بر اساس آمارهای ۲۰۲۱درباره گازهای فلر، مشعل‌های گاز ایران سالانه حدود ۵۰میلیون تن CO۲منتشر می‌کنند.گفته می‌شود ایران سومین رتبه فلر جهانی را پس از روسیه و عراق داراست که بر اساس آمارهای منتشره سالانه ۵میلیارد دلار زیان فلرینگ گازی کشور است.علاوه براین زیان، پیامدهای زیست محیطی فلرینگ گاز باعث گرم شدن منطقه وتولید گازهای سمی می‌شود.مثال بارز زیان‌های زیست محیطی، شهر اهواز است.فلرهای غرب کارون سال‌ها گریبانگیر منطقه بوده است.پالایشگاه هویزه با هدف رفع گازهای فلر در سال ۱۳۹۲ کلید خورد اما بدون پیشرفتی در سال ۹۵ به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد. فاز اول پالایشگاه هویزه روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد.پالایشگاه هویزه خلیج فارس، پالایشگاهی در منطقه جفیر شهرستان هویزه در استان خوزستان است که گازهای نفتی یادآوران، یاران، آزادگان وبه طور کلی منطقه غرب کارون را جمع‌آوری و به گاز شیرین تبدیل می‌کند.فاز اول این پالایشگاه در جریان سفر رئیس جمهور به خوزستان به بهره‌برداری رسید و پیشرفت فاز دوم ۸۰‌درصد است که تا یکسال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.این پالایشگاه با دریافت ۵۰۰میلیون فوت مکعب گاز، ۹۷هزار بشکه NGLخوراک به پتروشیمی بندر امام و۳۶۰میلیون فوت مکعب گاز متان روزانه به شبکه گاز کشور تزریق خواهد کرد.با راه‌اندازی دو فاز هویزه خلیج فارس ۱۴هزار تن در سال از آلایندگی محیط‌زیست در منطقه غرب کارون کاهش می‌یابد که به گفته عظیمی مدیر برند، مسوولیت اجتماعی و روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس تا ۴۰‌درصد از آلودگی هوای شهر اهواز کاهش می‌یابد.درآمد ارزی حاصل از این پروژه نیز سالانه ۵۰۰میلیون دلار خواهد بود.

سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح معادل یک‌هزار و ۳۳۸ میلیون دلار و ۲۲۱ میلیارد تومان بوده است. افشین کیانی مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس با بیان اینکه هر فاز این طرح ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب خوراک دریافتی را دارد، افزود: گازهای جمع‌آوری شده به ارزش افزوده بالاتر به عنوان خوراک پتروشیمی و روزانه ۳۶۰ میلیون فوت مکعب متان نیز به خط لوله سراسری تزریق می‌شود. وی با اشاره به سهم ۸۵ درصدی ساخت داخل در اجرای این پروژه، گفت: به جز کمپرسورها، شرکت‌های بومی داخل استان می‌توانند سایر تجهیزات موردنیاز را تامین کنند.

کیانی تصریح کرد: بازگشت سرمایه پروژه ۶ساله دیده شده و خوراک را به مدت ۱۵ سال با تخفیف دریافت می‌‌‌کنیم. مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس تاکید کرد: اکنون ۴‌هزار نفر در اجرای پروژه مشغول هستند و بعد از تکمیل پروژه میزان اشتغال‌زایی به یک‌هزار و۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۶ تا ۷‌هزار نفر اشتغال غیرمستقیم می‌‌‌رسد.

کیانی با اشاره به آغاز پروژه پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس از سال ۹۲، اظهار کرد: این پروژه تا سال ۹۵ در اختیار شرکت مهندسی توسعه نفت بود و در سال ۹۵ با ۲۱‌درصد پیشرفت به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد و بعد از آن شاهد سرعت گرفتن اجرای پروژه با تشکیل کنسرسیوم مشترک بین پتروشیمی بندر امام خمینی با سهم ۷۰ درصدی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بودیم.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس، هدف از تاسیس این شرکت را «صیانت از محیط‌زیست» اعلام کرد.