همچنین در سال‌های بعد، مدل ارزیابی نظر بهره‌برداران به روش QFD که از مدل‌‌‌های نوین تعریف شده برای صنعت ساختمان در وزارت مسکن و شهرسازی وقت بوده است، برای نخستین بار در پروژه‌‌‌های شرکت، طرح‌‌‌ریزی و پیاده‌سازی شد. این مدل هم اکنون در بیش از ۲۰ پروژه شرکت و بالغ بر ۲۵۰۰واحدمسکونی پیاده‌سازی و در راستای تدوین شاخص‌‌‌های طراحی و اجرای پروژه‌‌‌های تکرار‌‌‌پذیر همچنین ارتقای برند شرکت استفاده شده است. در سال ۹۳ با تفکر جدیدی از مدیریت داده، مدل‌‌‌های حاکمیتی و پروژه‌‌‌های نوآورانه در گروه پایه‌‌‌گذاری و مجموعه‌‌‌ای از دستورالعمل‌‌‌ها و ضوابط مرتبط با ساخت صنعتی، فناوری‌‌‌های نوین و کمیته‌‌‌های تخصصی همچون کمیته فناوری و مدیریت ساخت در شرکت طرح‌‌‌ریزی و عملیاتی گردید و نظام یکپارچه‌‌‌ای در بین شرکت‌های تابعه و هلدینگ جهت فرآیندهای مصوب ایجاد شد.

برای پیگیری این موضوع «شقایق یگانه» مدیر واحد تحقیق و توسعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن به بیان فعالیت‌‌‌های انجام شده این مدیریت در سرمایه‌گذاری مسکن پرداخت.

فعالیت‌‌‌های انجام شده در سال‌های اخیر را شرح دهید.

مدیریت تحقیق و توسعه درحال حاضر در معاونت فناوری و مدیریت ساخت هلدینگ به عنوان هسته مرکزی مدیریت نوآوری و فناوری گروه درحال فعالیت بوده و با تدوین دستورالعمل و فرآیندهای مرتبط، زنجیره ساخت گروه را از فاز امکان‌‌‌سنجی تا بهره‌برداری پروژه‌‌‌ها، از دیدگاه نوآورانه و فناورانه مورد انتخاب، ارزیابی و کنترل کیفیت قرار می‌دهد. همچنین با ایجاد شبکه نوآوری در شرکت‌های تابعه و تمرکز بر شاخص‌‌‌های صنعتی‌‌‌سازی و توسعه محصولات جدید (NPD) همچون افزایش سرعت اجرا، انتخاب و تامین فناوری‌‌‌های نوین ساخت و توسعه محصول منطبق بر خواسته مشتری، سطح فناوری‌‌‌های ساخت را متناسب با کلاس اقتصادی و شرایط منطقه‌‌‌ای پروژه‌ها، بهینه‌‌‌کاوی می‌کند. هدف بنیادین تحقیق و توسعه، ایجاد ارزش متمایز در محصول، فرآیند یا ارائه خدمات گروه سرمایه‌گذاری مسکن و در راستای توسعه پایدار است.

برنامه‌ها و استراتژی‌های واحد تحقیق و توسعه برای سال‌جاری را بیان کنید.

