آرایش جدید سهامداران بانک سینا

غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا، درخصوص وضعیت بانک پس از ورود صندوق به جمع سهامداران بانک گفت : صندوق دارای دو کرسی در هیات‌مدیره بانک است. صندوق توسعه ملی در پایان سال گذشته ۳۳درصد از سهام بانک سینا را به تملک خود درآورد.مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفته بود که در راستای مصوبه هیات امنا برای حضور در بازارهای پولی، مالی و سرمایه‌گذاری، صندوق ۳۳‌درصد از بانک سینا را تملک کرده است. البته این سهام در ازای بدهی بنیاد مستضعفان به صندوق توسعه ملی واگذار شده است وبه نظر می‌رسد مشکل ذی‌نفع واحد در سهامداری بنیاد مستضعفان حل شده باشد زیرا میزان سهام بنیاد به ۳۰‌درصد کاهش یافته است.

فتحعلی در این خصوص ادامه داد: حضور همزمان بنیاد مستضعفان و صندوق توسعه ملی به عنوان سهامداران اصلی بانک سینا، فرصت خوبی برای رشد بانک سیناست. بنیاد مستضعفان و زیرمجموعه‌‌‌های این نهاد انقلابی، اقتصادی و اجتماعی، همواره حامی بانک سینا بوده‌اند و در حال حاضر نیز تعاملات بسیار خوبی با هلدینگ‌‌‌های زیرمجموعه بنیاد ایجاد شده است. حضور صندوق توسعه ملی نیز در همین مدت کوتاه دستاوردهای بسیار خوبی داشته و مانند سایر بانک‌ها، به عنوان بانک عامل صندوق توسعه ملی تلاش می‌‌‌کنیم در انجام وظایف محوله با موفقیت عمل کنیم.

رشد ۶۱ درصدی سهام در یک سال

فتحعلی با تاکید بر اینکه عملکرد بانک سینا در بازار سرمایه نسبت به میانگین صنعت بانکی مناسب بوده است، اظهار کرد: قیمت سهام بانک در یک سال گذشته از رشد ۶۱ درصدی برخوردار شده، در حالی که میانگین رشد صنعت بانکداری در این مدت معادل ۱۲‌درصد و رشد شاخص کل ۴۳‌درصد بوده است. وی افزود: قیمت سهام این بانک در ۲۷ تیر ۱۴۰۲ نسبت به اول مردادماه ۱۴۰۱ از رشد ۳۷ درصدی برخوردار شده است. در حالی که متوسط رشد صنعت بانکی ۲۸‌درصد و رشد شاخص کل ۳۳‌درصد بوده است. با وجود این، برنامه‌‌‌های جدیدی با حمایت سهامداران عمده برای حمایت از سهم در دست تدوین است.

مدیرعامل بانک سینا با بیان اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک سینا با بهبود نسبت به سال مالی ماقبل آن در سال ۱۴۰۱ به رقم ۲/ ۸ رسید اظهار کرد: برنامه افزایش سرمایه بانک در دستور کار قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌‌‌کنیم براساس آنچه در طرح راهبردی کسب و کار بانک طرح‌‌‌ریزی شده است، نسبت کفایت سرمایه بانک به بیش از این مقدار نیز افزایش ‌‌‌یابد. فتحعلی با تاکید براینکه بانک سینا در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد بیش از ۲۷ درصدی منابع بوده است و به این ترتیب، منابع بانک در پایان سال گذشته به حدود ۶۰‌هزار میلیارد تومان رسید، افزود: تسهیلات پرداختی این بانک که بر اساس یک برنامه‌‌‌ریزی مدون و منسجم و در چارچوب ضوابط و مقررات بانک مرکزی صورت گرفته، در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳‌درصد رشد داشته است.

در این سال حدود ۴۷۷‌هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که این رقم در سال قبل از آن ۳۸۷‌هزار میلیارد ریال بوده است. وی تصریح کرد: بانک سینا در پایان سال ۱۴۰۱ با تحقق مبلغ ۱۱‌هزار و ۱۹۳ میلیارد ریال سود خالص، توانست به میزان ۵۳‌درصد نسبت به سال قبل از آن سود خالص خود را افزایش دهد و به این ترتیب شاهد تحقق ۱۵۰درصدی سود پیش‌بینی‌‌‌شده بانک سینا در سال ۱۴۰۱ بودیم و در سال ۱۴۰۲ نیز با اتخاذ تصمیمات صحیح و اقدامات موثر، افزایش سود‌‌‌آوری بانک سینا استمرار خواهد یافت.

رتبه دوم کمترین مطالبات غیر‌جاری

فتحعلی گفت: نسبت مطالبات غیرجاری بانک‌سینا در شبکه بانکی رتبه دوم کمترین میزان را دارد که حتی نسبت به استانداردهای جهانی نیز وضعیت این بانک بسیار مطلوب‌‌‌تر است. مدیرعامل بانک سینا ادامه داد: این بانک با کاهش ۳/ ۰ درصدی در نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات، توانست این نسبت را از رقم ۵/ ۲‌درصد در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲/ ۲‌درصد در پایان اسفندماه سال گذشته برساند که اقدام موثری برای بهبود وضعیت ریسک اعتباری بانک محسوب می‌شود.

