فراخوان شناسایی ایده‌‌های نوآورانه در انرژی خورشیدی

مدیرعامل گروه مپنا در نشست خبری با اعلام این مطلب افزود: در این رویداد با فراخوان دانشمندان و دانش پژوهان در سطح ملی و جهانی به سمت ایجاد مسابقه‌ای در حوزه فناوری بین شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌‌ها و موسسات علمی کشور خواهیم رفت تا با این اقدام دستاورد موثری در حوزه توسعه تجدید پذیرها به‌ویژه صنعت انرژی خورشیدی در کشور حاصل شود. عباس علی‌‌آبادی یکی از اهداف اصلی این رویداد را شناسایی ایده‌‌های نوآورانه در حوزه انرژی‌‌های تجدید‌‌پذیر به‌خصوص نیروگاه‌‌های خورشیدی دانست و گفت: در این حوزه ایده‌هایی در ایران و دیگر کشورها وجود دارد که همچنان فرصت ظهور پیدا نکرده‌‌اند. از این رو در این رویداد به افرادی که ایده‌‌های نو دارند، بعد از شناسایی و ارزیابی طرح‌ها، جوایزی تعلق خواهد گرفت. وی به مراحل انتخاب ایده‌‌های برتر در این رویداد اشاره و خاطرنشان کرد: پس از انتخاب طرح‌‌های ممتاز، حمایت از ایده‌‌ها برای توسعه و تولید آزمایشگاهی صورت گرفته و نمونه‌‌های مورد قبول به سمت تجاری‌سازی سوق داده خواهند شد، بنابراین طرح‌‌های مذکور برای خلق ثروت در کلاس ملی مورد بهره‌‌برداری قرار خواهند گرفت.

این کارشناس ارشد صنعت برق در ادامه یکی از چالش‌های جدی آینده را زباله‌‌های شهری و زباله‌‌های بیمارستانی دانست و گفت: بر همین اساس شرکت مپنا با انجام پژوهش‌‌های کاربردی و تحقیقات جامع، احداث دو سامانهBiogas Engine CHP در جنوب تهران و طراحی توربین‌‌های بخار ۳۰ تا ۹۰ مگاواتی برای تولید برق از طریق بویلرهای زباله‌‌سوز را در برنامه‌‌های مپنا قرار داده که از همین طرق نیروگاه‌‌های زباله سوز را با تکنولوژی کاملا بومی خواهیم ساخت.

گروه مپنا و ۷۵‌درصد ظرفیت شبکه برق

علی‌‌آبادی با ارائه آمار تولیدات نیروگاهی گروه مپنا اظهار کرد: تاکنون ۱۶۷ پروژه شامل ۵۰۱ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۶۳‌هزار و ۹۷۹ مگاوات به مپنا ابلاغ شده که ۷۵‌درصد از ظرفیت شبکه برق کشور را در برمی‌گیرد. وی افزود: از این میزان، هم‌‌اکنون ۴۶‌هزار و ۴۹۶ مگاوات تحت بهره‌‌برداری است و معادل ۱۳‌هزار و ۷۰۷ مگاوات در حال احداث است. حدود ۶۱ واحد نیروگاهی شامل ۳‌هزار و ۷۷۶ مگاوات نیز به مپنا ابلاغ شده، ولی هنوز تامین مالی نشده است. علی‌‌آبادی با بیان این نکته که از پیک سال گذشته تاکنون ۳‌هزار و ۳۰۰ مگاوات واحد جدید نیروگاهی وارد مدار شده است، گفت: امیدواریم تا پایان سال بیش از ۲‌هزار مگاوات به این ارقام افزوده شود. البته باید اعلام کرد بدون احتساب واحدهای تجدیدپذیر، مپنا از پیک سال گذشته تاکنون حدود ۳‌هزار و ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کرده و حدود ۷‌هزار مگاوات را نیز تعمیرات اساسی (اورهال) و ارتقا داده است.

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه گفت: مپنا در خارج از کشور از ابتدای امسال معادل بودجه یک بلوک سیکل ترکیبی یعنی رقمی معادل ۵۴۰ مگاوات در عراق سنکرون و نخستین واحد نیروگاه بخار حلب را بازسازی کرده است. البته در عراق در همین مدت دو واحد دیگر نیز نصب شده که آماده سنکرون است. وی مجموع واحدهای نیروگاهی احداث شده و در حال احداث مپنا در کشورهای همسایه را ۵‌هزار و ۶۶۸ مگاوات معادل ۵/ ۲‌میلیارد یورو صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد.

ایجاد پلتفرم ارتباطی بین پژوهشگران حوزه تجدیدپذیر و مپنا

در ادامه این نشست معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا با اشاره به سرانه انرژی خورشیدی در کشورهای جهان اعلام کرد: در زمینه میزان پنل‌‌های خورشیدی نصب شده و سرانه منصوبه انرژی‌‌های خورشیدی، استرالیا با ۹۹۰ وات در رتبه نخست، هلند با وجود قرار گرفتن در منطقه شمال اروپا با ۷۵۷ وات در رتبه دوم، آلمان با ۷۱۱ وات در رتبه سوم قرار گرفته‌‌اند. همچنین چین با ۹/ ۵۴ گیگاوات، آمریکا با ۹/ ۲۶گیگاوات و اتحادیه اروپا۸/ ۲۶ گیگاوات ظرفیت نصب شده در این رتبه‌‌بندی جای دارند. اما آنچه مهم است اینکه ایران به دلیل وفور سوخت فسیلی، در سال‌های اخیر کمتر به این نوع انرژی‌‌ها پرداخته و این مساله چالش‌های جدی را برای توسعه صنعت برق ایجاد کرده است. محمودرضا حقی فام با بیان‌‌ اینکه گرمایش زمین همواره به عنوان یک دغدغه زیست محیطی در دنیا مطرح است، گفت: ضرورت دارد با توجه به محدودیت منابع آبی و اهمیت مسائل زیست محیطی در کشور، به سمت انرژی‌‌های خورشیدی حرکت کنیم. این کارشناس صنعت برق با بیان اینکه هدف این رویداد صرفا برگزاری مسابقه نیست گفت: در نظر داریم تا با شناسایی نوآوری‌‌های حوزه تجدیدپذیرها ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل کنیم. معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا در پایان بیان کرد: رویداد نوآوری باز مپناتک با در نظر گرفتن مسوولیت اجتماعی و نیز بنگاهی، در ابتدا با حوزه سولار آغاز شده و جدا از فعال کردن پژوهشگران داخل کشور، پژوهشگران ایرانی و خارج کشور را نیز فعال خواهیم کرد.