هزینه‌‌‌تراشی برای خریداران لوازم خانگی

محمد فتحی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌‌‌های این صنف ثبات نداشتن قیمت‌ها در بازار است گفت: قیمت‌ها در بازار نوسان زیادی دارد و هر کسی با یک قیمت متفاوت در حال فروش است. اجناسی که در بازار وجود دارد اکثرا چینی و بدون گارانتی است. از سوی دیگر نرخ تعمیر لوازم خانگی برای تعمیرکاران کرج با نرخ تعمیر در تهران تفاوت بسیاری دارد در حالی که قطعات و لوازم به قیمت یکسان در تهران و کرج خریداری می‌شود. متاسفانه در این خصوص سازمان صنعت و معدن هیچ حمایتی نمی‌‌‌کند و حتی درخواست کردیم طی نشستی با اعضای این صنف از تعمیرکار تا تولید‌کننده و تامین‌کننده قطعات به دغدغه و مشکلات صنفی گوش کنند اما به‌رغم قول‌‌‌های داده شده هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: نرخ ۳۰ درصدی ‌‌‌که از طرف اتحادیه پیشنهاد می‌شود با توجه به افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت‌هاست اما این نرخ وقتی به سازمان صنعت و معدن پیشنهاد می‌شود مورد چانه‌زنی و چکش‌‌‌کاری قرار می‌گیرد که در جهت کاهش فشارهای اقتصادی به مردم نرخ کمتری باید تعیین شود. در حالی که صنف ما هم همین مردم هستند که اینجا یک‌درصد فروشنده و تعمیرکار هستیم و ۹۹درصد یا ۹۹جای دیگر مثل عموم خریدار هستیم. این اجحاف در حق صنف ماست در حالی که تا ۷۰ میلیون اجاره‌بهای مغازه‌هایشان در خیابان آبان که بورس لوازم است را باید پرداخت کنند. آشکار است کسبه‌‌‌ای که این مبلغ اجاره را می‌پردازد قطعا با این نرخ پایین‌دستمزد و تعمیر برای اینکه بقای شغلی خود را حفظ کند ممکن است راه خطا برود کم‌فروشی یا گران‌فروشی پنهان کند. نرخ مصوب را از اتحادیه دریافت می‌کند اما برای تامین زندگی و حفظ شغل ممکن است نرخ بالاتری را از مشتری مطالبه کند.

فتحی افزود: در این خصوص چند سال است که در حال صحبت هستیم. در تعیین نرخ‌ها گروه ۲ و ۳ و ۴ داریم که گروه ۲ خود نرخ مورد نظرش را مصوب کرده و برای تایید به مجمع عمومی صنفی ارسال می‌کند. در حالی که گروه ۳ و ۴ که شامل اصناف است نرخ را به مجمع پیشنهاد می‌دهد و مجمع آن را به سازمان صنعت و معدن ارسال می‌کند و تا برگردد این نرخ که مطابق با افزایش تورم پیشنهاد شده متاسفانه کاهش می‌یابد و به صنف اعلام می‌شود. در صورتی که با لحاظ تورم و افزایش قیمت‌ها اعضا این نرخ مصوب را نمی‌پذیرند چون برایشان نمی‌‌‌صرفد. اگر نشستی باشد که بتوان با حضور مسوولان این مشکلات را مطرح کرد خیلی از معضلات صنفی حل خواهد شد. لازم است قیمت‌ها ثبات داشته باشد یا اینکه حداقل نرخ تعمیر و دستمزد بر اساس نوسان پی در پی قیمت‌ها لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه درآمد آنچنانی ندارد و هیات‌رئیسه توانسته این اتحادیه را از ورشکستگی به ۱۰ اتحادیه برتر تبدیل کند، افزود: وقتی در این زمینه حمایتی از اتحادیه نمی‌شود کم‌کم وجهه خود را نزد اعضا از دست خواهد داد چون نگاه می‌کنند و می‌بینند هیچ مسوولی پاسخگو نیست. لازمه کسب و کار، اعتماد و پشتوانه حمایتی است تا در آرامش خاطر و امنیت شغلی به کسب روزی حلال مشغول باشند.

وی در خصوص تولیدکنندگان این بخش اضافه کرد: بسیاری از اجناس و کالاها نظیر تولید جارو برقی، موتور و لوله‌‌‌های یخچال، لوله‌‌‌های آبسرد کن و کولرهای گازی و کمپرسورهای هواساز و چیلر در کرج و در مناطق قزلحصار، ماهدشت و صفادشت در حال تولید است که از بهترین‌‌‌های این صنعت هستند اما وقتی حمایتی از آنها صورت نگیرد به ناچار یا شریک می‌‌‌شوند یا کارخانه خود را جمع می‌‌‌کنند یا تبدیل به تعمیرگاه لوازم می‌‌‌کنند یا کارخانه‌هایشان را اجاره می‌‌‌دهند در حالی که این مجموعه‌‌‌ها ستون استان البرز و کرج هستند و باید مسوولان پای درد دلشان بنشینند و کمک‌های فکری و مالی برای آنها داشته باشند. وی افزود: بیشتر قطعات از خارج تامین می‌شود و با محاسبه مالیات ارزش افزوده قیمت آن در داخل تا به دست مشتری برسد خیلی زیاد است در حالی که کالاهای قاچاق با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود و این تفاوت قیمت‌ها در هنگام فروش به مشتری به دلیل عدم‌آگاهی از جنس قاچاق، صنف را دچار مشکل می‌کند.

فتحی در پایان به وجود کلاهبرداران در پوشش تعمیرکاران لوازم خانگی پرداخت و با هشدار در این خصوص گفت : مواردی هم مشاهده شده که با عده‌‌‌ای از شهروندان که تازه اقدام به خرید لوازم خانگی کرده بودند پس از مدتی تماس‌‌‌های تلفنی از مراکز ناشناس به عنوان نمایندگی برقرار می‌شود مبنی بر تعویض قطعات مصرفی مانند فیلتر بعد از۶ماه در حالی که دستگاه اصلا نیازی به تعویض قطعه نداشته و خریداران که از سیستم این مراکز بی‌اطلاع بودند ورود آنها را قبول می‌‌‌کردند در حالی که این افراد کلاهبردار برای تعویض فیلتر مبلغ زیادی را دریافت کرده و به دستگاه آسیب می‌زدند. جای سوال است که این مراکز اطلاعات خرید و تماس خریداران را چگونه به دست می‌آورند.