ارزش 10 میلیون دلاری صادرات لوستر

حمیدرضا منافی، با تشریح وضعیت تولید در این صنعت گفت: شاید به نظر می‌رسد که کالای تولیدی از سوی این صنف لوکس است؛ اما این محصول حاصل کار و تولید صنعتگرانی است که با تلاش خود ارزش‌افزوده خلق می‌کنند و لوستر به‌عنوان یک کالای اساسی بازار پرتقاضایی در تمام زمان‌ها به‌ویژه عصر حاضر دارد. وی در خصوص ارزش صادرات لوستر کشورمان نیز گفت: براساس اعلام رسمی گمرک، طی سه‌سال اخیر ارزش صادرات لوستر از ایران ۱۰میلیون دلار بوده است که بخشی از صادرات لوستر به صورت چمدانی و مسافری انجام می‌شود؛ زیرا مقصد صادراتی این اقلام کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و روسیه هستند؛ بنابراین صادرکنندگان خرد ترجیح می‌دهند کالا را به صورت چمدانی از ایران خارج کنند تا درگیر رویه‌های گمرکی نشوند. وی درباره شرایط واردات لوستر و روشنایی به کشور نیز گفت: پیش از این واردات این کالا از ایتالیا، چک و چین به کشور انجام می‌شد؛ اما پس از بروز مشکلات اقتصادی و ایجاد دشواری در فرآیند خرید لوستر، آن هم با نوسان نرخ دلار، واردات این کالا جزو لیست کالاهای ممنوعه قرار گرفت.

به گفته منافی، واردات لوستر و روشنایی طی سال‌های اخیر، بازار این کالا را به هم ریخت و تولیدات ایرانی در برابر واردات این کالاها دیگر توان رقابت نداشتند. البته ناگفته نماند که محصولات ایرانی نیز از لحاظ کیفیت قدرت مانور در بازار را دارند، اما به دلیل برخی بی‌میلی‌ها این صنعت دچار افت شده است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران در پاسخ به این سوال که بخش زیادی از محصولات در بازار با برندهای خارجی به فروش می‌رسد، آیا این اقلام کاملا وارداتی هستند یا اینکه با نام خارجی به فروش می‌رسند، گفت: نوسان‌های ارزی تاثیر منفی بر کل اقتصاد کشور گذاشته است، به همین دلیل تقریبا همه صنایع و تولیدکنندگان از این اتفاق متضرر شده‌اند. همان میزان مواد اولیه که مجبور هستیم اقدام به واردات آن کنیم، درگیر نوسان‌های ارزی اثرگذار است.

وی با بیان این موضوع که تولید محصولات اقتصادی برای ما اهمیت دارد، تصریح کرد: با تمام این شرایط حفظ وضعیت قیمت و بازار فروش محصولات از عهده تولیدکننده خارج شده است. در حوزه ما صنعتگران و تولیدکنندگان سعی کرده‌اند مسیری را دنبال کنند که محصولات اقتصادی تولید کرده که قشرهای متوسط جامعه نیز بتوانند کالاهای موردنیاز خود را تهیه کنند. البته به این معنی نیست که این قبیل کالاها کیفیت مناسبی ندارند، بلکه بیشتر سعی شده است قیمت تمام‌شده متناسب باشد و در این خصوص تولیدکنندگان ما برای ایجاد تعادل در بازار در مواردی حتی حاشیه سود خود را نیز کاهش داده‌اند. برای این منظور مدل‌هایی تولید شده که نیاز به هزینه کمتری دارند.

تاثیر نوسان قیمت دلار بر قیمت محصولات

به گفته منافی، در کنار این وضعیت، برخی اقلام بنا به درخواست بازار، با قیمت‌های بالا وارد کشور می‌شوند که عموما صاحب برند هستند، اما در برخی موارد اقلام وارداتی با کیفیت مشابه تولید داخل وارد بازار می‌شوند، اما به دلیل نوسان قیمت ارز، با نرخ‌های بالا به فروش می‌رسند که این به سلیقه و درخواست مشتری از بازار برمی‌گردد. وی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی گفت: طی این مدت ممنوعیت واردات کالای مصرفی موجب شد تا شاهد بهبود کیفیت و کمیت تولید لوستر در کشور باشیم. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران تاکید کرد: در حال حاضر واردات در صنعت تولید لوستر به مواد اولیه و قطعاتی محدود می‌شود که یا تولید آن در داخل کشور به‌صرفه نیست یا اینکه به دلیل ایجاد آلایندگی ضرورتی برای تولید در داخل کشور ندارد.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه فعالان صنف حاشیه سود ۱۰ تا ۲۰درصدی دارند، اظهار کرد: متاسفانه هزینه خدمات، نرخ مالیات، قیمت مواد اولیه و... افزایش یافته است، به همین دلیل تولید در بازار راکد برای فعالان این صنعت مقرون‌به‌صرفه نیست. منافی گفت: در حال حاضر یکی از معضلات جدی ما تعیین ضریب مالیاتی ۱۲درصدی برای فعالان صنف است که این ضریب با توجه به شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر بازار با درآمد فعالان صنفی مطابقت ندارد. وی در ادامه افزود: فعالان صنفی شرایط مناسبی ندارند بنابراین لازم است سازمان امور مالیاتی در تعیین ضرایب انعطاف بیشتری نشان دهد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران در پایان با اشاره به تعداد اعضای این اتحادیه گفت: این اتحادیه ‌هزار و ۶۰عضو دارد که از این تعداد ۶۰۰واحد فعال و ۴۶۰واحد در حال طی‌کردن روند اداری برای کسب یا تمدید جواز کسب هستند. از میان واحدهای صنفی فعال ۲۰۰واحد در زمینه تولید و ۴۰۰واحد در حوزه توزیع لوستر، روشنایی و چراغ فعالیت می‌کنند.