بهره‌برداری از ۵پلتفرم بانکداری دیجیتال در امسال

مدیرعامل بانک سینا از انجام کلیه عملیات مربوط به بانکداری خرد و اجتماعی بانک سینا در قالب پلتفرم‌‌‌های بانکداری دیجیتال در آینده نزدیک خبر داد. وی با تاکید بر اینکه بانک‌سینا بهره‌‌‌برداری از پنج پلتفرم بانکداری دیجیتال را درسال‌جاری در دستور کار قرار داده افزود: از جمله دستاوردهای بهره‌‌‌برداری از این پلتفرم‌‌‌ها، انجام همه عملیات مربوط به بانکداری خرد و اجتماعی روی آنهاست. وی ادامه داد: تلاش داریم با ساماندهی «سرزمین هوشمند سینا» که بستری برای ارائه پلتفرم‌‌‌های بانکداری دیجیتال است، اقدام به بهره‌‌‌برداری از مجموعه پلتفرم‌‌‌های بانکداری دیجیتال کنیم.

فتحعلی تصریح کرد: سرزمین هوشمند سینا دارای رویکرد تحولی در کسب و کار بانکداری الکترونیک است و زیست‌‌‌بوم مبتنی بر پلتفرم‌‌‌ها برای توسعه بانکداری دیجیتال، ایجاد زنجیره ارزش دیجیتال در حوزه کسب و کارهای آنلاین، هوشمندسازی فعالیت‌‌‌های مالی و... در بانک سینا محسوب می‌شود.وی با تاکید براینکه در نخستین گام، اپلیکیشن بانکداری دیجیتال بانک سینا با نام «سیبانک» در این سرزمین شکل گرفته است و در حال حاضر موضوعاتی مانند احراز هویت، افتتاح حساب و درخواست صدور کارت در این سامانه به صورت برخط انجام می‌شود ،گفت: مقرر شده است به زودی همه خدمات بانکداری خرد و اجتماعی از جمله دریافت همه تسهیلات، صدور و ارائه چک الکترونیک و... نیز روی این پلتفرم ارائه شوند و به این ترتیب مشتریان حقیقی و دارندگان کسب و کارهای کوچک از حضور در شعب بانک سینا برای دریافت خدمات خود بی‌‌‌نیاز خواهند بود.

مدیرعامل بانک سینا ادامه داد: همزمان با توسعه «سیبانک»، بازارگاه «سیمارت» به عنوان دومین پلتفرم سرزمین هوشمند سینا نیز اخیرا به بهره‌‌‌برداری رسیده است. این بازارگاه جزئی از اکو‌‌‌سیستم دیجیتال بانک سیناست که هدف آن ارائه خدمات مطلوب و ارزش‌‌‌آفرین به گروه‌‌‌های مشتریان است. وی گفت: سامانه‌‌‌ای برای ارائه خدمات بانکداری آنلاین برای مخاطبان وام‌‌‌های حمایتی بنیاد علوی طراحی شده است که به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد و در قالب این سامانه، اعطای تسهیلات این گروه از مخاطبان بدون حضور در شعب بانک سینا سرعت می‌گیرد. وی همچنین از راه‌‌‌اندازی شعب سیار بانک سینا و اعزام آنها به مناطق کم‌‌‌بهره‌‌‌مند و نقاطی که در دسترسی به اینترنت دچار محدودیت‌هایی هستند، خبرداد.

رتبه اول پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

مدیرعامل بانک سینا با بیان اینکه این بانک در سه حوزه وام فرزندآوری، اشتغال‌زایی بهزیستی و ودیعه مسکن، رتبه اول نظام بانکی را کسب کرده است،گفت: بانک سینا علاوه بر اینکه به تعهدات تسهیلات تکلیفی بودجه‌‌‌ای خود عمل کرده و ۹‌هزار میلیارد تومان نیز به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده، نزدیک به دو‌هزار میلیارد تومان نیز به پرداخت تسهیلات به جامعه هدف بنیاد علوی تخصیص داده است.  وی افزود: با ایجاد چهار خط کسب و کار بانکداری خرد، تجاری، اختصاصی و اجتماعی که پیشران راهبرد کسب و کار محسوب می‌‌‌شوند، فعالیت‌‌‌های عملیاتی به صورت برنامه‌‌‌ریزی شده و کیفی‌‌‌تر تداوم خواهد یافت و این امر با توسعه کانال‌‌‌های بانکداری دیجیتال و بانکداری پلتفرمی به عنوان زیرمجموعه راهبرد بانکداری دیجیتال، سرعت بیشتری خواهد گرفت.

majidkhahi-50 copy