اهمیت صنایع پلیمری ایران در ارز‌آوری

خشایار اکبریان در این خصوص گفت: «‌گروه شرکت‌های پولاد پایش متشکل از چهار کارخانه است که شامل شرکت تزریقات پلاستیک پولاد است که ۴۰ سال سابقه ساخت، تولید و واردات ماشین‌آلات تزریق پلاستیک و اکسسوری را دارد و بیش از دو هزار ماشین تزریق در داخل و کشورهای اطراف دارد که فعال هستند. بعد از اعمال تحریم‌ها با انجام تحقیقاتی که از این بازار داشتیم با یک شرکت بزرگ چینی هماهنگ شدیم و امروز دستگاه‌هایی که ما و صنعت کشور نیاز دارد در چین تولید و به ایران وارد می‌شود. پس صرفا تجارت انجام نمی‌شود و بر اساس نیاز صنعت کشور با تکنولوژی‌های روز ماشین‌های مختلف ساخته می‌شوند. چین هم مانند ایران کشور فرصت‌ها و تهدیدها محسوب می‌شود و به همان میزان که می‌توان در این کشور کالاهای بی‌کیفیت پیدا کرد در مقابل کالاهایی نیز در چین تولید می‌شوند که کیفیت بسیار بالایی دارند که قابل رقابت با کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند.

خوشبختانه با یکی از شرکت‌هایی که کالاهای تزریق پلاستیک با کیفیت تولید می‌کنند همکاری خود را آغاز کردیم و با شرکت‌های دیگر نیز در رابطه با ساخت قالب همکاری نزدیک ایجاد کردیم و این محصولات در این کشور تولید و سپس به ایران وارد می‌شوند. به این ترتیب فعالیت گسترده‌ای در این زمینه داریم.» وی ادامه داد: «‌شرکت دوم ما پولاد پویش است که در دو شاخه فعالیت می‌کند. تولید ظروف IML که ۳۵ خط تولید در این خصوص داریم و در طرح توسعه قرار است تا انتهای سال اخیر ۱۰ خط دیگر نصب و راه‌اندازی شوند. ظرف‌های ‌آی‌ام‌ال دارای جداره‌های نازکی هستند که در صنایع غذایی، اسباب‌بازی و رنگ و شوینده از آنها استفاده می‌شود.» این فعال اقتصادی بخش خصوصی درباره دیگر شرکت‌های این مجموعه گفت: «‌شرکت سوم ما نیز تولید‌کننده ماده اولیه‌ای است که از آن بطری‌های نوشابه، آب معدنی، ظروف شوینده و روغن و دیگر ظروف ساخته می‌شود و در این بخش نیز ۳۵ خط تولید داریم و چند خط جدید نیز به زودی افتتاح خواهد شد. شرکت بعدی ما پولاد صنعت است که اخیرا تاسیس شده است.

ماشین‌آلات آن سفارش داده شده و در حال حاضر سه خط آن در حال نصب و راه‌اندازی است و خروجی آن تولید انواع میز و صندلی‌های خانگی و ویلایی و ساخت پالت‌های صنعتی و کلیه قطعات بزرگ صنعتی برای مصارف گوناگون در کشور است. این کارخانه ماشین‌آلات کوچک تزریق پلاستیک ۱۵۰ تن تا ماشین‌های حدود ۳ هزار تن ظرفیت تولید دارد که عدد بزرگی را شامل می‌شود. در این خصوص پالت‌های بزرگ مثل قطعات یخچال برای شرکت‌های مختلف ساخته و تولید می‌شود. ۱۵ خط برای این بخش پیش‌بینی شده که ۵ خط آن تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی خواهد شد.»

مدیر بازرگانی گروه صنعتی پولاد پالایش در ادامه گفت: «‌همه فعالیت ما در شرایط طرح توسعه است زیرا معتقد هستیم در وضعیت اقتصاد فعلی کشور و همچنین جهان، اگر شرایط توسعه ایجاد نشود مثل باتلاقی خواهد بود که ما را در خود فروخواهد برد پس باید حرف‌های تازه‌ای داشت تا هم از شرایط سخت اقتصادی فعلی فاصله بگیریم و هم خدمت مناسب‌تری به مردم کشورمان ارائه دهیم. در حال حاضر صادرات به کشورهای همسایه را داریم و در فاز بعدی با توسعه صادرات، به دنبال حضور در بازارهای اروپا و آمریکا هستیم. در حال حاضر محصولات ما به عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان صادر می‌شوند. بازار هدف ما نیز برای سال آینده شامل کشورهای روسیه و شمال آفریقا خواهد بود.

