حمیدرضا نائینی، مدیرعامل گروه خدمات انفورماتیک راهبر در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت‌های زیرمجموعه گروه خدمات انفورماتیک راهبر در زمینه فاوا فعالیت می‌کنند و به فراخور هر یک از آنها با رگولاتور مستقلی در تعامل هستند؛ شرکت «فنار» با وزارت صمت یا شرکت «ماهر» با سازمان امور مالیاتی به‌‌‌عنوان نهاد تنظیم‌‌‌گر در ارتباط است. این تعدد و تکثر در حوزه رگولاتوری اگرچه تا حدودی گریزناپذیر است؛ اما پیامدهایی نیز برای یکپارچگی دارد که چابکی و شفافیت را تحت‌‌‌تاثیر قرار می‌دهد.

نائینی ضمن معرفی گروه خدمات انفورماتیک راهبر گفت: این گروه یک هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات (حوزه‌ICT) است که زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر فعالیت می‌کند. شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هم هلدینگ سرمایه‌گذاری تخصصی چندرشته‌‌‌ای است که در بورس حضور دارد و هفت هلدینگ زیرمجموعه آن فعال هستند؛ پنج گروه خدمات انفورماتیک راهبر، پنج شرکت فعال و دو واحد کسب و کار مستقل زیرمجموعه. این شرکت‌ها بیشتر در حوزه‌‌‌های اپراتوری در حوزه خدمات الکترونیکی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال شرکت سیتاد به‌‌‌صورت اپراتور در راستای دولت الکترونیک فعالیت کرده و یکی از شاخه‌‌‌های دولت الکترونیک در راستای تسریع تبادل داده بین دولت و کسب‌و‌کارهاست. سازمان‌ها، وزارتخانه‌‌‌ها و دستگاه‌‌‌های مختلف دولتی مانند ثبت‌‌‌احوال، فراجا و... هر کدام پایگاه داده خود را دارند. طبق قانون هیچ‌‌‌کدام از این دستگاه‌‌‌ها مالکیت پایگاه داده خود را ندارند. این پایگاه‌‌‌های داده باید در سازمان فناوری اطلاعات تجمیع شده و از آنجا سرویس‌‌‌های دولت به کسب‌و‌کارها ارائه شوند.

مدیرعامل گروه خدمات انفورماتیک راهبر در ادامه گفت: آنجا که دولت با کسب و کارهای بخش خصوصی سروکار دارد، دو اپراتور انتخاب کرده که یکی از آنها گروه خدمات انفورماتیک راهبر و شرکت زیرمجموعه آن به نام سیتاد است که استعلام‌‌‌های حوزه ثبت‌‌‌احوال، خودرو و پست در آن انجام می‌شود. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال اپلیکیشن دیوار برای احراز هویت خریدار یا فروشنده نیاز به استعلام کد ملی یا مالکیت احراز هویت خودرو یا ملک دارد، این تبادل اطلاعات توسط این اپراتور انجام شده که از گذرگاه این پلتفرم عبور می‌کند.

وی درباره سایر شرکت‌های زیرمجموعه گروه خدمات انفورماتیک راهبر گفت: شرکت دیگر، «فناوران اعتماد راهبر» نام دارد که مجوز صدور گواهی امضای الکترونیک دارد و سفته الکترونیک و احراز هویت غیرحضوری را انجام می‌دهد. بیشتر این سرویس‌‌‌ها در حوزه بانکی تعریف شده و بسیاری از بانک‌های بزرگ نیز از این سرویس استفاده می‌کنند.

کاربردهای امضای الکترونیک در کشور درحال‌‌‌توسعه است که غیر از حوزه بانکی در حوزه‌‌‌های دیگر نیز مانند نسخه الکترونیک پزشکان یا مؤدیان مالیاتی موظف هستند در صورت‌‌‌حساب‌‌‌های خود از کارپوشه امضای الکترونیک استفاده کنند که درحال‌‌‌توسعه پیداکردن است. ما یکی از سه اپراتور خصوصی هستیم که خدمات امضای الکترونیک را ارائه می‌‌‌دهیم.نائینی افزود: همچنین شرکت «فنار» مجوز صدور گواهی داشته و از ابتدای راه‌‌‌اندازی بیش از یک میلیون صدور گواهی داشته است. برای مثال سال گذشته در مجموع حدود یک میلیون و ۸۰۰‌هزار گواهی‌نامه الکترونیکی در کشور صادر شده بود که ۷۰۰‌هزار عدد آن از مراکز میانی ما انجام شده و بیش از ۵۰‌درصد از سهم بازار داشته و بقیه از طریق مرکز میانی عام دولت و سایر رقبا بوده است که بیشتر الان در حوزه بانکی کاربرد دارد؛ اما در حوزه‌‌‌هایی مانند بیمه، سلامت و مالیاتی نیز در حال گسترش است.

وی در ادامه گفت: از شرکت‌های زیرمجموعه گروه خدمات انفورماتیک راهبر، شرکت «ماهر» است که معتمد مالیاتی بوده و خدمات ارسال فاکتورهای الکترونیک مؤدیان را از طریق سازمان مالیاتی انجام می‌دهد. شرکت دیگر «طوبی» نام دارد که خدمات دیتاسنتر را انجام می‌دهد. همچنین شرکت «لوتوس» در حوزه بلاک‌چین فعالیت کرده و کسب و کارهایی در حوزه هوشمندسازی و تحول دیجیتال و حوزه نرم‌‌‌افزار داریم.