولیه وارداتی و خوراک عرضه‌شده در بورس حدود ۵میلیون تن است که نشان می‌دهد ۸میلیون تن ظرفیت خالی در این صنعت وجود دارد.

مزیت‌‌‌های رقابتی صنایع پلیمری ایران

قنبرپور در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در مورد اینکه آیا تجهیزات و تکنولوژی صنایع پلیمری توان تولید محصولات قابل رقابت با کشورهای دیگر را که از تجهیزات به‌‌‌روزتری برخوردارند، دارند یا خیر، گفت: تجهیزات یکی از شاخصه‌‌‌های رقابت در بازار است. از این موضوع که تحریم‌‌‌ها باعث شده است تکنولوژی به‌‌‌روز وارد کشور نشود نمی‌‌‌توان گذشت؛ اما واقعیت این است که در برخی از تجهیزات و قطعات از برتری برخورداریم. همین‌طور با توجه به دسترسی آسان‌‌‌تر به مواد اولیه، انرژی و نیروی انسانی ارزان می‌‌‌توان گفت محصولات پلیمری توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را دارند.

همچنین دبیرکل همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری و رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلیمر با اشاره به اینکه در سال گذشته رشد صادرات محصولات پلیمری اتفاق افتاده است، گفت: این رشد از ۹‌درصد تا ۷۵‌درصد در گروه‌‌‌های مختلف متفاوت بوده است.

مسعود جمالی افزود: یکی از بازارهای هدف کشورهای اوراسیا، کشورهای عربی و پاکستان هستند.

دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری، با هدف تبیین و تدوین راهبردها و راهکارهای افزایش صادرات در صنایع پلیمری چهارم مردادماه در اصفهان برگزار می‌شود.