مجموع پرسنل شاغل در این چهار کارخانه که مالکیت آنها کاملا خصوصی است بیش از ۵۰۰ نفر می‌شود که شامل متخصص، نیمه متخصص و کارگران هستند. آمادگی کامل از نظر تخصصی و سرمایه‌گذاری را داریم که با کمک‌هایی که از سوی دولت محترم انجام شود اهداف خود را محقق کنیم. ما به بخش تولید لوازم خانگی و ظروف آشپزخانه ورود نکردیم و بیشتر در قسمت صنعت فعالیت خود را انجام می‌دهیم اما در رابطه با تولید قطعات بزرگ، قبل از اینکه شرکت کره‌ای سامسونگ ارتباط خود را با ایران قطع کند ما قطعات یخچال (کشوها) این برند را برای آنها تولید می‌کردیم و اینکه ما توانسته بودیم مجوز این کار  را از شرکت سامسونگ و حتی کوکاکولا دریافت کنیم نشان از اعتبار و کیفیت مناسب محصولات ما دارد.»

 مشکلات تولید قطعات پلیمری و ماشین‌آلات تزریق پلاستیک

خشایار اکبریان درباره برخی مشکلات موجود در تولید این صنعت نیز گفت: «‌متاسفانه قیمت تمام‌شده آن قدر زیاد شده که این تولید دیگر مقرون به صرفه نیست و بنابراین مجبور هستیم نیاز خود به ماشین‌آلات را با واردات تامین کنیم. با این حال امیدوار هستیم با کمک‌ها و حمایت دولت درباره عوارض گمرکی و میزان تخصیص ارز شرایط تسهیل شود، چرا که این ماشین‌آلات پایه ساخت یک کارخانه تولیدی و صنعتی هستند. واردات هر دستگاه تزریق پلاستیک ۴ تا ۶ نفر مستقیم و تعدادی دیگر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد. پس حق این صنعت است که از حمایت بیشتری برخوردار شود. اما متاسفانه امروزه برخی تغییر قوانین و سختگیری‌های بی‌مورد باعث شده که تولید در کشور با مشکلاتی همراه شود.»

 واردات ظروف پلاستیکی و پلیمری

این فعال اقتصادی در بخش پایانی صحبت‌های خود اضافه کرد: «‌ما ظروف صنعتی را تولید می‌کنیم و خوشبختانه در این بخش واردات زیادی نداریم و این موضوع نه تنها جوابگوی نیاز داخل است بلکه به راحتی به سمت صادرات هم رفته‌ایم. اما در موضوع صادرات هم به قوانین و مشکلات سختگیرانه‌ای برخورد می‌کنیم که مهم‌ترین آنها عوارض بالای گمرکی است. در موارد بعدی هم  به هزینه‌های حمل و نقل بالا و نبود تسهیلات مناسب می‌توان اشاره کرد که اینها کار را سخت کرده است. امروز توانایی شرکت‌ها در کشور بسیار بالا است اما وقتی با چنین مشکلاتی برخورد می‌کنیم برای ما بسیار ناامید‌کننده خواهد بود. به عنوان مثال در موضوع مواد اولیه اگر امکان کاهش قیمت وجود داشته یا با عوارض گمرکی مناسب در اختیار تولید‌کننده قرار دهند، می‌توان با سایر کشورهای تولید‌کننده به‌ویژه ترکیه که رقیب بزرگی برای تولیدکنندگان ایرانی محسوب می‌شود رقابت مناسبی داشت.

این درحالی است که همین کشور ترکیه بیشتر مواد اولیه خود را از ایران وارد می‌کند اما قیمت نهایی آنها از تولیداتی که در کشور ایران انجام می‌شود پایین‌تر است. این به دلیل طرح‌های حمایتی دولت این کشور برای تولید و صادرات است. ما از لحاظ داشتن مواد اولیه، افراد متخصص و ... مشکلی نداریم. تولید‌کننده‌های ایرانی فقط درخواست حمایت بیشتر از دولت در قالب طرح‌های تشویقی، کاهش عوارض گمرکی، اختصاص شرایط ارزی مناسب و ... را دارند. اگر این حمایت‌ها با شکل بهتری انجام شود در طول سه سال آینده این بازار را به راحتی از دست رقبای خارجی خارج خواهیم کرد.»