مرد کلیدی

28- (1)

کتاب «مرد کلیدی» به داستان واقعی فریب خوردن نخبه جهانی توسط یک سرمایه‌‌دار می‌‌پردازد. این کتاب  که در فهرست نامزدهای کتاب سال فایننشال تایمز و مک‌‌کنزی قرار داشت توسط مجله اکونومیست نیز به عنوان یکی از بهترین کتاب‌‌های سال 2021 انتخاب شد. در این کتاب، با داستانی درباره دروغ، حرص و آرمان‌‌گرایی ننگین مواجه خواهید شد. دو خبرنگار وال‌‌استریت ژورنال نویسنده این کتاب، به کنکاش داستان مردی می‌‌پردازند که مورد اعتماد بیل گیتس، دولت‌های غربی و سایر سرمایه‌‌گذاران بود و میلیاردها دلار منابع مالی برای سودآفرینی و پایان دادن به فقر دریافت کرد. با این حال، نه تنها نتوانست به این آرمان‌‌های خود دست یابد، بلکه اکنون متهم ردیف اول یکی از بزرگ‌ترین و ننگین‌‌ترین کلاهبرداری‌‌های مالی تاریخ است.

عارف نقوی، تاجر کاریزماتیک، الهام‌‌بخش و خودساخته پاکستانی بود. او تمام ویژگی‌‌های یک رهبر موفق کسب‌‌وکار را داشت. نقوی بنیان‌‌گذار شرکت مدیریت سرمایه‌‌گذاری ابراج در دبی بود. او مرد کلیدی نخبگان مالی جهان بود که به دنبال ارزش‌‌آفرینی و انجام کاری خیر برای جامعه بودند. او حتی سیاستمداران را قانع کرد که می‌تواند از طریق اشتغال‌‌زایی و هدایت مدیران به فرصت‌‌های کارآفرینی در شهرهای گمنام خاورمیانه به ثبات منطقه پس از فاجعه 11 سپتامبر کمک کند. بیل گیتس برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان کشورهای فقیر، یک میلیارد دلار در اختیار او قرار داد و سازمان ملل متحد و اینترپل او را به جلسات عالی خود راه دادند. همان‌طور که پاپ فرانسیس به دنبال مهار سرمایه‌‌داری به نفع طبقات فقیر جهان برآمد، نقوی نیز حمایت دولت اوباما و سرمایه‌‌گذاران غرب را به دست آورد. همه او را با تام کروز در ماموریت غیرممکن مقایسه می‌کردند.

در سال 2018، فردی ناشناس با سیمون کلارک و ویل لوچ، نویسندگان این کتاب و خبرنگاران وقت وال‌‌استریت ژورنال تماس گرفت تا از کلاهبرداری نقوی از سرمایه‌‌گذاران و رشوه‌های او برای ادامه زندگی میلیاردری خود خبر دهد. کلارک و لوچ در پی این تماس به بررسی شواهد پرداختند و متوجه صدها سند حاکی از خطاهای او شدند. در آوریل 2019 و ماه‌ها پس از این رسوایی، نقوی به اتهام کلاهبرداری و باج‌گیری دستگیر و در نهایت به 291 سال زندان محکوم شد. کتاب مرد کلیدی نشان می‌دهد که چگونه نخبگان‌ جهانی از آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا فریب یک افسانه سرمایه‌‌داری را خوردند. کلارک و لوچ می‌‌کوشند تا اندکی شفافیت و دید بیشتر نسبت به اقدامات و جریان‌‌های مالی شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری ارائه کنند؛ شرکت‌‌هایی که در مجموع تریلیون‌‌ها دلار منابع در اختیار خود دارند و از معافیت‌‌هایی مالیاتی بهر‌‌ه‌‌مند هستند ولی برخی از آنها همچنان تلاش در مخفی کردن فعالیت‌‌هایشان دارند.

 

اثر ولتاژ

28-04

جان‌ای لیست، استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو در یکی از پرفروش‌‌ترین کتاب‌‌های سال آمریکا پاسخی به یک سوال پیچیده می‌دهد: چرا برخی از ایده‌های بزرگ، جهان را تکان می‌دهند و برخی از ایده‌ها روی کاغذ می‌‌مانند؟ آنجلا داک‌‌ورث، مدیرعامل موسسه غیرانتفاعی کاراکتر لب (Character Lab)، فعال در آموزش و توانمندسازی کودکان، این کتاب را به واسطه نگاه تیزبینانه، عمل‌‌گرایی و اتکای به آخرین پژوهش‌های علمی، بهترین کتاب عمر خود در بحث مقیاس و رسیدن به تولید انبوه می‌‌داند. «مقیاس» یکی از واژگان پرهیاهو در جهان استارت‌آپ است. با این حال، مقیاس فقط به معنای دستیابی به کاربران بیشتر یا کسب سهم بزرگ‌تری از بازار نیست. مقیاس به معنای این است که یک ایده عالی در گروهی کوچک، می‌تواند پس از انتشار به گروهی بزرگ‌تر هم عملکردی مشابه داشته باشد یا خیر؟

مهم نیست که ایده شما درباره گسترش یک کسب‌‌وکار کوچک، اجرای طرح تنوع‌‌بخشی و افزایش شمول نیروی کار یا توزیع میلیاردها دُز واکسن باشد. استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو معتقد است که گذار از ایده به اثرات گسترده فقط وابسته به یک چیز است: اینکه آیا آن ایده می‌تواند به «ولتاژ بالا» برسد؟ (نویسنده کتاب آنچه را که ولتاژ بالا نامیده، امکان عملکرد مشابه پس از گسترش مقیاس تعریف می‌کند.) لیست در اثر ولتاژ توضیح می‌دهد که ایده‌های مقیاس‌‌پذیر دارای ویژگی‌‌های مشابهی هستند اما در ایده‌های مقیاس‌‌ناپذیر می‌توان ویژگی‌‌های دیگری مشاهده کرد که حکم به مرگ آنها می‌دهد. او بر پایه پژوهش‌های خود و مطرح ساختن مثال‌‌هایی واقعی از حوزه‌های کسب‌‌وکار، سیاستگذاری، آموزش و سلامت عمومی به معرفی پنج نشانه حیاتی و لازم برای مقیاس‌‌پذیر بودن ایده‌ها می‌‌پردازد. او همچنین استراتژی‌‌های اثبات‌‌شده‌‌ای برای جلوگیری از افت ولتاژ و مهندسی افزایش ولتاژ ارائه می‌دهد. در این کتاب می‌‌آموزید:

• چگونه آشپز معروف، جیمی الیور امپراتوری رستوران‌‌هایش را با تمرکز بر مواد اولیه مقیاس‌‌پذیر گسترش داد و در نهایت به دلیل مقیاس‌‌ناپذیر بودن استعدادهای بازار کار سقوط کرد؟

• چرا ناتوانی در تشخیص سیگنال‌‌های نادرست ابتدایی منجر به برنامه محدودیت دارویی دولت ریگان و بازگشت مقیاس شد؟

• چگونه دولت‌ها می‌توانند با تمرکز بر آخرین دلار صرف‌شده، خدمات بیشتری به شهروندان بیشتری ارائه دهند؟

و چرا مجموعه درستی از مشوق‌‌ها در صورت استفاده در مقیاس می‌تواند به تقویت مشارکت رأی‌‌دهندگان، استفاده از انرژی پاک و تشویق بیماران به ادامه روند درمان منجر شود؟