شهر زنجان یکی از قطب‌‌‌ها و کانون‌‌‌های اصلی این صنعت در کشور محسوب می‌شود و اساسا چاقوی زنجان به عنوان یکی از سوغات‌‌‌های ویژه این منطقه از کشور، شهره و مطرح است. استیل، فولاد، فیبر، چوب و... از نمونه اقلامی است که می‌توان آنها را به عنوان مواد اولیه موردنیاز تولید چاقو نام برد. خوشبختانه بسیاری از این مواد اولیه در کشور وجود دارند و نیاز کمی به واردات آنها وجود دارد. فعالان این بازار می‌گویند متاسفانه حجم انبوهی از چاقو‌‌‌های خارجی در سایز‌‌‌ها و انواع مختلف وارد کشور شده است و این در شرایطی است که در داخل کشور امکان تولید اقلام مشابه آن وجود دارد. یک تولید‌کننده و صادرکننده چاقو در کشور گفت: متاسفانه قاچاق آفت جدی صنعت کارد و چاقو در کشور است و لطمات جبران‌ناپذیری به تولید و اشتغال در این حوزه وارد می‌کند.

محمدحسین طاهری در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی درباره مشکلات این صنعت گفت: واردات کارد و چاقو به‌صورت رسمی و غیر‌رسمی به کشور انجام می‌شود. وی اضافه کرد: واردات کارد و چاقو به‌صورت رسمی حجم چندانی ندارد و از سال ۱۳۹۷ به‌شدت محدود شده است. این تولید‌کننده و صادرکننده چاقو با اشاره به آسیب‌های قاچاق این کالا به تولیدکنندگان گفت: عامل مخرب بر تولید و اشتغال صنعت کارد و چاقو در کشور واردات غیر‌رسمی یا قاچاق بی‌رویه است. وی حجم قاچاق در این بخش را چشمگیر توصیف کرد و افزود: متاسفانه قاچاق کارد و چاقو به کشور خیلی زیاد است و به یک معنا نفس صنعتگران داخلی را به شماره انداخته است.

طاهری گفت: قاچاقچیان کارد و چاقوهای بی‌کیفیت وارد و به اسم کشورهای بنام تولید‌کننده کارد و چاقوی دنیا به مردم عرضه می‌کنند. وی افزود: قاچاقچیان با این رفتار خود ضمن کاهش تولید و از بین رفتن اشتغال داخلی با عرضه اجناس بی‌کیفیت و فاقد اصالت و استاندارد باعث ایجاد ضرر و زیان به مردم نیز می‌شوند و اعتماد عمومی به کارد و چاقوهای داخلی را نیز از بین می‌برند. این تولیدکننده و صادر‌کننده چاقو در ادامه درباره انتظارات از دولت و دستگاه‌های دیگر گفت: تولید‌کنندگان و فعالان در این حوزه از دولت به جز برخورد قاطع با قاچاقچیان انتظار هیچ گونه حمایت دیگری ندارند.

وی همچنین با بیان اینکه ماده اصلی تولید کارد و چاقو فولاد کربن‌دار است، افزود: تولید کارد و چاقو در داخل با استفاده از فناوری و ماشین‌‌آلات به‌‌روز دنیا صورت می‌گیرد. طاهری در پایان یادآور شد: کارد و چاقوی تولید داخل به‌ویژه کاردهای تولید استادکاران زنجانی چیزی از نشان برتر خارجی (برند خارجی) کم ندارد و از نظر کیفیت خیلی بهتر از تولیدات خارجی است منتها، چون به شکل سنتی ساخته می‌شود قیمت محصول کمی بالاتر بوده به همین دلیل مصرف‌کنندگان اشتیاق چندانی به استفاده از این نوع چاقوها ندارند.