به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، «غلامرضا ملاطاهری» افزود: پروژه‌های هوشمندسازی معادن ایران (مطالعات موردی ایمیدرو) از سال گذشته تعریف و پس از فراخوان آن، دانشگاه تهران به عنوان مجری پروژه انتخاب شد.

وی گفت: مقرر شده تا این دانشگاه به انجام مطالعات تطبیقی در کشورهایی که از نظر تیپ معادن شبیه ایران هستند، بپردازد و سپس مدلی برای هوشمند کردن معادن کشور ارائه کند.

پایلوت معدن‌کاری هوشمند

ملاطاهری بیان‌‌ کرد: این مهم با انجام طراحی هوشمند پنج معدن روباز و زیرزمینی و تامین زیرساخت‌‌های نرم‌‌افزاری و سخت‌افزاری در دستور کار است که در نهایت پایلوتی برای توسعه به سایر معادن کشور خواهد بود.

وی از انعقاد تفاهم‌‌نامه‌‌ای بین ایمیدرو، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال، معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که برپایه استفاده از ظرفیت‌‌های کشور در حوزه هوشمندسازی در زمینه‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و اچ.اس.ای (HSE) یا سلامت، ایمنی و محیط زیست طراحی شده و کارگروهی ذیل آنها شکل گرفته است.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو اضافه‌‌کرد: در ادامه از هر یک از سرفصل‌‌های یادشده دو موضوع به روش خبرگی انتخاب و هشت مگاپروژه در معادن، کارخانه‌های فرآوری و حوزه اچ.اس.ای در هشت محدوده معدنی اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این است که از ظرفیت‌‌های شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان استفاده شود و پس از اینکه چارچوب‌‌ها و اهداف مشخص شد با کمک وزارت علوم آنها را فراخوان کرده و عملیاتی کنیم.

آغاز اجرای نسل چهارم صنعتی‌‌سازی

ملاطاهری با بیان اینکه اکنون بسیاری شرکت‌‌ها در این حوزه وارد شده‌‌اند، یادآور شد: مباحث نسل چهارم انقلاب صنعتی و دیجیتال کردن در شرکت‌‌هایی نظیر فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌‌گهر انجام شده است که از جمله می‌توان به برنامه‌ریزی و کنترل تراک‌ها در چادرملو، استفاده از پهپادها برای نقشه‌‌برداری و استفاده از ماهواره‌ها و اتوسمپلرها برای تحلیل‌های برخط داده‌ها اشاره کرد. وی اظهار کرد: امروزه در استفاده از هوش مصنوعی در بخش معدن و صنایع معدنی، فاصله‌‌ای را با کشورهای پیشرو جهان شاهدیم که شرکت‌‌ها و ایمیدرو در تلاشند این فاصله را به حداقل برسانند، این موضوع نیز در مقوله معدن‌کاری سبز و تولید فولاد سبز که از نظر مباحث زیست‌‌محیطی و اچ.اس.ای مهم است مطرح بوده و ایمیدرو گام‌‌های اساسی در حوزه‌های مذکور برداشته است.

معدن‌کاری سبز و تولید فولاد سبز کلید می‌‌خورد

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو خاطرنشان‌‌کرد: در همین پیوند، ۳۱ مرداد تفاهم‌‌نامه معدن‌کاری سبز و تولید فولاد سبز بین ایمیدرو و شرکت‌‌های بزرگ معدنی کشور منعقد خواهد شد که در آن مسائلی همچون استفاده از باطله‌ها، توسعه فناوری و توسعه پایدار مورد توجه ویژه خواهد بود.

وی از تشکیل صندوقی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین اعتبار پروژه‌های مبتنی بر فناوری و هوشمندسازی خبر داد و گفت: مقرر شده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات نیز کمک‌‌هایی به این صندوق در جهت افزایش اعتبارات داشته باشند.