باتوجه به نیازمندی تامین مالی و حمایت مدیران ارشد در پروژه‌‌‌های R&D و همچنین نیاز به روزآمد بودن آن با روندهای نوآوری داخلی و خارجی، لازم است برنامه‌‌‌های پیش‌بینی آتی، طی تغییرات سازمانی یا دوره‌‌‌ای بازنگری و تامین منابع مجدد شود. در واقع اکنون سبد پروژه‌‌‌های تحقیق و توسعه بر اساس مجموعه‌‌‌ای از طرح‌‌‌ها و حوزه‌‌‌های کارکردی تحقیق و توسعه و مدل پیشرفت برنامه‌‌‌ریزی شده و مجموعه‌‌‌ای از پروژه‌‌‌های جدید با تعریف مسوولیت و منابع موردنیاز در سه حالت پروژه‌های کوتاه‌مدت (کمتر از یک‌ماه)، میان‌مدت (کمتر از۶ ماه) و بلندمدت طرح‌ریزی شده است که شامل طرح‌ریزی اختصاصی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان برای گروه -MIG) BIM)، تدوین مدل راهبری انرژی و ساخت‌وساز پایدار (ساختمان‌‌‌های سبز و کارآمد)‌(LEMIG)، برگزاری رویداد و فراخوان‌‌‌های تخصصی در قالب مدل نوآوری باز Open Innovation، توسعه هوشمندسازی در انبوه‌‌‌سازی مسکن، ارتقای مدل ارزیابی نظر بهره‌برداران QFD با استفاده از بانک اطلاعاتی کیفی ساخت و تبدیل بانک اطلاعاتی تامین‌کنندگان فناوری‌های نوین به پلتفرم سازمانی است.

فناوری‌‌‌های نوین شرکت‌های تابعه (در حال اجرا) در شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن چیست؟

خوشبختانه با توجه به توانمندی مهندسی و اقتصادی شرکت‌های تابعه در استفاده از فناوری‌‌‌های نوین ساخت، امروزه به این جایگاه رسیده‌ایم که شرکت‌ها در فاز طراحی پروژه‌‌‌های خود با استفاده از مشاوران متخصص در فرآیند کمیته راهبری طراحی، از سبد فناوری‌‌‌های ساخت گروه استفاده کرده و با همکاری R&D در انتخاب و ارزیابی تکنولوژی‌‌‌های نوین در این فاز که کمترین هزینه تغییرات را در پی خواهد داشت، بهینه‌کاوی سیستم‌ها و تکنولوژی‌ها را انجام داده و با استفاده از مدل‌‌‌های مهندسی ارزش، بهینه‌سازی پروژه‌‌‌ها به‌ویژه در بخش سازه و تاسیسات زیرساختی (به طور مثال در پروژه آیمان تبریز) را انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که بدنه فنی و مهندسی گروه مانند دانشگاهیان صنعت عمل کرده و در برخی موارد دارای اختراعات و نوآوری‌های فنی و اجرایی است، به طور مثال پروژه بازآفرینی شهری آیمان تبریز، با نوآوری‌‌‌های گسترده‌‌‌ای در شروع عملیات ساخت، فناوری ‌‌‌نوینی (همچون سرویس بهداشتی پیش‌ساخته، سنگ مصنوعی و دیوار پانلی) را به صورت پایلوت اجرا کرده است یا در پروژه ایرانشهر با به‌کارگیری نسل جدید دیوارهای پانلی سیمانی و بتن‌های اکسپوز، منجر به افزایش ۳۰درصدی سرعت اجرا و کیفیت آن شده است.

همچنین تولید فناوری‌‌‌های نوین دیوار پانلی سیمانی و تاسیس کارخانه در گروه با استفاده از استانداردهای معتبر نیز در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است که می‌تواند سهم بسیار بالایی از نیازمندی‌های شرکت (در حدود ۳۰۰هزارمترمربع در سال) را در سال آتی تامین کند. از دیگر پروژه‌‌‌های نوآورانه می‌توان به استفاده از مصالح نوین در پروژه‌‌‌های اصفهان و اراک، انرژی‌های تجدید‌‌‌پذیر در پروژه فردوسی مشهد یا به‌کارگیری نسل نوین هوشمندسازی و مدیریت ایمنی در زمان بهره‌‌‌برداری در پروژه‌‌‌های کیش اشاره کرد. در واقع هر شرکت بنا به سطح بلوغ؛ توانمندی حرفه‌‌‌ای، مالی و مسائل مدیریتی، امکان نوآوری و خلاقیت را ایجاد کرده است ولی جای تاسف دارد که با خروج هر فرد متخصص از بدنه شرکت، بخشی از دانش ضمنی آنها نیز خارج می‌شود.