به گزارش مس پرس، به گفته بهروز رحمتی در طول چند دهه اخیر این نخستین باری است که رتبه ایران در زمینه ذخایر معدنی با ۲ پله صعود به جایگاه بی‌‌‌نظیر پنجم دنیا ارتقا یافته است.

رحمتی با عنوان اینکه ایران پیش از این، رتبه هفتم بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر جهانی مس دنیا را در اختیار داشت، گفت: با اکتشافات اخیر در معدن مس سونگون و افزوده شدن افزون بر یک‌میلیارد تن ذخیره جدید به معدن مس سونگون در استان آذربایجان‌‌‌شرقی و همچنین کشف ذخایر جدید در سایر معادن شرکت از جمله معادن مس سرچشمه، میدوک و معدن جدید سریدون در نزدیکی معدن عظیم مس سرچشمه در استان کرمان، حجم ذخایر شرکت مس از ۱۸‌میلیارد تن به ۱۹‌میلیارد تن ذخیره معدنی مس افزایش یافت.

وی در ادامه افزود: در پی این نتایج اکتشافی، رتبه کشورمان بر اساس آخرین گزارش موسسه زمین‌‌‌شناسی آمریکا (USGS,۲۰۲۲) بعد از کشورهای شیلی، استرالیا، پرو و روسیه به ردیف پنجم صعود کرده است.

به گفته معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر آخرین اکتشافات انجام‌‌‌شده توسط شرکت ملی مس، با بیش از ۵۴‌میلیون تن مس محتوی منابع اندازه‌‌‌گیری شده و نشان‌‌‌داده شده، با عبور از مکزیک (رتبه ششم) و آمریکا (رتبه هفتم) مقتدرانه در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

‌‌‌رحمتی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۷۶‌هزار متر حجم عملیات حفاری اکتشافی شرکت مس بوده است، بیان کرد: ان‌شاءالله تا پایان امسال رکورد تاریخ اکتشافات در حوزه حفاری اکتشافی شرکت ملی مس را خواهیم شکست و پیش‌بینی می‌شود باوجود مشکلات ناشی از فرسودگی ناوگان حفاری کشور و سایر مشکلات متداول در حوزه اکتشافی کشور که عمده شرکت‌ها با آن روبه‌‌‌رو هستند، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰‌هزار متر حفاری در سال‌جاری صورت پذیرد. سال گذشته میزان حفاری‌‌‌های اکتشافی شرکت مس ۱۳۰‌هزار متر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اکتشافات سنگ بنا و نخستین و مهم‌ترین حلقه در توسعه پایدار صنعت مس است، تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ شرکت معدنی در کشور پیدا نخواهید کرد که تاکنون مانند شرکت مس عملیات حفاری اکتشافی را در این مقیاس انجام داده باشد، این موفقیت شایسته تقدیر و سپاس از تمامی همکاران محترم شرکت مس به‌‌‌ویژه همکاران جوان و دانش‌‌‌محور حوزه اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی است.