حسن شریفی در نشستی خبری که برای تشریح مصوبات مجمع عمومی ‌‌‌عادی سالانه و تصویب صورت‌‌‌های مالی منتهی به پایان سال ۱۴۰۱ بیمه ایران و شفاف‌‌‌سازی عملکرد شرکت برگزار شد، به تشریح سیاست‌‌‌ها و مهم‌‌‌ترین اقدامات انجام‌شده درسال گذشته و نیز سه ماه نخست امسال پرداخت و گفت: طی مدتی که از تصدی مدیریتی اینجانب می‌‌‌گذرد، به ویژه در یک سال گذشته بیشتر تمرکز خود را با توجه به تاکیدات خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، روی ارائه بهترین خدمات به ذی‌‌‌نفعان و بیمه‌‌‌گذاران در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن گذاشته و تلاش کرده‌‌‌ایم در زمینه شفافیت عملیات بیمه‌‌‌گری و امور مالی به گونه‌‌‌ای عمل کنیم که گویی در اتاقی شیشه‌‌‌ای قرار داریم.

وی با اشاره به راه‌‌‌اندازی و توسعه سریع سامانه الکترونیکی پرداخت خسارت بر‌خط و غیر‌حضوری از طریق «سامانه بیمه ایران من» گفت: با راه‌‌‌اندازی ۲۷ داشبورد مدیریتی، سامانه‌‌‌های برخط در تمامی‌‌‌ موضوعات مرتبط با شرکت، اعم از امور حقوقی و مالی و نمایندگان و سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها و منابع انسانی و... و تعدادی سامانه‌‌‌های الکترونیکی تاثیرگذار و کاملا کاربردی و طراحی و به‌کارگیری اپلیکیشن‌‌‌های موبایلی برخط، در سه ماه امسال موفق به حذف تقریبا کامل بوروکراسی اداری و کاغذ‌بازی‌‌‌های متداول در بیمه ایران شده‌‌‌ایم و روند هوشمند‌‌‌سازی تجاری در شرکت به‌‌‌سرعت در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه ما برای در اختیار گذاشتن این دستاوردها به کل صنعت بیمه کشور اعلام آمادگی کرده‌‌‌ایم، افزود: بیمه ایران همان طور که در شورای عالی بیمه اعلام کرده است آمادگی دارد این نرم‌‌‌افزارها و اپلیکیشن‌‌‌ها را به طور رایگان در اختیار صنعت بیمه قرار دهد تا بابی باشد برای آغاز تعاملات گسترده‌‌‌تر شرکت‌‌‌های بیمه کشور در جهت هم‌‌‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌‌‌های یکدیگر تا از موازی‌کاری‌‌‌ها هم کاسته شود. شریفی در تشریح جزئیات مهمی ‌‌‌از عملکرد و توفیقات بیمه ایران گفت: سال گذشته موفق شدیم مبلغ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کنیم که این به معنای پرداخت میانگین روزانه ۸۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بابت جبران خسارت مردم است.

مدیر عامل بیمه ایران با اشاره به صدور بخشنامه‌ای به منظور پرداخت فوری ۵۰ درصد خسارت‌‌‌های بزرگ و با مبالغ سنگین به زیان‌دیدگان حقیقی یا حقوقی به صورت علی‌‌‌الحساب افزود: براساس شیوه‌نامه‌‌‌ای که ابلاغ کرده‌‌‌ایم، پرداخت خسارت به موقع از سوی شعب پرداخت خسارت، یکی از شاخص‌‌‌های مهم ارزیابی عملکرد و امتیاز‌‌‌دهی به شعب بیمه ایران در سراسر کشور است. رئیس هیات مدیره بیمه ایران با اشاره به راه‌‌‌اندازی سامانه الکترونیکی در زمینه بیمه درمان که چندی پیش رونمایی شد، اضافه کرد: بیمه‌‌‌گذاران در رشته بیمه‌‌‌های درمانی، دیگر نیازی به حضور فیزیکی در هیچ یک از شعب ندارند و می‌‌‌توانند به صورت آنلاین اعلام خسارت کرده و با بارگذاری مدارک و اسناد خود ظرف کمتر از ۵ روز خسارت‌‌‌شان را دریافت کنند. البته با تمهیدات پیش‌‌‌بینی‌شده، به‌زودی این زمان به دو تا حداکثر سه روز کاهش خواهد یافت که اتفاق خوبی در مسیر آشتی مردم با صنعت بیمه به حساب می‌‌‌آید. وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اعلام اینکه در سه ماه امسال، شاهد رشد شگفت‌‌‌انگیز ۶۲ درصدی تولید حق بیمه بودیم گفت: بیمه ایران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز معادل ۳۵ درصد رشد حق بیمه داشته است.

 همچنین در زمینه وصول مطالبات معادل ۱۲۵ درصد رشد داشتیم که منجر به ۳۸۶ میلیارد تومان درآمد شد. شریفی در ادامه با اشاره به اینکه میزان توانگری مالی بیمه ایران بر اساس آخرین ارزیابی و اعلام بیمه مرکزی ایران از ۱۱۱ به ۱۳۴ افزایش یافته است، درباره زیان انباشته شرکت با اشاره به آغاز روند رو به کاهش آن اظهار کرد: زیان انباشته بیمه ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۸۹۳۱ میلیارد تومان بوده که در پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ به ۸۸۳۶ میلیارد تومان کاهش یافته است. سال قبل همچنین معادل ۱۳۰ میلیارد تومان سود نصیب شرکت شد.